Oskary może i nie są najważniejszymi nagrodami filmowymi świata, ale na pewno najbardziej znanymi. Sama nominacja jest sukcesem i oznacza wielką promocję produkcji. Wygrana to już pewna globalna reklama dla filmu. Dlatego walka o Oskary jest dla filmowców tak ważna.
„Anora” zdobyła tytuł najlepszego filmu
Spośród statuetek najważniejsza jest ta dla najlepszego filmu. W tym roku zdobyli ją twórcy „Anory”. To dramat opowiadający historię młodej striptizerki, która wychodzi za mąż, a jej wybrankiem jest syn rosyjskiego oligarchy.
Rodzice młodego mężczyzny postanawiają jednak przybyć do USA i unieważnić małżeństwo – reklamuje obraz dystrybutor. I dodaje: Kobieta ma szansę przeżyć historię rodem z bajki, kiedy pod wpływem impulsu wychodzi za mąż za syna potężnego rosyjskiego oligarchy. Kiedy wiadomość o ślubie dociera do Rosji, jej bajka zostaje zagrożona.
Co roku Polacy śledzący świat filmu czekają na polskie wątki oskarowe. I tym roku takie były. Najlepszym aktorem drugoplanowym został Kieran Culkin za rolę w „Prawdziwym bólu”. Ten kręcony w Polsce film opowiada historię dwóch młodych Amerykanów, którzy wyruszają w podróż śladami swoich żydowskich przodków.
„Prawdziwy ból” Jessiego Eisenberga rozgrywa się w Polsce, ale ma coś, czego polskie filmy często nie mają: konflikt od razu. I to konflikt tak wyraźny, że aż prosi się, żeby opowiedzieć go w formie kawału.
„A znacie to? Mark Zuckerberg i Roman Roy wsiadają do pociągu TLK…” – pisze w recenzji filmu Jakub Popielicki. I dodaje, że obraz stawia ważne pytania. Na przykład o to, czy historia wymaga ciągłego płakania nad jej ofiarami? Czy codzienne cierpienie w takim zestawieniu jest mniej ważne?
Oskary 2025 – zwycięzcy
- Najlepszy film: „Anora”
- Najlepszy reżyser / Najlepsza reżyserka: Sean Baker, „Anora”
- Najlepszy scenariusz oryginalny: Sean Baker, „Anora”
- Najlepszy scenariusz adaptowany: „Konklawe”, Peter Straughan
- Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Adrien Brody, „Brutalista”
- Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Mikey Madison, „Anora”
- Najlepszy aktor drugoplanowy: Kieran Culkin, „Prawdziwy ból”
- Najlepsza aktorka drugoplanowa: Zoe Saldana, „Emilia Perez”
- Najlepszy film międzynarodowy: „I’m Still Here”, Walter Salles
- Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „Nie chcemy innej ziemi”, Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal i Yuval Abraham
- Najlepszy pełnometrażowy film animowany: „Flow”, Gints Zilbalodis
- Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”, Molly O'Brien i Lisa Remington
- Najlepszy krótkometrażowy film animowany: „W cieniu cyprysu”, Shirin Sohani i Hossein Molayemi
- Najlepszy krótkometrażowy film aktorski: „Nie jestem robotem”,
- Najlepsze zdjęcia: „Brutalista”, Lol Crawley
- Najlepsza scenografia: „Wicked”, Nathan Crowley i Lee Sandales
- Najlepszy montaż: „Anora”, Sean Baker
- Najlepsze efekty specjalne: „Diuna: Część druga”,Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe i Gerd Nefzer
- Najlepsze kostiumy: „Wicked”, Paul Tezewell
- Najlepsza charakteryzacja: „Substancja”, Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon i Marilyne Scarselli
- Najlepsza muzyka: „Brutalista”, Daniel Blumberg
- Najlepsza piosenka: „El mal”, „Emilia Perez”
- Najlepszy dźwięk: „Diuna: Część 2”, Gareth John, Richard King, Ron Bartlett i Doug Hemphill
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze