O stanie wiedzy ekonomicznej w Polsce
Stan wiedzy ekonomicznej Polaków bez wątpienia musi ulec poprawie. Powinniśmy wiedzieć więcej nie tylko o inwestowaniu, oszczędzaniu czy zaciąganiu kredytów, ale również o tym, jak chronić się przez cyberprzestępcami.
Podejmując decyzje finansowe i ekonomiczne, często kierujemy się intuicją, a nie rzetelną wiedzą. