Wiosną tego roku miasto otrzymało dotację w kwocie 55 mln zł na realizację projektu : „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”. Jak mówił wówczas prezydent Białej Podlaskiej, byliśmy jednym z pierwszych miast., które z sukcesem sięgnęło po pieniądze z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-27.
Lwią część tego dofinansowanie pochłonie zakup 12 elektrycznych autobusów. Przetarg na realizację projektu pod nazwą „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”. zamknięto w grudniu ubiegłego roku. Jedyną ofertę przedłożyła firma Solaris, deklarując realizację zamówienia za kwotę 43 099 200,00 zł. Z rozstrzygnięciem przetargu miasto czekało do wiosny, gdy już było pewne, że otrzyma dotację na ten zakup.
Elektryczne autobusy będą miały zabezpieczone zaplecze. Spółka komunikacyjna właśnie montuje farmę fotowoltaiczną. - Farma fotowoltaiczna z magazynem energii, budowana na terenie bazy MZK, pozwoli na to by koszt eksploatacji nowych autobusów nie był bardzo wysoki – tłumaczył pod koniec października radnym miejskim Krzysztof Trochimiuk, prezes MZK.
Przyznaje, że farna nie pokryje całości zapotrzebowania na energię, jaką będzie miała spółka.
- Musiałaby być o 18 razy większa. My budujemy farmę o mocy 50 kWP (kilowatopiki) z magazynem energii. W miesiącach gdzie świeci słońce autobusy będą ładowane na bieżąco z produkowanej energii. Będziemy chcieli, by jak najmniej tej energii oddawać do sieci, a jak najwięcej wykorzystywać – zapewnia prezes.
Przy farmie powstanie magazyn energii, właśnie po to, by jej nadwyżki posłużyły firmie, a nie wpadały do sieci energetycznej. Dodatkowo przy pętli na ul. Terebelskiej będzie również budowana stacja ładowania autobusów.
MZK sukcesywnie od kilku lat wymienia tabor na coraz nowocześniejszy i spełniający normy środowiskowe. W styczniu ubiegłego roku do zasobu MZK trafił Solaris z napędem spalinowo-elektrycznym. Spółka zapłaciła za niego 1,4 mln zł. Zakup w całości sfinansowany został z pieniędzy własnych MZK. Natomiast wiosną 2022 roku tabor zakładu zasiliły dwa autobusy MIDI Euro6, pozyskane od Solarisa w leasing na 3 lata. Jeszcze wcześniej do MZK trafiło 5 nowych autobusów z normą Euro6 marki Scania ze środków z UE w ramach programu zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności. Ich wartość przekraczała 5 mln zł.
Natomiast w ostatnich dniach marca tego roku Miejski Zakład Komunikacyjny za ponad 3 mln zł MZK zakupił autobusy Solarisa z silnikami normy Euro6.
Napisz komentarz
Komentarze