Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 06:44
Reklama
Reklama

Inspektor transportu drogowego może uziemić kierowcę

Co może Inspekcja Transportu Drogowego? Unieruchomić kierowcę na kilka miesięcy, zabierając mu prawo jazdy. Albo ukarać go wysokim mandatem za manipulowanie w tachografie.
Inspektor transportu drogowego może uziemić kierowcę
Inspekcja Transportu Drogowego może zatrzymać kierowcy prawo jazdy na kilka miesięcy. Może też ukarać go wysokim mandatem za przekroczenie czasu pracy

Źródło: iStock

W tym roku weszła w życie nowa ustawa, która dała inspektorom transportu drogowego nowe możliwości karania kierowców. Najbardziej dotkliwą jest wykluczenie kierowców z wykonywania zawodu na wiele miesięcy, jeśli wyjdą na jaw manipulacje, związane z czasem pracy. Podobna sytuacja może spotkać kierowców, którzy w ogóle nie rejestrowali swojej aktywności za pomocą tachografów. Zmiany w prawie opisał serwis mojafirma.infor.pl.

Jakie zatem kary grożą kierowcom zawodowym? 

Za przejazd samochodem ciężarowym czy autobusem po drodze publicznej bez włożonej karty do tachografu kierowca otrzyma karę nie mniejszą niż 2000 zł. Na dodatkową karę może liczyć również przewoźnik – mandat w wysokości nie niższej niż 5000 zł – oraz osoba zarządzająca transportem.

Inspektorzy mogą także zatrzymać kierowcom na 3 miesiące uprawnienia do prowadzenia wszystkich pojazdów. Zgodnie z nowymi przepisami możliwe jest również przedłużenie tej decyzji o kolejne pół roku, jeśli kierowca ponownie zostanie złapany przez ITD na prowadzeniu jakiegokolwiek pojazdu, nie wykluczając prywatnej osobówki.

CZYTAJ TEŻ: Drogowa recydywa. Nowe przepisy sprawią, że kierowców mandaty zabolą

– W praktyce nieuczciwi kierowcy mogą zostać wykluczeni z zawodu nawet na 9 miesięcy – precyzuje Jakub Ordon, regionalny ekspert z Grupy Inelo w rozmowie mojafirma.infor.pl.

Zgodnie z nową ustawą inspektorzy ITD mogą również  kontrolować samochody poniżej 3,5 tony w związku z koniecznością posiadania licencji na przewozy międzynarodowe.

Busy jak ciężarówki

– Wcześniej przedsiębiorstwa, wykorzystujące w transporcie lekkie pojazdy nie wymagały posiadania specjalnych zezwoleń na prowadzenie działalności, dlatego te firmy nie były w kręgu zainteresowań inspektorów transportu drogowego. Inspektorzy ograniczali się do kontroli przepisów ruchu drogowego oraz tonażu  – komentuje Jakub Ordon dla serwisu.

I dodaje, że licencja wspólnotowa na transport wiąże się z koniecznością spełnienia nieznanych dotychczas firmom busiarskim obowiązków. Bo nowe przepisy stawiają ich firmy na równi z transportem ciężkim.

CZYTAJ TEŻ: Samochodowe graty na polskich drogach. Najwięcej w całej Unii

I tak na przykład – przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o zaledwie kilogram ponad dopuszczalną masę całkowitą busa oznacza karę w wysokości 500 zł. W przypadku wyjścia poza 750 kg przewoźnik zapłaci 2000 zł. 

Cel: bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Jakub Ordon nie ma wątpliwości, że – przepisy w obecnym kształcie spełniają swoją prewencyjną rolę.

– W rozmowach z kierowcami zawodowym nie sposób nie odnieść wrażenia, że polskie prawo w tym zakresie „dogoniło” Europę – podkreśla.

I dodaje: – Kierowcy nie przyjęli nowych przepisów z entuzjazmem, ale nie należy zapominać o celowości wprowadzenia tego rozwiązania: ma ono służyć zwiększeniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz walce z nieuczciwą konkurencją w transporcie.

