- Najwięcej, bo ponad 14 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 13 tys. z kardiologii, ponad 8 tys. z endokrynologii, a z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 7,7 tys. W przypadku poradni onkologicznej – 3,5 tys. wizyt, a ponad 2 tys. nieodwołanych badań wystąpiło w przypadku badań rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej – wylicza Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego OW NFZ.
Lubelski oddział monitoruje realizację zarezerwowanych wizyt i badań w obszarze 40 świadczeń. Tylko od stycznia do sierpnia tego roku niezrealizowanych wizyt było 55,105 tys., gdy w całym poprzednim roku ta liczba wyniosła blisko 73 tys. wizyt i badań. NFZ przypomina, ze nieodwołana wizyta czy badanie to strata dla innego pacjenta, który czeka na pomoc medyczną.
- W przypominaniu o odwołaniu wizyty, czy badania ważną rolę odgrywa edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne – wyjaśnia rzecznik lubelskiego oddziału NFZ.
NFZ wysyła też do pacjentów SMS z przypomnieniem o wizycie czy badaniu. W tym roku to ponad 10,5 mln SMS-ów. - Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt. Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówioną wizytę, odwołajmy ją. Dzięki temu, z tego terminu skorzysta inny pacjent – apeluje Małgorzata Bartoszek.
SMS-y z NFZ dotyczą wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
– Pacjent otrzymuje taką informację na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem. W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę – wylicza rzecznik Bartoszek i dodaje: - Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.
Przeczytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze