Całość projektu, który miasto zamierza zrealizować ze wsparciem pozyskanych z Funduszy dla Polski Wschodniej pieniędzy, to 82 mln zł.
– Jesteśmy jednym z pięciu i jedynym w województwie lubelskim miastem, które działało bardzo szybko i sprawnie i już w pierwszym ogłoszonym konkursie zdobyliśmy potężne dofinansowanie. Konkurs dotyczy programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej w działaniu miejska mobilność zrównoważona – poinformował prezydent Białej Podlaskiej obwieszczając, że do miasta wróciła właśnie podpisana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości umowa na przyznanie Białej Podlaskiej 55 mln zł.
Elektryki już za rok
Flagową inwestycją w ramach projektu, który ma być zrealizowany w ramach szeroko pojętej zintegrowanej mobilności w mieście, ma być zakup 12 elektrycznych autobusów ze stacjami ładowania i fotowoltaiką na budynkach MZK. - Na początku maja podpiszemy umowę z dostawcą autobusów elektrycznych. Za 12 miesięcy dostarczy on pierwszych 6 pojazdów – zapowiada prezydent.
Tak szybka realizacja zakupu jest możliwa, bo miasto przetarg na realizację projektu pod nazwą „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”. zamknięto w grudniu ubiegłego roku. Jedyną ofertę przedłożyła firma Solaris, deklarując realizację zamówienia za kwotę 43 099 200,00 zł. Wówczas oczywiście nie było jeszcze wiadomo czy miasto otrzyma dotację, o którą się już wówczas ubiegało. Dlatego w ofercie przetargowej widniał zapis, że miasto: „(…) może unieważnić postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane (…)”.
Już pod koniec marca magistrat otrzymał informację, że wniosek Białej Podlaskiej dotyczący zintegrowanej mobilności, został zatwierdzony. Teraz potwierdziła to podpisana umowa na udzielenie finansowego wsparcia.
Centrum przesiadkowe przy PKP
Projekt Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego to łącznie kilkanaście zadań. Wśród nich: 25 nowe przystanki, ciągi pieszo-rowerowe w ulicach Okopowa, Królowej Jadwigi czy w ciągu al. Jana Pawła, wiaty rowerowe przy szkołach i urzędach.
– To także budowa centrum przesiadkowego przy PKP – poinformował prezydent. Podczas prezentacji budżetu na 2024 informował: - Zintegrowane Centrum Komunikacyjne przy stacji PKP i wieży ciśnień. Są to koncepcje przygotowane przez fachowe zespoły architektów skonsultowane z konserwatorem zabytków. To śmiałe wizje, ale nie wykraczające poza obszar naszych możliwości.
Jak rozszyfrował z przedstawionej przez miasto koncepcji profil facebookowy Biała Podlaska'21, w ramach centrum przesiadkowego powstanie m.in.: nowy układ drogowy wzdłuż torów, budowa dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu, budowa parkingu wielopoziomowego i zagospodarowanie przestrzeni przed dworcem PKP.
Płatne parkingi w centrum
W ramach realizacji projektu „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”, przewidziano strefę płatnego parkowania w centrum miasta.
Temat braku miejsc parkingowych w mieście procedowany jest od kilku lat. W 2020 roku powołany został nawet zespół, który zasady parkowania w Białej Podlaskiej miał opracować. W 2021 roku w budżecie miasta na plan stworzenia miejsc parkingowych w mieście zabezpieczono wprawdzie 400 tys. zł. Przygotowana wówczas została nawet koncepcja takiego obszaru, za którą miasto zewnętrznej firmie zapłaciło ok. 27 tys. zł. Szacowany koszt jej wprowadzenia opiewał wówczas na około 1,6 mln zł, których wydatkowanie miało być rozłożone, jak mówił wtedy w rozmowie ze Słowem Podlasia radny Henryk Grodecki (Zjednoczona Prawica), na dwa lata.
Pieniądze zabezpieczone w budżecie na 2021 rok zostały ostatecznie przeniesione na inne zadania. W budżecie miasta na 2022 rok, tytuł dotyczący organizacji strefy w ogóle się nie pojawił, tak jak w planie budżetowym na 2023 rok. Pod koniec 2022 roku radni otrzymali jednak informację, że miasto planuje umiejscowić zadanie dotyczące strefy parkowania w dużym projekcie związanym z zintegrowaną mobilnością.
– Została opracowana dokumentacja projektowa tj. projekt stałej organizacji ruchu, projekt czasowej organizacji ruchu, projekt architektoniczno-budowlany, przedmiar robót i kosztorys inwestorski – wyliczał w odpowiedzi udzielanej w 2022 roku radnemu Janowi Jakubcowi (Biała Samorządowa) wiceprezydent Maciej Buczyński. – Szacowany koszt wynosi 840 tys. zł. Planujemy pozyskać środki zewnętrzne z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-27, którego uruchomienie planowane jest w 2023 roku i od tego jest uzależniony termin wprowadzenia SPP.
Jak się w ostatnich dniach okazało, umowa na dotacje właśnie została sfinalizowana. W mieście powstanie więc w ramach realizacji Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego również strefa płatnego parkowania.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze