W przyszłym roku mają ruszyć prace budowlane na ul. Janowskiej między ul. Jana III Sobieskiego i rondem Żołnierzy Wyklętych. Inwestycja ważna w kontekście tego, że w 2025 roku mają ruszyć prace przy dokumentacji planistycznej związanej z przebudową wiaduktu na ul. Janowskiej i jej odcinka do ul. Jana III Sobieskiego. To wstęp do połączenia miasta z A2.
Przyszły rok ma być też początkiem prac budowlanych związanych z powstaniem I etapu obwodnicy wschodniej miasta.
Droga do autostrady
W 2025 roku ruszą prace budowlane na ul. Janowskiej. Obejmą przebudowę około 250 m jezdni między ul. Jana III Sobieskiego i rondem Żołnierzy Wyklętych, wykonanie chodnika, ścieżki rowerowej i sieci kanalizacji deszczowej. Jak czytamy w opisie inwestycji zawartej w planie budżetowym: „Zadanie otrzymało dofinansowanie ze środków Programu pn. Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Inwestycja realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”.”
W 2024 roku trwały prace nad dokumentacją a w przyszłym roku ruszy budowa. „Na całe zadanie zaplanowane do rozliczenia w 2025 r. przeznaczono 13.800.000,00 zł, w tym 5.800.000,00 pochodzących ze środków własnych i 8.000.000,00 zł ze środków zewnętrznych.” – zaplanowano w przyszłorocznym budżecie.
Ta inwestycja to przygrywka, do większego przedsięwzięcia, które wiąże się z połączeniem miasta z autostradowym węzłem w Ciciborze. - Już w 2022 r. przedstawiliśmy GDDKiA w Warszawie i marszałkowskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich konieczność rozbudowy wiaduktu nad drogą krajową nr 2 i drogi wojewódzkiej nr 811, by zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu w kierunku autostrady do węzła Biała Podlaska w Ciciborze – informował na początku 2024 roku prezydent Michał Litwiniuk. Wówczas podejmował rozmowy na ten temat z nowo powołanym wojewoda lubelskim Krzysztofem Komorskim.
Dziś już wiemy, że plany związane z wiaduktem jak i przebudową drogi wojewódzkiej się krystalizują. W projekcie planu budżetowego na przyszły rok zapisano pieniądze na projektowanie.
„Planowane zadanie polega na wykonaniu projektu budowlanego przebudowy ul. Janowskiej wraz z wiaduktem na odcinku od granic administracyjnych miasta do ul. Jana III Sobieskiego. Zadanie stanowi element połączenia miasta z realizowanym obecnie węzłem autostradowym w miejscowości Cicibór Duży poprzez drogę wojewódzką nr 811, które będzie realizowane przy współudziale Zarządu Dróg Wojewódzkich.” – brzmi zapis w planie finansowym miasta na 2025 rok.
– Województwo Lubelskie i miasto Biała Podlaska zawarły umowę partnerską w celu wspólnej realizacji w latach 2024–2026 opracowania dokumentacji projektowej na realizację zadania. Strony zobowiązały się do wspólnego przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie dokumentacji projektowej zadania, z tym że zamawiającym upoważnionym do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia będzie Gmina Miejska Biała Podlaska – informowała Słowo Podlasia w sierpniu tego roku Anna Nycz, podinspektor ds. obsługi medialnej w kancelarii marszałka województwa lubelskiego.
W projekcie budżetu miasta Biała Podlaska na 2025 rok zapisano natomiast, że
„(…) w ramach wspólnej realizacji z gminą miejską Biała Podlaska, wprowadza się do budżetu 2025 r. i wieloletniej prognozy finansowej udział finansowy Zarządu Województwa Lubelskiego. Prace projektowe zaplanowano na lata 2025-2026. Na całe zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej zaplanowano 3.000.000,00 zł, przy udziale środków zewnętrznych wynoszącym 1.500.000,00 zł. Na 2025 r. zaplanowano wydatki w kwocie 300.000,00 zł, z czego 150.000,00 zł to środki własne i 150.000,00 zł to środki zewnętrzne.”
Ruszą z obwodnicą
Bardziej zaawansowane działania zaplanowano na wschodnich rubieżach miasta, gdzie powstać ma wschodnia obwodnica miasta. Przypomnijmy, że w trzeciej dekadzie września 2023 roku Biała Podlaska otrzymała oficjalną informację o przyznaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pieniędzy na sfinansowanie budowy pierwszego etapu obwodnicy wschodniej. Na tę inwestycję rząd przekazał 112 mln zł. Pierwszy etap to: rozbudowa i wzmocnienie istniejącej Al. Solidarności od ronda na drodze krajowej nr 2 w kierunku południowym na odcinku około 2,2 km, budowa nowego odcinka jezdni wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową oraz oświetleniem energooszczędnym stanowiącej część wschodniej obwodnicy Białej Podlaskiej o długości ok. 1 km, budowa dwóch wiaduktów: nad ul. Sidorską i nad linią kolejową E 20, budowa jezdni dodatkowych stanowiących dojazd do przyległych posesji (o szacunkowej łącznej długości ponad 1,5 km), rozbudowa ul. Sidorskiej w obrębie planowanego wiaduktu. Zadanie ma zostać zakończone w 2027 roku.
W styczniu tego roku miasto wyłoniło wykonawcę projektu. W projekcie budżetu na 2025 rok mamy wpisaną kontynuację przedsięwzięcia. Jak czytamy w planie finansowym, realizacja dokumentacji ma się zakończyć do II kwartału 2025 roku. W tym też roku zacząć się ma budowa.
„Na 2025 r. zaplanowano 22.289.600,00 zł, z czego 100.000,00 zł to środki własne.” – czytamy w planie budżetowym zaprojektowanym na przyszły rok.
W projekcie budżetu na 2025 r. znalazł się też zapis dotyczący kolejnego etapu obwodnicy. II etap jej budowy już w niewielkim stopniu dotyczyć będzie terenów miejskich. „Inwestycja polega na wykonaniu szczegółowej dokumentacji projektowej na odcinku od jednostki wojskowej do drogi wojewódzkiej nr 812 (…) II etap obwodnicy wschodniej będzie przebiegał w granicach administracyjnych Miasta, jedynie w niewielkiej części. Realizacja całego zadania jest możliwa przy współudziale Zarządu Dróg Wojewódzkich, w przypadku przyjęcia do realizacji przez Marszałka Województwa zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej zadania "Budowa wschodniej obwodnicy miasta Biała Podlaska, etap II".” – brzmi informacja zawarta w planie budżetowym. Miasto chcą być przygotowanym na decyzje urzędu marszałkowskiego w temacie budowy kolejnej części obwodnicy, już zabezpiecza swoją część wydatków.
„ W celu umożliwienia rozpoczęcia prac projektowych jeszcze w 2025 r. zabezpiecza się kwotę 300.000,00 zł w wieloletniej prognozie finansowej 2026 r. jako planowany wkład własny. Zabezpieczone środki finansowe stanowią planowany udział w części obwodnicy znajdującej się na terenie miasta Biała Podlaska.”
Napisz komentarz
Komentarze