Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 07:48
Reklama
Reklama baner reklamowy word biała podlaska

Nowe paliwo na stacjach. Lista samochodów, w których można je używać

Od stycznia na polskich stacjach paliw pojawi się benzyna z większą zawartością bioetanolu. Co to oznacza dla kierowców i czy każdy samochód można takim paliwem zatankować.
Nowe paliwo na stacjach. Lista samochodów, w których można je używać
Od stycznia na polskich stacjach paliw pojawi się benzyna z większą zawartością bioetanolu. Co to oznacza dla kierowców i czy każdy samochód można takim paliwem zatankować

Autor: iStock

Nowa benzyna 95 oznaczona jest symbolem E10, co oznacza, że 10 procent stanowi w niej biokomponent. Chodzi o pozyskiwany ze zboża bioetanol. Obecnie na naszych stacjach jest benzyna, w której dodatek stanowi 5 proc. Ten wskaźnik będzie rósł, bo plan zakłada, że do 2030 roku będzie to 14 proc.

Nowa ekobenzyna ma być sprzedawana już w styczniu 2024 roku i zastąpi tę z 5 proc. Co to oznacza dla kierowców?

Jest się czego bać?

PKN Orlen, największy w Polsce hurtowy sprzedawca paliw, zapewnia, że kierowcy nie odczują zmian. Paliwo E10 można tankować do większości pojazdów wyprodukowanych po 2000 roku. Co jednak ze starszymi samochodami? Czy nowe paliwo będzie miało wpływ na ich osiągi? Czy nie zniszczy silnika?

„Szczególnie, że wyższy dodatek bioetanolu w benzynie E10 nie pozostaje bez wpływu na jej właściwości. Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. W dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech” – czytamy w serwisie Infor.

Jak to poznać?

Kierowcy mający wątpliwości, czy nowe paliwo pasuje do ich auta powinni, spojrzeć na wewnętrzną stronę klapki wlewu paliwa. Często znajduje się tam naklejka z oznaczeniem E5 lub E10 a nawet dwie takie. To znak, że auto w pełni toleruje taką benzynę.

Pomocna będzie także lista przygotowana przez międzynarodowe stowarzyszenie producentów samochodów ACEA. Przygotowało zestawienie marek i modeli dostosowanych do nowego paliwa. Są to m.in.:

Alfa Romeo – wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 2011 roku. A także:

  • Giulietta (wszystkie silniki),
  • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,

Audi – we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut, których silniki wyposażono we wtrysk pośredni,

BMW – wszystkie silniki benzynowe,

Citroen – wszystkie wyprodukowane po 1 stycznia 2000 r.,

Dacia – wszystkie silniki,

Fiat – wszystkie silniki od 2000 r. poza:

  • Barchetta 1.8 16V,
  • Bravo/Brava 1.6 16V,
  • Doblo 1.6 16V,
  • Marea 1.6 16V, 2.0 16V,
  • Multipla 1.6 16V,
  • Palio1.6 16V,
  • Punto 1.8 16V,
  • Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V,

Ford – wszystkie od 1992 poza modelem Mondeo 1.8 SCI (2003-2007),

Honda – wszystkie do 1995 roku,

Hyundai – wszystkie modele,

Kia – wszystkie modele,

Mazda – wszystkie od 2002 roku,

Mitsubishi – wszystkie modele poza tymi z silnikami benzynowymi GDI (Mitsubishi Carisma) i wyprodukowanymi przed 2007 r.,

Nissan – wszystkie od 2001 r.,

Opel – wszystkie poza silnikami benzynowymi 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa: Vectra, Signum i Zafira,

Peugeot – wszystkie od 2000 r.,

Renault – wszystkie od roku 2007 poza:

  • Renault 19,
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782,

także modele wyprodukowane między 1 stycznia 2000 r. i 31 grudnia 2002 r.:

  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.

Seat – wszystkie poza pojedynczymi rocznikami Toledo 2.0 FSI, Leon 2.0 FSI, Altea 2.0 FSI,

Skoda – wszystkie modele poza Felicją z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku).,

Toyota – wszystkie modele od 1998 r. poza:

  • Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) 2000 – 2008.
  • Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) 2003 – 2008.

