Zespół Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich w Chełmie już pięciokrotnie z powodzeniem sięgał po unijne dofinansowanie na kształcenie zawodowe. Od 2009 r. realizuje projekty unijne. Dzięki temu szkoła dziś może się pochwalić wysokim poziomem kształcenia i zapleczem warsztatowym, dobrej klasy sprzętem wykorzystywanym do uczenia młodego pokolenia przyszłych kucharzy, cukierników, hotelarzy, fryzjerów i kelnerów.
Unia wspiera profesjonalne kształcenie zawodowe
- Gdy wchodziły projekty unijne dla szkół, pomyśleliśmy, że warto sięgnąć po te pieniądze. Widzieliśmy dużą potrzebę doposażenia naszych pracowni. Co prawda remontami zajmuje się organ prowadzący, ale już na sprzęt zawsze brakowało środków finansowych. Chcieliśmy też uczniom zaproponować trochę inne rozwiązania, niż typowe lekcje - wspomina dyrektor szkoły Marta Mazurek.
W 2009 r. szkoła zrealizowała swój pierwszy projekt unijny "Mój zawód - moja przyszłość, atrakcyjne formy podnoszenia kompetencji zawodowych". Pieniądze z dofinansowania przeznaczono na dodatkowe zajęcia warsztatowe na kierunkach cukiernik, kucharz, technik hotelarstwa. Zorganizowano też zajęcia z języka obcego branżowego, związanego z zawodem. Na zajęcia gastronomiczne zapewniano produkty spożywcze, dzięki czemu uczniowie przygotowywali z nich potrawy, a później organizowali w szkole pokaz, chwaląc się tym, czego nauczyli się na warsztatach. W ramach projektu doposażono również pracownię w podstawowy sprzęt gastronomiczny.
Tuż po jego zakończeniu dyrekcja placówki zdecydowała, że będzie aplikowała o kolejne środki unijne. Nazwa następnego projektu była wymowna: "Chcemy umieć więcej - wzrost kompetencji zawodowych kluczem do sukcesu". Poprzedni wniosek był na kwotę 243 tys. zł, wartość drugiego wyniosła 742 tys. zł. Działania były bardzo podobne. Projekt objął innych uczniów, którzy poznawali inną kuchnię i trwał przez dwa lata. Zakupiono jeszcze więcej sprzętu do pracowni.
Fundusze Europejskie 2014-2020 dla szkół na edukację
1. Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego a) Działanie 12.2 Kształcenie ogólne b) Działanie 12.4 Kształcenie zawodowe c) Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego d) Działanie 13.7 Infrastruktura szkolna e) Działanie 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego 2. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko a) Działanie 1.3.1 Wspieranie efektywność energetycznej w budynkach użyteczności publicznej 3. ERASMUS + 4. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój a) Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty b) Działanie 2.14 Rozwój narzędzi dla uczenia się przez całe życie c) Działanie 2.15 Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki 5. Fundacja Kronenberga |
Sukces dzięki unijnemu dofinansowaniu
Każdy kolejny pomysł na wykorzystanie funduszy unijnych był coraz ciekawszy. W latach 2011/12 zrealizowano projekt "Czas na sukces zawodowy", którego wartość wyniosła 1,8 mln zł. Był on realizowany we współpracy z firmą TAWA. Obejmował staże i praktyki dla uczniów i doposażenie stanowisk pracy. Zakupiony z tej okazji nowoczesny sprzęt był wypożyczany do pracodawcy, a po zakończeniu projektu wrócił do szkoły. Uczniowie uczyli się na miesięcznych, płatnych stażach w Warszawie, Poznaniu, Kołobrzegu, Toruniu. Pracowali w restauracjach, hotelach, zakładach fryzjerskich. Dla najlepszych 20 uczniów zapewniono staże w Anglii.
- Ogromne pieniądze przeznaczyliśmy na doposażenie stanowisk pracy. Stworzyliśmy warunki zbliżone albo czasami nawet lepsze od tych, jakie są w zakładach pracy - mówi dyrektor Mazurek.
Potem były projekty: "Wykształcony, wyćwiczony, więc z pewnością zatrudniony" i Dobry staż, lepszy START". Pracodawcy, z którymi szkoła nawiązała kontakty, bardzo chętnie przyjmowali chełmskich uczniów. Unijne pieniądze przeznaczono również na refundację kosztów pracodawcy i wynagrodzenie dla nauczyciela, który opiekował się grupą w czasie wolnym.
- Unijne projekty bardzo pomogły naszym uczniom. Mamy ok. 65 proc. osób z terenów wiejskich, którzy są troszeczkę wycofani. Bali się wyjścia w świat. Teraz nie boją się rozmawiać w języku obcym ani wyjeżdżać daleko od domu. Otwiera się przed nimi szansa na znalezienie lepszej pracy w dużym mieście. Pracodawcy, z którymi nawiązaliśmy współpracę, dzwonią do nas i zapraszają uczniów na praktyki. Niektórzy już mają obiecane, że dostaną pracę po skończeniu nauki - opowiada dyrektorka.
