System zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska ma być zrealizowany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w partnerstwie z gminą Biała Podlaska, w ramach programu krajowego Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Jak czytamy w planie budżetowym na rok 2024, wśród siedmiu zadań przewidzianych do realizacja w ramach systemu zrównoważonej mobilności, znalazła się przebudowa pętli autobusowej przy dworcu kolejowym w Białej Podlaskiej na centrum przesiadkowe.
- Zintegrowane Centrum Komunikacyjne przy stacji PKP i wieży ciśnień. Są to koncepcje przygotowane przez fachowe zespoły architektów skonsultowane z konserwatorem zabytków. To śmiałe wizje, ale nie wykraczające poza obszar naszych możliwości – mówił prezydent miasta, Michał Litwiniuk, podczas prezentacji budżetu na 2024 rok.
Zaprezentowaną przez miasto wizualizację omówili autorzy profilu na FB, Biała Podlaska'21: „W Białej takie centrum łączyłoby komunikację autobusową (miejską, podmiejską i dalekobieżną), rowerową oraz kolejową (wraz z parkingiem wielopoziomowym). Zaplanowano je na terenach na wschód od dworca PKP, między ulicą Kościuszki i torami kolejowymi.”
Wspomniany profil zwraca wprawdzie uwagę, że prezentacja magistratu jest bardzo wstępnym zarysem planów na zagospodarowanie tamtego kwartału miasta, ale jak przypomina Biała Podlaska'21: „ (…) dla tego terenu obwiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Rejon Dworca PKP”, z którym koncepcja jest zgodna.” Jak rozszyfrował z przedstawionej przez miasto koncepcji Biała Podlaska'21, w ramach centrum przesiadkowego powstanie m.in.: nowy układ drogowy wzdłuż torów, budowa dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu, budowa parkingu wielopoziomowego i zagospodarowanie przestrzeni przed dworcem PKP.
Realizację całego systemu zrównoważonej mobilności miasto w budżecie oszacowało na kwotę 60 mln 10 tys. zł, przy udziale środków zewnętrznych wynoszącym 38 mln 347 tys. 561 zł.
Warto dodać, że w ramach całego dużego przedsięwzięcia związanego z systemem zintegrowanej mobilności, w ramach której planowane jest centrum przesiadkowe, znalazły się m.in.: zakup bezemisyjnego taboru autobusowego, budowa infrastruktury ładowania i obsługi autobusów, budowę, przebudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby transportu zbiorowego oraz ruchu pieszego i rowerowego na terenie miasta i gminy Biała Podlaska, organizację Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta.
Napisz komentarz
Komentarze