Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 7 kwietnia 2025 17:53
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska

Dlaczego piesi giną na przejściach dla pieszych? Odpowiedź zaskakuje

Po zmianie przepisów drogowych piesi mają pierwszeństwo na przejściach. A mimo to w tym roku odnotowano wzrost liczby wypadków i zabitych na przejściach dla pieszych. Zapytaliśmy policję dlaczego.
Reklama
Dlaczego piesi giną na przejściach dla pieszych? Odpowiedź zaskakuje
Po zmianie przepisów drogowych piesi mają pierwszeństwo na przejściach. A mimo to w tym roku odnotowano wzrost liczby wypadków

Autor: iStock

W pierwszej połowie 2022 r. doszło do 9995 wypadków drogowych, o 3 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadła jednak liczbę ofiar śmiertelnych. W pierwszej połowie roku życie straciło 879 osób, o 10 proc. mniej niż przed rokiem.  

Reklama

Nikt nie ma wątpliwości, że to efekt działania nowego taryfikatora. Drakońskie mandaty sprawiły, że kierowcy zwolnili. W pierwszej połowie ubiegłego roku za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym policjanci zatrzymali 32 tys. praw jazdy. W pierwszej połowie tego roku o połowę mniej - czyli 16 tys. praw jazdy.

Jeśli dzięki wprowadzenie nowego taryfikatora o 10 proc. spadła liczba zabitych na drogach, to dlaczego tego samego nie obserwujemy w przypadku przejść dla pieszych?

CZYTAJ TEŻ: Masz zbędne sadzonki roślin? Podpowiadamy, co możesz z nimi zrobić

Piesi przestali wchodzić wprost po koła samochodów

Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, które przedstawiła Interia, od 1 stycznia do 27 września tego roku na przejściach dla pieszych zanotowano:

  • 1598 wypadków,
  • 96 ofiar śmiertelnych wśród pieszych,
  • 943 rannych pieszych,
  • W tym samym okresie 2021 r. te same dane wyglądały następująco:
  • 1320 wypadków na przejściach dla pieszych,
  • 83 ofiary śmiertelne wśród pieszych,
  • 1280 rannych pieszych.

Pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście obowiązuje – przypomnijmy – od 1 czerwca 2021. Dlaczego zatem liczba zabitych na przejściach wzrosła? Według policji główną przyczyną tego stanu rzeczy jest nieprawidłowe zachowanie kierowców, przede wszystkim samochodów osobowych.

Z policyjnych danych prezentowanych przez Interię wynika, że od 1 stycznia do końca lipca tego roku pod kołami samochodu z własnej winy nie zginął na przejściu żaden pieszy. Dla porównania, w całym 2021 roku z winy pieszego zginęły na przejściu 4 osoby, a w 2020 roku, gdy pieszy wchodzący na przejście nie miał pierwszeństwa – 8 osób. Najwyraźniej po wprowadzeniu nowego prawa piesi przestali wchodzić wprost pod nadjeżdżające samochody.


PRZECZYTAJ: 

 

 

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Brues 03.10.2022 12:34
Taka Informacja! Przed wprowadzeniem nowych przepisów pieszy znajdujący się na przejściu miał pierwszeństwo więc oczywiście ludzie gineli. Ale każdy był nauczony że należy podejść do przejścia, rozejrzeć się i oczekiwać na możliwość wejścia. Dziś po zmianie przepisów pieszy podchodzi do przejścia i już ze świadomością że ma prawnie pierwszeństwo, nie zważając na pojazdy znajdujące się w ruchu bez możliwości zatrzymania się, wkracza wprost pod nadjeżdżający pojazd. Ludzie ogarnijcie się. Pierwszeństwo nie daje nam nieśmiertelności.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Do chyżego rojaTreść komentarza: Do tego przy- głupa " chyżego roja " ......napisz czy była ubezpieczona 🤣🤣🤣Data dodania komentarza: 7.04.2025, 13:59Źródło komentarza: W nocy spłonęła stodoła. Jedna osoba poparzona [AKTUALIZACJA]Autor komentarza: homofob tutejszyTreść komentarza: To jest skandal,że zaniechano reanimacji,wszak udowodnione jest że : zmiany pośmiertne, palmy opadowe i stężenie krwi, cofają się przy reanimacji 2 dniowej,Inżyniery i inne specjalisty mają twarde zdrowie,przecież idą z całego czarnego lądu,wiec odżyłby napewno. Bezpowrotnie utracony został wysokiej klasy specjalista.Data dodania komentarza: 7.04.2025, 11:27Źródło komentarza: Topielec w Bugu. Nie podjęto czynności ratunkowychAutor komentarza: Clark GriswaldTreść komentarza: Ja jeżdżę MZ ETZ251, prosto z salonu, jestem pierwszym właścicielem choć pojazd przerejestrowany na żółte blachy.Data dodania komentarza: 7.04.2025, 11:11Źródło komentarza: Motocyklista skosił 16-latkę na hulajnodzeAutor komentarza: Vanessa Mariola PierdzińskaTreść komentarza: Boże wszędzie pisze ten imbe...... " chyży rój " On jest nienormalny,a może to mój zaginiony tatuś???Data dodania komentarza: 7.04.2025, 10:56Źródło komentarza: Biała Podlaska. 80-letni kierowca nie ustąpił pierwszeństwa motocykliścieAutor komentarza: Chyży rójTreść komentarza: Dziadzio pędził pewnie jakimś pierdzielem 18+ . Jak te 15 -18 letnie Beemki BMW przechodzą badania techniczne? 15 letnia Beemka z rocznika 2010 i niżej zespawana z kilku takich beemek . Takie stare Beemki 15 letnie i starsze z rocznika 2010 i niżej po 2 Nimcach i 3 Turasach to szczycz bogactwa BuahahahaData dodania komentarza: 7.04.2025, 10:45Źródło komentarza: Pirat drogowy „zarobił” 2 tys. zł mandatu
Reklama
Reklama