- Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożyliśmy w grudniu 2021 r. Jako wariant preferowany, wskazaliśmy wariant wynikowy, który powstał z połączenia wariantów pomarańczowego (nr 5) z niebieskim (nr 3). Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, stanowi on rozwiązanie najbardziej kompromisowe z punktu widzenia ekonomicznego, środowiskowego, jak i społecznego – przekazuje w komunikacie Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy instytucji.
Odcinek, którego dotyczy decyzja RDOŚ ma przebiegać w nowym śladzie przez gminy: Sarnaki, Olszankę, Huszlew oraz miasto i gminę Łosice.
- Przebieg drogi w wariancie preferowanym, dla którego uzyskaliśmy decyzję środowiskową, rozpoczyna się przed Chlebczynem. Następnie trasa omija Sarnaki od zachodniej strony. Na przecięciu z obecną DK19 planowany jest pierwszy z węzłów - Sarnaki. Dalej droga od wschodu omija Łosice i za Mszanną ponownie przecina obecną DK19, biegnąc równolegle do niej. Koniec odcinka zaplanowano na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko – wyłuszcza w komunikacie GDDKiA.
Zaplanowana do budowy droga będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z pasami awaryjnymi. - Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie, w tym węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska. Zakres inwestycji obejmuje także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych Górki i Czuchleby – wyjaśnia rzecznik prasowy GDDKiA.
Jak informuje GDDKiA, uzyskanie decyzji środowiskowej to kluczowy moment dla inwestycji. Teraz inwestor uszczegółowi dokumentację projektową, by następnie ogłosić przetarg. Ten ma znaleźć wykonawcę, który zrealizuje zamówienie w systemie zaprojektuj – wybuduj. Jak informuje GDDKiA, realizacja odcinka S19 w powiecie łosickim na nastąpić w latach 2028-30.
Od decyzji RDOŚ do budowy drogi
„Zakończenie prac po uzyskaniu decyzji środowiskowej przybliża nas do końca etapu przygotowania inwestycji. Kolejnym jest opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz wykonanie robót budowlanych. Możemy to zrealizować w systemie tradycyjnym (…), lub wybierając system projektuj i buduj (P&B). W tym ostatnim do ogłoszenia przetargu konieczne jest opracowanie, na podstawie gotowej już Koncepcji programowej, Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU). Opisujemy w nim przedmiot zamówienia, ustalamy planowane koszty prac projektowych oraz robót budowlanych. Zapisujemy również wymagania funkcjonalno-użytkowe, techniczne i materiałowe.
Wraz z PFU otrzymujemy zaktualizowane koszty planowanej inwestycji, które często wymagają zapewnienia dodatkowych środków finansowych ponad te zapisane w pierwotnym Programie Inwestycji (PI), opracowanym kilka lat wcześniej (zmiana zakresu inwestycji, zmiana cen wykorzystanych przy szacowaniu wartości zadania). W konsekwencji przygotowujemy aneks do PI, który następnie jest przedkładany do uzgodnienia ministrowi właściwemu ds. infrastruktury. Dopiero jego zatwierdzenie, a w efekcie uzyskanie zabezpieczenia finansowania inwestycji, otwiera nam drogę do ogłoszenia przetargu na realizację w systemie tradycyjnym lub Projektuj i buduj.” (źródło: GDDKiA)
Napisz komentarz
Komentarze