Rynek mieszkaniowy różni od rynku komercyjnego przeznaczeniem lokali. Takimi nieruchomościami są głównie zainteresowani przedsiębiorcy. Często są to osoby, które prowadzą rozległe interesy, niekiedy w wielu miejscach Polski i za granicą. Drobny przedsiębiorca raczej wybierze formę wynajmu, ale zdarzają się też przypadki, że tacy ludzie decydują się na większy wydatek i zakup na siedzibę takiej nieruchomości.
Rodzaje nieruchomości komercyjnych
– Trzeba zaznaczyć, że zarówno małe lokale usługowe, jak i większe hale czy nawet całe budynki cieszą się dużym powodzeniem wśród zagranicznych biznesmenów. Ważnym czynnikiem decydującym o tym jest relatywnie niska cena nieruchomości w Polsce w stosunku do nieruchomości w innych państwach Europy Zachodniej czy za oceanem. Duże przestrzenie są często aranżowane na biura, hale produkcyjne lub wystawiennicze – mówi agentka Północ Nieruchomości w Białej Podlaskiej Klaudia Mikiciuk-Szpera.
Wśród obiektów komercyjnych możemy znaleźć mniejsze i większe. Są to zarówno lokale usługowe, działki pod zabudowę oraz powierzchnie biurowe, jak i obiekty przemysłowe, klasyczne tereny fabryczne i hale produkcyjne. Do grupy zaliczają się także magazyny. Na portalach ogłoszeniowych pojawiają się też pensjonaty. Choć branża turystyczna przechodziła w ostatnich 2 latach kryzys, to jednak szybko się odbudowuje i coraz większa liczba osób inwestuje w obiekty turystyczne, licząc na przyszłe zyski.
CZYTAJ TAKŻE: Nasza agentka sprzedała mieszkanie w 6 dni!
Sprzedaż za pośrednictwem biura
Lokale komercyjne, wbrew pozorom, dla „przeciętnego Kowalskiego” nie są łatwe w sprzedaży. Proces wymaga poświęcenia czasu, przeanalizowania rynku, zapotrzebowania wśród szukających i wielu innych działań. Do nich należą również rozmowy negocjacyjne. Dlatego sprzedaż nieruchomości komercyjnej warto jest powierzyć doświadczonemu agentowi nieruchomości. – Tu nie chodzi o samo umieszczenie oferty na portalu ogłoszeniowym. Dziś, niestety, to nie wystarczy. Trzeba pokazać nieruchomość tak, aby potencjalny nabywca zobaczył jej potencjał. Aby oczami wyobraźni ujrzał miejsce zaaranżowane na własne potrzeby w jak najlepszym świetle. Fajnie, jeśli do opisu nieruchomości zostaną dołączone zdjęcia z drona. Ciekawym rozwiązaniem jest również spacer 3D po obiekcie – zaznacza agentka Północ Nieruchomości.
Jak przygotować nieruchomość do sprzedaży?
W sprzedaży nieruchomości komercyjnej ważne są kontakty z przedsiębiorcami i rozeznanie wśród nich potrzeb. Warto wybrać 1 agencję nieruchomości i podpisać z nią umowę na wyłączność. Wtedy będziemy mieli pewność, że agent w pełni zaangażuje się w proces sprzedaży i przypilnuje wszystkich formalności podczas finalizacji transakcji. – Wróćmy jeszcze na chwilę do momentu, w którym wystawiamy lokal na sprzedaż. Wielu klientów pyta mnie, czy ma jakoś przygotować nieruchomość. Odpowiadam: to zależy. Czasem wystarczy jedynie posprzątać, innym razem delikatnie odświeżyć ściany, jeszcze innym zrobić remont. Zdarza się też, że lepiej jest zostawić lokal w takim stanie jakim jest i dać szansę nowemu nabywcy na jego zaaranżowanie według własnych potrzeb – radzi Klaudia Mikiciuk-Szpera.
Profesjonalne biuro nieruchomości daje gwarancję obu stronom. Sprzedający ma pewność, że jego oferta trafi w odpowiednią grupę odbiorców, czyli osób, które szukają takiej nieruchomości. Kupujący zaś, że nieruchomość jest sprawdzona pod względem prawnym i nie spotkają go niemiłe niespodzianki za jej zakupie. Co więcej, obie strony będą zadowolone z wynegocjowanej ceny. Po sfinalizowaniu transakcji nowy nabywca ma pewność, że nieruchomość będzie na siebie sama zarabiała.
CZYTAJ TAKŻE: Jakie oprocentowanie kredytu hipotecznego wybrać – stałe czy zmienne?
Napisz komentarz
Komentarze