PRZECZYTAJ TEŻ: 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: chyży rójTreść komentarza: niech najpierw szczepią psy i koty będąnce w niewoli w miescie,Dodatkowo właściciele nie sprzątają po swoich niewolnikach,Postawić strażnika miejskiego i niech wali mandaty,od tego jest.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 10:57Źródło komentarza: Wścieklizna w natarciu. Wykryto ją u domowego psa i krowyAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: a to dlatego,bo trzeba używać i rozumu a im zabrakloData dodania komentarza: 21.11.2024, 10:48Źródło komentarza: Kierowała po alkoholu. Uderzyła w busaAutor komentarza: AndrzejTreść komentarza: Ja na temat specjalności.Byłem w wojsku 40 lat wstecz, na szkole młodszych specalistów i po niej zostałem dowódcą obsługi R-140 M.Myślałem że nie ma już tej specjalności,a to dlatego że taka radiostacja,tzn,anteny nadawcze wysyłają w eter tyle energii,że każdy może szybciutko zlokalizowac miejsce.Nawet wtedy,w latach 80 mówiono nam że każda rsdt.dużej mocy to ,,świeci jak zimny ogień odpalony z zupełnej ciemności'.Oczywiście były na radiostacji urządzenia do pracy zdalnej,chyba z odległości do 150m,ale nigdy tego nie ćwiczyliśmy.Więc jestem bardzo zdziwiony,że wojsko ciągle szkoli ludzi z alfabetu Morsa,jest to przestarzałe,przy dzisiejszej cyfryzacji.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 10:33Źródło komentarza: Mistrz MMA w szeregach terytorialsów. To międzyrzeczaninAutor komentarza: BartekTreść komentarza: Nie sposób nie dostrzec emocji, jakie towarzyszą Twojej wypowiedzi, ale wydaje mi się, że przedstawiasz rzeczywistość w sposób nazbyt uproszczony i jednowymiarowy. Oczywiście, dorosłość wymaga odpowiedzialności, a założenie rodziny jest jej istotnym elementem, ale przecież nie jest to jedyna definicja dojrzałości czy wartości człowieka. To, że ktoś nie ma jeszcze rodziny, nie oznacza, że jego opinie na temat patriotyzmu, obronności czy poświęcenia nie mają znaczenia. Twoja krytyka młodych ludzi, którzy mówią o wojnie czy bohaterstwie, opiera się na założeniu, że każdy, kto nie doświadczył wojny, idealizuje ją i traktuje jako romantyczną przygodę. To spore uogólnienie. Faktycznie, są osoby, które mogą nie rozumieć w pełni, czym jest wojna, ale równie dobrze można powiedzieć, że ktoś, kto nigdy nie służył w wojsku, może mieć bardzo realistyczne i świadome podejście do tych spraw. Nie jest to czarno-białe. Co więcej, podkreślasz, że polska tradycja heroizmu, którą wiążesz z upadkiem I i II Rzeczypospolitej, jest przyczyną problemów naszego kraju. Nie sposób jednak nie dostrzec, że właśnie ta tradycja dała nam bohaterów, którzy walczyli o niepodległość i wolność – nie tylko w zbrojnych konfliktach, ale też w codziennej pracy, działalności politycznej i społecznej. Zgadzam się, że wojna to koszmar – brud, smród, krew i cierpienie. Nikt, kto naprawdę rozumie jej naturę, nie traktuje jej jako romantycznej przygody. Ale czy oznacza to, że nie powinniśmy o niej rozmawiać, przygotowywać się do obrony kraju, czy doceniać poświęcenia tych, którzy byli gotowi walczyć za swoje ideały? Krytyka młodych, którzy szukają swojego miejsca w tradycji wojskowej czy patriotycznej, wydaje się nieco niesprawiedliwa. To nie znaczy, że są naiwni – być może po prostu szukają sensu, który jest głęboko zakorzeniony w naszej historii i kulturze. Ostatecznie, odwaga i odpowiedzialność nie mają jednej definicji. Można być odpowiedzialnym i odważnym w rodzinie, ale również w służbie publicznej, w wojsku, czy po prostu w codziennym życiu. Każdy etap życia ma swoje wyzwania i nie powinniśmy deprecjonować jednych wyborów na rzecz innych.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 09:01Źródło komentarza: Mistrz MMA w szeregach terytorialsów. To międzyrzeczaninAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: "dlatego, że", nieuku, zapamiętaj. Nie ma żadnego "dlatego, bo".Data dodania komentarza: 21.11.2024, 08:45Źródło komentarza: Kierowała po alkoholu. Uderzyła w busa
Reklama
Reklama