Nareszcie, udało się! Zdobyłeś pierwszą, wymarzoną pracę w swoim życiu. Nieważne, czy za pośrednictwem portali, np. Pracuj.pl, czy przez znajomości. Wreszcie będziesz mógł się rozwijać i realizować, ale przed tym – koniecznie podpisz umowę o pracę.
Czym jest umowa o pracę?
To nic innego jak nawiązanie stosunku pracy. Polega na wspólnych i zgodnych oświadczeniach pracownika oraz pracodawcy. Pracownik, podpisując dokument zobowiązuje się do świadczenia usług w konkretnym miejscu, czasie, zgodnie z ustalonymi warunkami i zasadami. Obowiązkiem pracodawcy jest comiesięczne wynagrodzenie podwładnego ustaloną wcześniej pensją. Pierwsza umowa o pracę to ważne wydarzenie w życiu każdego pracownika, dlatego warto się jej dobrze przyjrzeć, dokładnie przeczytać. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, coś dla ciebie nie jest jasne – pytaj zanim podpiszesz dokument.
Zasady ogólne
Należy sprawdzić, czy umowa zawiera wszystkie wymagane elementy. Na początku warto sprawdzić ilość oraz kolejność poszczególnych stron. W przypadku, kiedy brakuje którejś z nich – umowy nie należy podpisywać pod żadnym warunkiem. Dokument powinien zawierać takie informacje jak: data, miejsce, wymiar czasu pracy oraz warunki, wynagrodzenie i stanowisko pracownika. Umowa powinna zostać sporządzona pisemnie (jest to obustronny rodzaj zabezpieczenia). Każda ze stron powinna otrzymać po jednym jej egzemplarzu.
Co na początek?
Pamiętaj, że pierwsza umowa, jaką zawierasz jest na okres próbny, który wynosi średnio trzy miesiące. Ten okres pozwala pracodawcy na poznanie twoich umiejętności i predyspozycji, a tobie na obserwację tego, jak funkcjonuje dana firma, jaka jest jej struktura. Jeżeli twoja umowa na okres próbny wygasła – należy podpisać nową na czas określony lub nieokreślony. Inną możliwością jest też całkowite zakończenie współpracy.