Volkswagen – wyjątki to:

  • Polo 1.4 FSI 63 kW (2002-2006). i rok modelowy 2002-2006),
  • Golf IV 1.6 FSI 81 kW (2002-2004),
  • Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (2000-2006),
  • Bora 1.6 FSI 81 kW (2001-2005),
  • Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (2001-2005),
  • Golf V 1.4 FSI 66 kW (2003-2005),
  • Touran 1.6 FSI 85 kW (2002-2004),

Volvo – każdy model wyprodukowany od roku 1976.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: chyży rójTreść komentarza: niech najpierw szczepią psy i koty będąnce w niewoli w miescie,Dodatkowo właściciele nie sprzątają po swoich niewolnikach,Postawić strażnika miejskiego i niech wali mandaty,od tego jest.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 10:57Źródło komentarza: Wścieklizna w natarciu. Wykryto ją u domowego psa i krowyAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: a to dlatego,bo trzeba używać i rozumu a im zabrakloData dodania komentarza: 21.11.2024, 10:48Źródło komentarza: Kierowała po alkoholu. Uderzyła w busaAutor komentarza: AndrzejTreść komentarza: Ja na temat specjalności.Byłem w wojsku 40 lat wstecz, na szkole młodszych specalistów i po niej zostałem dowódcą obsługi R-140 M.Myślałem że nie ma już tej specjalności,a to dlatego że taka radiostacja,tzn,anteny nadawcze wysyłają w eter tyle energii,że każdy może szybciutko zlokalizowac miejsce.Nawet wtedy,w latach 80 mówiono nam że każda rsdt.dużej mocy to ,,świeci jak zimny ogień odpalony z zupełnej ciemności'.Oczywiście były na radiostacji urządzenia do pracy zdalnej,chyba z odległości do 150m,ale nigdy tego nie ćwiczyliśmy.Więc jestem bardzo zdziwiony,że wojsko ciągle szkoli ludzi z alfabetu Morsa,jest to przestarzałe,przy dzisiejszej cyfryzacji.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 10:33Źródło komentarza: Mistrz MMA w szeregach terytorialsów. To międzyrzeczaninAutor komentarza: BartekTreść komentarza: Nie sposób nie dostrzec emocji, jakie towarzyszą Twojej wypowiedzi, ale wydaje mi się, że przedstawiasz rzeczywistość w sposób nazbyt uproszczony i jednowymiarowy. Oczywiście, dorosłość wymaga odpowiedzialności, a założenie rodziny jest jej istotnym elementem, ale przecież nie jest to jedyna definicja dojrzałości czy wartości człowieka. To, że ktoś nie ma jeszcze rodziny, nie oznacza, że jego opinie na temat patriotyzmu, obronności czy poświęcenia nie mają znaczenia. Twoja krytyka młodych ludzi, którzy mówią o wojnie czy bohaterstwie, opiera się na założeniu, że każdy, kto nie doświadczył wojny, idealizuje ją i traktuje jako romantyczną przygodę. To spore uogólnienie. Faktycznie, są osoby, które mogą nie rozumieć w pełni, czym jest wojna, ale równie dobrze można powiedzieć, że ktoś, kto nigdy nie służył w wojsku, może mieć bardzo realistyczne i świadome podejście do tych spraw. Nie jest to czarno-białe. Co więcej, podkreślasz, że polska tradycja heroizmu, którą wiążesz z upadkiem I i II Rzeczypospolitej, jest przyczyną problemów naszego kraju. Nie sposób jednak nie dostrzec, że właśnie ta tradycja dała nam bohaterów, którzy walczyli o niepodległość i wolność – nie tylko w zbrojnych konfliktach, ale też w codziennej pracy, działalności politycznej i społecznej. Zgadzam się, że wojna to koszmar – brud, smród, krew i cierpienie. Nikt, kto naprawdę rozumie jej naturę, nie traktuje jej jako romantycznej przygody. Ale czy oznacza to, że nie powinniśmy o niej rozmawiać, przygotowywać się do obrony kraju, czy doceniać poświęcenia tych, którzy byli gotowi walczyć za swoje ideały? Krytyka młodych, którzy szukają swojego miejsca w tradycji wojskowej czy patriotycznej, wydaje się nieco niesprawiedliwa. To nie znaczy, że są naiwni – być może po prostu szukają sensu, który jest głęboko zakorzeniony w naszej historii i kulturze. Ostatecznie, odwaga i odpowiedzialność nie mają jednej definicji. Można być odpowiedzialnym i odważnym w rodzinie, ale również w służbie publicznej, w wojsku, czy po prostu w codziennym życiu. Każdy etap życia ma swoje wyzwania i nie powinniśmy deprecjonować jednych wyborów na rzecz innych.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 09:01Źródło komentarza: Mistrz MMA w szeregach terytorialsów. To międzyrzeczaninAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: "dlatego, że", nieuku, zapamiętaj. Nie ma żadnego "dlatego, bo".Data dodania komentarza: 21.11.2024, 08:45Źródło komentarza: Kierowała po alkoholu. Uderzyła w busa
Reklama
Reklama