„Pozytywnym wynikiem zakończyła się standardowa, uprzednia kontrola przetargu na realizację drogi ekspresowej S19 od Międzyrzeca Podlaskiego do Radzynia Podlaskiego, którą przeprowadził Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Kolejnym krokiem, po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, będzie podpisanie umowy” – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Chińska firma zajmie się budową
Przypomnijmy, przetarg na budowę międzyrzecko-radzyńskiego odcinka wygrała chińska firma Stecol Corporation, która złożyła najkorzystniejszą ofertę i zaproponowała, że ten fragment trasy zaprojektuje i wybuduje za 570,7 mln złotych. Kwota ta stanowi ok. 88,4 proc. budżetu GDDKiA na tę inwestycję. Wykonawca będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w ciągu 36 miesięcy od zawarcia umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie trwania robót budowlanych. Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Odcinek Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski liczyć będzie ok. 22,3 km. „Na początkowym fragmencie, o długości ok. 3 km, nowa dwujezdniowa trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19. Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę. W ramach inwestycji planowane są dwa węzły drogowe: Kąkolewnica (w okolicach miejscowości Grabowiec) oraz Radzyń Podlaski Północ. Ponadto wybudowane zostaną cztery mosty, 11 wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt dużych i średnich, dziewięć przepustów z funkcją przejść dla zwierząt małych oraz drogi dojazdowe i lokalne” – informuje GDDKiA.
CZYTAJ TEŻ: Otwierają kolejny odcinek Via Carpatii. S19 pojedziemy z Lublina do Rzeszowa
To kolejny odcinek Via Carpatia, który zostanie wybudowany w województwie lubelskim. W lutym br. rozpoczęła się realizacja S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Miedzyrzeca Podlaskiego (ok. 13,7 km). Ten odcinek wykona firma Strabag za kwotę 391,5 mln złotych. Zakończenie tego etapu inwestycji planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
Na jakim etapie kolejne odcinki?
Z kolei w kwietniu podpisana została umowa na zaprojektowanie i dobudowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (ok. 7,8 km).
Wyłoniony został też wykonawca, który zaprojektuje i wybuduje ok. 18-kilometrowy odcinek ekspresówki na trasie Radzyń Podlaski – Kock. Oferta firmy Polaqua, na kwotę ok. 626,5 mln zł, została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie tego fragmentu. W tym przypadku również przetargu poprawność zostanie jeszcze standardowo skontrolowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
„Odcinek Radzyń Podlaski – Kock liczyć będzie ok. 18,1 km. Dwujezdniowa trasa ekspresowa powstanie w istniejącym korytarzu drogi krajowej nr 19. W ramach zadania wybudowane zostanie m.in. dwujezdniowe obejście Radzynia Podlaskiego. Zaplanowano także dwa węzły drogowe – Radzyń Podlaski Południe (na skrzyżowaniu z DK63) oraz Borki. Planowane są też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Sitno i MOP Paszki), mosty, wiadukty, przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz drogi dojazdowe i lokalne” – wymienia GDDKiA.
Natomiast oferta konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę ok. 16-kilometrowego odcinka drogi S19 między Kockiem a Lubartowem. „Odcinek o długości ok. 15,8 km, między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ, przebiegać będzie w ok. 70 proc. nowym śladem, głównie terenami rolnymi. Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem drogi krajowej nr 19. Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska. W ramach zadania powstaną także m.in. drogi obsługujące przyległe tereny, wiadukty, kładki, przejścia dla małych, średnich oraz dużych zwierząt, ekrany akustyczne oraz ogrodzenie drogi” – opisuje GDDKiA.
PRZECZYTAJ: Gmina/Miasto Międzyrzec Podlaski: Umowa na S19 podpisana
W przypadku tego odcinka nie obyło się bez komplikacji. 18 lutego dyrekcja wybrała najkorzystniejszą ofertę – wówczas firmy Strabag. Od tej decyzji odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) konsorcjum firm Rubau Polska i Poltores, którego oferta została odrzucona. KIO uwzględniła odwołanie. W związku z tym wyrokiem, 19 kwietnia został unieważniony wcześniejszy przetarg, a 21 kwietnia firma Rubau została wezwana do dalszych wyjaśnień treści oferty. 29 kwietnia konsorcjum złożyło wyjaśnienia, a 28 czerwca GDDKiA dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, wskazując tym razem na konsorcjum Rubau i Poltores. Oferta, na kwotę 389 997 651,99 zł uzyskała najwyższą ocenę w postępowaniu przetargowym.
Droga ekspresowa nr 19 to budowana we wschodniej części Polski trasa pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Jej łączna długość szacowana jest na około 570 km. S19 poza odcinkiem Kuźnica Białostocka – Białystok w całości jest fragmentem szlaku Via Carpatia.
Z kolei Via Carpatia to międzynarodowy korytarz transportowy, który docelowo połączy litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami. Część planowanej trasy ma przebiegać także przez Polskę — od granicy polsko-litewskiej w Budzisku do granicy ze Słowacją w Barwinku.
PRZECZYTAJ: Mieszkańcy mają obawy, że droga podzieli miejscowość
MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: Pod autostradę wywłaszczą ponad 1600 działek w województwie lubelskim!
Napisz komentarz
Komentarze