Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 8 kwietnia 2025 05:31
Reklama
Reklama

Między Białą Podlaską i Terespolem wycie wilka ostrzeże przed pociągiem

Na trasie kolejowej pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem PKP PLK zainstalowało specjalne urządzenia, emitujące odgłosy m.in. wilków i kruków. Mają one odstraszyć inne zwierzęta, by nie wtargnęły pod nadjeżdżający pociąg.
Reklama
Między Białą Podlaską i Terespolem wycie wilka ostrzeże przed pociągiem
Na trasie kolejowej pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem PKP PLK zainstalowało specjalne urządzenia, emitujące odgłosy m.in. wilków i kruków. Mają one odstraszyć inne zwierzęta, by nie wtargnęły pod nadjeżdżający pociąg

Źródło: PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainstalowały przy torach między Białą Podlaską a Terespolem system UOZ (urządzenia ochrony zwierząt), który zmniejsza ryzyko wtargnięcia łosia, jelenia czy sarny pod nadjeżdżający pociąg. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów i chronić zwierzęta. 

Reklama

Wzdłuż torów, na 12 kilometrach trasy między Białą Podlaską a Terespolem, zostało zamontowanych 15 dźwiękowych urządzeń. 

– Takie urządzenie emituje na ok. 1 min przed przejazdem pociągu zestaw dźwięków, który odwołuje się do zaprogramowanych genetycznie mechanizmów lękowych przed naturalnymi drapieżnikami i niebezpieczeństwem. Zanim nadjedzie pociąg urządzenie wyje jak wilk, naśladuje głos sójki czy kruka. Odgłosy te powodują, że zwierzęta zatrzymują się i nie wchodzą na tory pod przejeżdżające pociągi. Gdy urządzenia milczą, mieszkańcy lasu mogą się swobodnie przemieszczać przez szlak kolejowy nie zmieniając swoich nawyków migracyjnych – wyjaśnia Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Jak podkreśla, głównym zadaniem UOZ jest zapobieganie kolizjom pociągów ze zwierzętami i powstrzymanie wędrówki, np. łosi, jeleni, saren, dzików czy lisów przez szlaki kolejowe w trakcie przejazdu pociągu.  

Urządzenia na trasie pomiędzy Białą Podlaską a Terespolem zainstalowano w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”, współfinansowanego przez Unię Europejską z instrumentu finansowego “Łącząc Europę” (CEF). Jego całkowita wartość to 734,3 mln zł. 

Warto dodać, że pierwszy system UOZ został zamontowany przez PKP PLK kilka lat temu na trasie między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami i był pierwszym takim w Europie.  

Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK działa obecnie ok. 1070 takich urządzeń, które zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych, m.in. Warszawa – Gdańsk czy Warszawa – Katowice .  – Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowymi nadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków – tłumaczy rzecznik PKP. 

Dodatkowo w latach 2020-2021 wybudowano też 73 przejść dla średnich zwierząt i dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekraczają tory przez 37 nowych przepustów, m.in. ze specjalnymi półkami.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

set 22.03.2023 11:32
Ja interesuję się komunikacją społeczną i zauważyłem, że w tym kraju wszyscy wszystko "muszą". Więc jak czytam "mieszkańcy lasu mogą się swobodnie przemieszczać" to dziwi mnie nagły zwrot o 180 stopni w sposobie myślenia. Ludzie muszą, a zwierzęta mogą?

Reklama
set 22.03.2023 11:24
"zainstalowało specjalne urządzenia, emitujące odgłosy m.in. wilków i kruków. Mają one odstraszyć inne zwierzęta" - inne od czego? Od tych nagrań? (set_podchodzi_z_kilku_stron_do_wypowiedzi_po_czym_zdegustowany_odpuszcza) nie to się nie "klei"

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Do chyżego rojaTreść komentarza: Do tego przy- głupa " chyżego roja " ......napisz czy była ubezpieczona 🤣🤣🤣Data dodania komentarza: 7.04.2025, 13:59Źródło komentarza: W nocy spłonęła stodoła. Jedna osoba poparzona [AKTUALIZACJA]Autor komentarza: homofob tutejszyTreść komentarza: To jest skandal,że zaniechano reanimacji,wszak udowodnione jest że : zmiany pośmiertne, palmy opadowe i stężenie krwi, cofają się przy reanimacji 2 dniowej,Inżyniery i inne specjalisty mają twarde zdrowie,przecież idą z całego czarnego lądu,wiec odżyłby napewno. Bezpowrotnie utracony został wysokiej klasy specjalista.Data dodania komentarza: 7.04.2025, 11:27Źródło komentarza: Topielec w Bugu. Nie podjęto czynności ratunkowychAutor komentarza: Clark GriswaldTreść komentarza: Ja jeżdżę MZ ETZ251, prosto z salonu, jestem pierwszym właścicielem choć pojazd przerejestrowany na żółte blachy.Data dodania komentarza: 7.04.2025, 11:11Źródło komentarza: Motocyklista skosił 16-latkę na hulajnodzeAutor komentarza: Vanessa Mariola PierdzińskaTreść komentarza: Boże wszędzie pisze ten imbe...... " chyży rój " On jest nienormalny,a może to mój zaginiony tatuś???Data dodania komentarza: 7.04.2025, 10:56Źródło komentarza: Biała Podlaska. 80-letni kierowca nie ustąpił pierwszeństwa motocykliścieAutor komentarza: Chyży rójTreść komentarza: Dziadzio pędził pewnie jakimś pierdzielem 18+ . Jak te 15 -18 letnie Beemki BMW przechodzą badania techniczne? 15 letnia Beemka z rocznika 2010 i niżej zespawana z kilku takich beemek . Takie stare Beemki 15 letnie i starsze z rocznika 2010 i niżej po 2 Nimcach i 3 Turasach to szczycz bogactwa BuahahahaData dodania komentarza: 7.04.2025, 10:45Źródło komentarza: Pirat drogowy „zarobił” 2 tys. zł mandatu
Reklama
Reklama