- Dzięki odrestaurowaniu malowideł możemy oglądać prawdopodobnie najstarszy wizerunek Białej Podlaskiej. Przedstawia on św. Franciszka wysyłającego zakonników do innych miast. Drugi fresk to wizerunek św. Klary trzymającej monstrancję, obok niej została namalowana św. Agnieszka. Polichromie pochodzą z końca XVII wieku albo początku wieku XVIII – mówi konserwator dr Sławomir Kamiński. Dodaje, że malowidła są w różnym stanie, więc podejście konserwatorskie było dostosowane do tego, co znawcy sztuki mogli wykonać, niektóre części polichromii zostały zrekonstruowane.
– Freski mają wysoki poziom artystyczny. Jednak trudno wskazać ich twórcę, ale byli to z pewnością artyści związani z mecenatem Jana III Sobieskiego, gdyż jego siostra Katarzyna Radziwiłłowa z Sobieskich opiekowała się tym klasztorem. Dlatego twórcy reprezentowali najwyższy poziom artystyczny w kraju – zauważa dr Sławomir Kamiński. - Mam nadzieję, że dzięki temu co zrobiliśmy będzie można sobie wyobrazić, jak krużganki wyglądały pierwotnie – mówi konserwator.
Zaznacza, że układ malowideł być może dziełem franciszkanina Grzegorza Gdańskiego, który mógł tę ikonografię zaplanować. Na ścianach umieszczone zostały na przemiennie z tablicami inskrypcyjnymi, sceny z życia najważniejszych franciszkańskich świętych i dziejów zakonu. Mury klasztoru kryją też inne polichromie. - Mam nadzieję, że będziemy mogli kontynuować prace i dzięki temu odkryjemy jeszcze więcej malowideł – podkreśla dr Sławomir Kamiński. Prace polegające na odnawianiu polichromii trwały ostatnie pół roku.
Cały artykuł przeczytacie w elektronicznym i papierowym wydaniu Słowa Podlasia, z 17 grudnia
Napisz komentarz
Komentarze