– Wyprawa okazała się być niezwykle atrakcyjna dla młodzieży. W programie znalazły się zajęcia językowo-kulturoznawcze, wycieczki edukacyjne i rekreacyjne oraz liczne śródziemnomorskie atrakcje. Licealiści mieli okazję zapoznać się z historią Włoch. Młodzież poznawała lokalną kulturę i tradycje śródziemnomorskiego regionu Europy. Wyruszała na krótkie wycieczki do pobliskich miejscowości, takich jak Gabicce Monte. To niezwykle urokliwe miejsce zlokalizowane na wzgórzu, które schodzi w kierunku Adriatyku – mówi dyrektor szkoły Robert Wieczorek.
Licealiści zwiedzili San Marino
Dodaje, że innym kierunkiem licealistów z Małaszewicz była jedna z dwóch włoskich enklaw, czyli San Marino. – Młodzież zapoznała się tam z historią i najważniejszymi zabytkami tego małego państwa-miasta, m.in. La Rocca o Guaita, czyli XI-wieczną fortecą, która wieńczy długi grzbiet góry Titano – przekazuje dyrektor.
Wyjaśnia, że kolejnym punktem wyprawy na turystycznej mapie był, znany również w Polsce, nadmorski kurort Rimini.
– To tu można było zobaczyć starówkę pełną budynków noszących ślady panowania starożytnych Rzymian, klimatyczne knajpki oraz kręte wąskie uliczki. Swój pobyt w tym mieście młodzież rozpoczęła od przejścia przez jeden z najbardziej rozpoznawalnych zabytków tego miasteczka: Łuk Augusta – będący łukiem triumfalnym, wyznaczającym krańcowy punkt starożytnej drogi via Flaminia. Ponadto uczniowie zobaczyli Most Tyberiusza z I w. n. e. oraz XV-wieczną świątynię Tempio Malatestiano, a także ruiny Rzymskiego Amfiteatru z II w. n. e. – wymienia Robert Wieczorek.
Wskazuje, że w ramach programu kulturowego odbywały się także całodzienne wyjazdy krajoznawcze do wyjątkowych miejsc, np. do Wenecji. Licealiści zwiedzili najważniejsze i najbardziej znane obiekty: Canal Grande, Plac i Bazylikę Świętego Marka, Pałac Dożów, Dzwonnicę. Most Rialto oraz Kościół San Zaccaria.
Młodzież z LO w Małaszewiczach w Bolonii
Drugim, znanym ze swojego słynnego uniwersytetu miastem eksplorowanym przez młodzież była Bolonia. Tutaj oprócz degustacji pysznych serów, wędlin i lodów, uczniowie zobaczyli Plac Maggiore z majestatycznym Palazzo del Podesta oraz Bazyliką San Petronio i Plac Neptuna. Ostatnią turystyczną atrakcją kulturoznawczą było zwiedzanie miasteczka Gradara z monumentalnym średniowiecznym zamkiem obronnym Castello di Gradara.
– Jednym z założeń projektu było doskonalenie umiejętności językowych. Okazją do praktycznego posługiwania się językiem były gry miejskie w Cattolica, gdzie należało znaleźć hotele spełniające konkretne wymagania, a następnie zapytać w recepcji o ceny pokoi hotelowych. W Wenecji trzeba było odnaleźć zabytki zaznaczone na mapie miasta. Młodzież uczestniczyła również w zajęciach językowych w szkole średniej w Pesaro. Licealiści poznali infrastrukturę szkoły: laboratoria, warsztaty i pracownie, w których uczy się włoska młodzież. Społeczność uczniowska i nauczyciele, okazali się bardzo przyjaźnie nastawieni do gości z Polski. Chętnie dzielili się opowieściami o swojej placówce. Podczas całego pobytu we włoskiej szkole naszej młodzieży towarzyszył wyjątkowy uczeń – Polak kształcący się w tamtejszej placówce. W ramach zajęć językowych licealiści zostali podzieleni na trzy grupy i wspólnie z włoskimi rówieśnikami mieli stworzyć prezentacje dotyczące swojego pobytu w Italii – przekazuje dyrektor.
Informuje też, że uczniowie wraz z opiekunami uczestniczyli w obchodzonym w północnych Włoszech święcie wyzwolenia Mediolanu, Turynu i innych miast na północy Italii spod nazizmu i faszyzmu w 1945 r. Na koniec oficjalnych obchodów licealiści mieli możliwość poznać władze miasta oraz kombatantów.
Napisz komentarz
Komentarze