Jeżeli chodzi o odcinki A2 w naszym regionie, to najbardziej zaawansowane prace są na odcinku Swory – Biała Podlaska - 88 proc. Dużo mniejszy zakres robót wykonano na odcinku Łukowisko w gminie Międzyrzec Podlaski – Swory w gminie Biała Podlaska – 12 proc. Procentowy zakres robót na pozostałych odcinkach między Siedlcami a Biała Podlaską to 36 proc. na odcinku Siedlce Płd. – Malinowiec - 36 proc. oraz 29 proc. na odcinku Malinowiec – Łukowisko - 29 proc.
Na żadnym z zadań terminy zakończenia robót wynikające z podpisanych umów nie uległy zmianie.
– W procedowaniu są jednak roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy dla odcinków Siedlce Płd. – Malinowiec, Malinowiec – Łukowisko oraz Łukowisko – Swory to kwiecień 2024 r., a dla odcinka Swory – Biała Podlaska to lipiec 2024 r. Terminy te mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót – informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Co z odcinkiem od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią?
Przypomnijmy, we wrześniu 2021 r. podpisana została umowa na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji, umożliwiających realizację robót w terenie. W styczniu 2022 r. do wojewody lubelskiego złożone zostały wnioski o decyzje ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania jest ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.
– W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji (ZRID) – zaznacza Małgorzata Tarnowska.
Chodzi o odcinek o długości 32,3 km. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki: Biała Podlaska – Kijowiec, Kijowiec – Dobryń, Dobryń – Kukuryki. Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez wojewodę lubelskiego. – Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje raporty środowiskowe, w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. Planujemy w III kwartale 2024 r. ogłosić przetargi na realizację robót na dwóch odcinkach. Termin jest uzależniony od uzyskania decyzji ZRID – informuje GDDKiA.
Prace związane z odcinkiem trzecim zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Odcinek A2 od Kałuszyna do Siedlec
Jak idą prace na odcinku od Kałuszyna do Siedlec? Na budowanych odcinkach A2 pomiędzy Kałuszynem a Siedlcami wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni jezdni na ciągu głównym. To 3 odcinki o łącznej długości ok. 27,5 km.
– Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej kolidujące z przebiegiem drogi, montowana jest siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono między innymi z terminu podpisania umów – przekazuje rzeczniczka GDDKiA.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco: Kałuszyn – Groszki - 73 proc., Groszki – Siedlce Zach. - 62 proc., Siedlce Zach. – Siedlce Płd. - 91 proc.
– Podpisaliśmy aneks wydłużający czas na ukończenie zadania do 30 kwietnia 2024 r. dla odcinka Siedlce Zach. – Siedlce Płd. Dla tej, jak i pozostałych inwestycji, w procedowaniu są kolejne roszczenia wykonawców, którzy oczekują dalszego wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych – dodaje.
W tym roku GDDKiA planuje udostępnić kierowcom dwa odcinki autostrady A2, Kałuszyn – Groszki (długość 12,1 km) i Siedlce Zachód – Siedlce Południe (12,5 km). Budowa środkowego odcinka tej trasy, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód (12,9 km), zakończy się w 2025 r. Do tego czasu kontynuacja ruchu pomiędzy wspomnianymi węzłami odbywać się będzie po istniejącej dk-2.
Napisz komentarz
Komentarze