Ta inwestycja powstaje w ramach realizowanego przez miasto, finansowanego z RPO na lata 2014-2020, projektu „Wykorzystanie walorów przyrodniczych doliny Krzny do celów edukacyjnych i turystycznych”.
– Cały projekt wart jest 23 mln zł, a dofinansowanie z RPO to blisko 12 mln zł. Ze względów organizacyjnych podzieliliśmy jego realizację na 3 etapy. Tu przy rzece mamy etap zachodni, od gminy wiejskiej Biała Podlaska, wzdłuż rzeki Krzny do pawilonu edukacyjnego przy ul. Żurawiej. Wartość tego etapu to 7 mln zł. Patrzymy na to, by inwestycja była użyteczna dla mieszkańców, oprócz ścieżek i ciągów pieszo-jezdnych mamy czatownie, pawilon edukacyjny, tablice mapowe i informacyjne, na których znajdziemy informacje o przyrodzie doliny rzeki Krzny – informuje Maciej Buczyński, wiceprezydent Białej Podlaskiej.
Bialski wykonawca kończy dzieło
Pierwszy przetarg na realizację ścieżki rowerowej nad Krzną od ul. Żurawiej na zachód do Drogi Wojskowej i ul. Żabiej rozstrzygnięty został z końcem czerwca 2021 roku. Wykonawca zobowiązał się zrealizować przedsięwzięcie za kwotę 2 mln 968 tys. zł, w przeciągu roku od momentu podpisania umowy. Wiosną tego roku rozpoczęte prace stanęły. – 18 maja Urząd Miasta rozwiązał umowę z wykonawcą z jego winy, ponieważ nie realizował on inwestycji, mimo wielokrotnie wysyłanych monitów – informowała wówczas Sylwia Golik, naczelnik wydziału inwestycji.
CZYTAJ TEŻ: Aż 93 uczestników konkursu im. Adama Trochimiuka! Znamy zwycięzców
Na początku lipca miasto ogłosiło drugi przetarg. Jego rozstrzygnięcie nastąpiło 1 sierpnia. Miasto wybrało ofertę bialskiej firmy PBD Tre-Drom, na inwestycję zabezpieczono 3,8 mln zł. Wybrana firma zobowiązała się wykonać prace w ciągu czterech miesięcy od momentu podpisania umowy, za kwotę 3 mln 719 tys. zł.
– Trwają prace wykończeniowe i przygotowywany jest montaż infrastruktury wypoczynkowej – relacjonuje obecny stan prac Wiesław Harasimiuk, prezes Tre-Dromu. – Trwa kładzenie nawierzchni bitumicznej od Drogi Wojskowej do odcinka na Żurawiej. Będzie dwumetrowej szerokości nawierzchnia asfaltowa i z boku ok. metra szerokości nawierzchnia szutrowa do nordic walking. Dokładamy wszelkich starań, by te nawierzchnie służyły mieszkańcom przez długi czas. Prace planujemy zakończyć w przeciągu miesiąca, jeśli pogoda dopisze.
Z inwestycji zadowolenia nie kryje miejski radny Rafał Wlizło, który przypomina, że wraz z kolegą z klubu radnych Koalicji Obywatelskiej podjął skuteczne działania, by realizowany właśnie etap prac wzbogacić o dodatkowy odcinek. – Wspólnie z Mariuszem Michalczukiem złożyliśmy wniosek, by wyremontowany został przy okazji odcinek Drogi Wojskowej od ul. Żabiej i Chłodniej. Zbieraliśmy podpisy wśród mieszkańców. Te dwa odcinki dojazdowe wzbogacą ten cały kompleks. I dziękujemy, że władze miasta się do tego przychyliły – mówi radny Wlizło.
Zrównoważona mobilność miasta
Naczelnik wydziału rozwoju miasta, Michał Romanowski przypomniał, że ostatnie lata to skok cywilizacyjny, jeśli chodzi o rozwój sieci pieszo-rowerowej.
CZYTAJ TEŻ: O motywacji i biznesie. Weź udział w bezpłatnej konferencji
– By zachęcić mieszkańców do zmiany nawyków, trzeba im zapewnić warunki. Zwiększyliśmy sieć dróg rowerowych z 9 km do prawie 40 km w ostatnich latach, to sukces – mówi Michał Romanowski i przypomina, że te inwestycje mają szerszy kontekst, i wpisują się w konsekwentną politykę zrównoważonej mobilności miasta.
– Jednym z priorytetów zrównoważonego rozwoju pozostaje transformacja w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. To wyzwanie, którego realizacja ma zapewnić nam życie w zdrowym i czystym środowisku. Dlatego tak bardzo zależy nam na budowaniu zrównoważonej mobilności opartej o transport publiczny, rower czy ruch pieszy – mówi naczelnik Romanowski i dodaje: – To wszystko byłoby trudniejsze, gdyby nie fundusze europejskie. Jesteśmy na progu nowej perspektywy finansowej UE. Intensywnie pracujemy nad projektami, obejmującymi wymianę taboru MZK na elektryczny, inwestycje w telematykę, ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Niedługo rozpoczniemy proces zlecania dokumentacji projektowej dla tych właśnie inwestycji.
Prezydent Michał Litwiniuk dodaje, że z 230 mln zł wydanych już w tej kadencji na inwestycje w mieście, 105 mln zł to finansowanie przedsięwzięć, związanych z infrastrukturą komunikacyjną w mieście.
– Powstało 16 km nowych dróg, nowe ronda, 14 km chodników i prawie 20 km nowych dróg pieszo-rowerowych – wylicza prezydent, a odnosząc się do inwestycji wzdłuż Krzny dodaje. – Projekt pod nazwą „Wykorzystanie walorów przyrodniczych doliny Krzny do celów edukacyjnych i turystycznych” natomiast, to ponad 10 km drogi pieszo-rowerowej, która zaczyna się przy plaży w Porosiukach, a kończyć się będzie przy stawach nad rzeką Klukówką, we wschodniej części miasta. Ten projekt łączy miasto i gminę Biała Podlaska, ułatwia codzienną komunikacją i stwarza możliwości do rekreacji. Ta inwestycja odzwierciedla dobrodziejstwo pozyskiwanych środków unijnych w ramach realizowanego wspólnie z gminą wiejską projektu pod nazwą Miejski Obszar Funkcjonalny.
PRZECZYTAJ:
- Magia jednego drzewa może pomóc pogorzelcom w Świerżach
- Katastrofa sadowników. Jabłka sprzedają po najniższej cenie
- Niecodzienna interwencja strażaków. 2-latek zamknął mamę na balkonie
- Ryszard Rybicki już oficjalnie patronem łomaskiego stadionu
- 1500 złotych do wzięcia. Sprawdź, czy należy ci się dodatek za prąd
- Będzie drożej. Tarcze antyinflacyjne niezgodne z unijnym prawem o VAT
Napisz komentarz
Komentarze