Gdy listonosz nie zastanie odbiorcy listu czy paczki w domu, to zostawia w skrzynce pocztowej awizo. Z tą karteczką trzeba udać się na pocztę. Tam czasami trzeba odstać swoje w kolejce.
To dosyć niewygodne, bo nie każdy regularnie sprawdza zawartość skrzynki pocztowej. Awizo może więc przeoczyć.
E-Doręcznia już w tym roku
„Od 1 października podmioty publiczne będą miały obowiązek korzystać z e-Doręczenia” – przypomina Ministerstwo Cyfryzacji.
Chodzi o urzędy samorządowe, ZUS, Krajową Administrację Skarbową czy NFZ.
„E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru” – dodaje resort.
Oznacza to, że zamiast awizo w skrzynce obywatel otrzyma list w formie cyfrowej.
„W skrzynce do e-Doręczeń możesz wysyłać i odbierać dokumenty elektroniczne o dogodnej porze i z dowolnego miejsca. Wystarczy, że masz internet. Nie musisz czekać na listonosza ani iść na pocztę. Urzędy będą komunikować się z Tobą przez doręczenia elektroniczne i zarządzać dokumentacją w formie cyfrowej” – czytamy w informacji ministerstwa.
Koniec zatem z papierowymi druczkami i kolejkami na poczcie.
Własne konto albo usługa hybrydowa
Z jednej strony e-Doręczenia staną się obowiązkowe. Z drugiej jednak skorzystają z tego osoby, które będą chciały i utworzą sobie konto na platformie e-Doręczeń. Osoby, które tego nie zrobią, będą obsługiwane hybrydowo.
Polega to na tym, że urząd wyśle dokument elektroniczny, który trafi na pocztę. Tam zostanie automatycznie wydrukowany i wysyłany do adresata w tradycyjny sposób.
Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:
- skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
- skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
- system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
- aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze