PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainstalowały przy torach między Białą Podlaską a Terespolem system UOZ (urządzenia ochrony zwierząt), który zmniejsza ryzyko wtargnięcia łosia, jelenia czy sarny pod nadjeżdżający pociąg. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów i chronić zwierzęta.
Wzdłuż torów, na 12 kilometrach trasy między Białą Podlaską a Terespolem, zostało zamontowanych 15 dźwiękowych urządzeń.
– Takie urządzenie emituje na ok. 1 min przed przejazdem pociągu zestaw dźwięków, który odwołuje się do zaprogramowanych genetycznie mechanizmów lękowych przed naturalnymi drapieżnikami i niebezpieczeństwem. Zanim nadjedzie pociąg urządzenie wyje jak wilk, naśladuje głos sójki czy kruka. Odgłosy te powodują, że zwierzęta zatrzymują się i nie wchodzą na tory pod przejeżdżające pociągi. Gdy urządzenia milczą, mieszkańcy lasu mogą się swobodnie przemieszczać przez szlak kolejowy nie zmieniając swoich nawyków migracyjnych – wyjaśnia Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak podkreśla, głównym zadaniem UOZ jest zapobieganie kolizjom pociągów ze zwierzętami i powstrzymanie wędrówki, np. łosi, jeleni, saren, dzików czy lisów przez szlaki kolejowe w trakcie przejazdu pociągu.
Urządzenia na trasie pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem zainstalowano w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”, współfinansowanego przez Unię Europejską z instrumentu finansowego “Łącząc Europę” (CEF). Jego całkowita wartość to 734,3 mln zł.
Warto dodać, że pierwszy system UOZ został zamontowany przez PKP PLK kilka lat temu na trasie między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami i był pierwszym takim w Europie.
Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK działa obecnie ok. 1070 takich urządzeń, które zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych, m.in. Warszawa – Gdańsk czy Warszawa – Katowice . – Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowymi nadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków – tłumaczy rzecznik PKP.
Dodatkowo w latach 2020-2021 wybudowano też 73 przejść dla średnich zwierząt i dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekraczają tory przez 37 nowych przepustów, m.in. ze specjalnymi półkami.
Napisz komentarz
Komentarze