Fachowy sprzęt, wykształceni przyszli pracownicy
Realizacja projektów wspieranych przez Unię Europejską dodała skrzydeł uczniom, ale też podniosła znacząco poziom nauczania w szkole. Wyposażenie pracowni jest tam dziś na wysokim poziomie. W salach są rzutniki, laptopy, panele dotykowe. W pełni wyposażone są również klasy językowe. Zawodu fryzjera można uczyć się w pracowniach ze sprzętem, który nie odbiega od tego, jaki jest w najlepszych salonach fryzjerskich. W kuchni pracują nowoczesne roboty przemysłowe, jest wysokiej klasy piec konwekcyjno-parowy. Hotelarze mają w budynku szkoły recepcję i pokój hotelowy do nauki sprzątania. Bar w sali lekcyjnej jest podobnie wyposażony, jak te funkcjonujące w najdroższych lokalach.
- Chcąc skorzystać z nowych funduszy europejskich, złożyliśmy dwa kolejne wnioski. Jeden jest już po ocenie formalnej. Przewiduje zajęcia warsztatowe, wyjazdy na staże i praktyki i doposażenie pracowni. Drugi dotyczy połączenia kształcenia ogólnego z przedsiębiorczością. Chcemy założyć spółdzielnię uczniowską. Kładziemy też nacisk na naukę języka obcego - zapowiada Mazurek.
Wsparcie dla kształcenia ogólnego
Bardzo podobne doświadczenia w realizacji projektów unijnych ma wiele przedszkoli, szkół podstawowych, liceów, techników i zawodówek na Lubelszczyźnie. Europejski Fundusz Społeczny wspierał zarówno kształcenie zawodowe, jak i ogólne. Pieniądze przeznaczano na dodatkowe zajęcia językowe i z przedmiotów ścisłych. Wspomagano indywidualizację nauczania i dostosowywano się do potrzeb uczniów o specjalnych potrzebach. W Białej Podlaskiej Stowarzyszenie Pomocy Młodzieży i Dzieciom Autystycznym oraz Młodzieży i Dzieciom o Pokrewnych Zaburzeniach "Wspólny Świat", realizując unijne projekty, organizowało dodatkowe zajęcia dla dzieci autystycznych. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu realizował projekt dla dzieci o utrudnionym dostępie do edukacji.
Biała Podlaska ul. Warszawska 14 Godziny pracy punktu: poniedziałek: 7.30-18.00; wtorek-piątek: 7.30-15.30 Telefony do konsultantów: 83 343 58 44, 83 342 28 82 Chełm Plac Niepodległości 1 Godziny pracy punktu: poniedziałek:7.30-18.00, wtorek-piątek: 7.30-15.30 Telefony do konsultantów: 82 565 19 21, 82 563 02 08 Zamość ul. Partyzantów 94 Godziny pracy punktu: poniedziałek: 7.30-18.00, wtorek-piątek: 7.30-15.30 Telefony do konsultantów: 84 638 02 67, 84 639 31 34 Portal Funduszy Europejskich |
Mają chęć na więcej
W związku z nowym uruchomieniem nowych środków unijnych szkoły złożyły kolejne wnioski i czekają na rozstrzygnięcia konkursów o dotacje. Z Regionalnego Programu Operacyjnego chce skorzystać m.in. powiat tomaszowski. Planuje pozyskać ponad 4,8 mln zł na rozwój dwóch szkół zawodowych: Zespołu Szkół nr 3 i Zespołu Szkół nr 4 w Tomaszowie Lubelskim. Pieniądze mają pomóc m.in. w doposażeniu tych placówek w pomoce naukowe oraz dofinansowaniu staży zagranicznych. Obecnie subwencja oświatowa, którą otrzymuje powiat, wystarcza tylko na płace. Na inne wydatki musi dokładać z własnego budżetu. Tymczasem kształcenie zawodowe kosztuje dużo więcej niż ogólne. Wymaga zakupu materiałów, licencji, utrzymania bazy. Jeśli uda się uzyskać wsparcie, technicy informatycy i kucharze odbędą staże w Wielkiej Brytanii. Do Niemiec pojadą kelnerzy, a do Włoch - technicy hotelarstwa. Z płatnych staży zagranicznych skorzystaliby także uczniowie kształcący się w kierunkach budowlanych.
Młodzi bezrobotni mają PO WER-a
Unijne fundusze na szkolenia trafiają również do młodych ludzi, którzy nie uczęszczają do szkół. Urzędy pracy realizują projekty szkoleń dla osób bezrobotnych z grupy NEET, czyli takich, które się nie kształcą ani nie szkolą. W szczególności dotyczy on osób długotrwale bezrobotnych, z orzeczeniem niepełnosprawności i o niskich kwalifikacjach. W PUP-ie w Chełmie z takich szkoleń skorzystały 24 osoby. Umożliwiły one zdobycie prawa jazdy kat. D, C, C+E. Były też kursy obsługi pił mechanicznych i spawania.
Także w Urzędzie Pracy w Białej Podlaskiej młode osoby skorzystały ze szkoleń indywidualnych. Były m.in. kursy dla drwali - operatorów pilarki, operatorów koparko-ładowarki, koparki jednojezdniowej, walca drogowego, fryzjerski z egzaminem czeladniczym. Na dziewięć osób, które skorzystały ze szkolenia, sześć podjęło zatrudnienie.
Powiatowy Urząd Pracy w Zamościu pomagał w kształceniu młodych ludzi na brukarzy, barmanów, zawodowych kierowców, mechaników samochodowych. Dzięki bonom szkoleniowym uczniowie nabyli umiejętności, które zwiększały ich szansę na znalezienie pracy.
Napisz komentarz
Komentarze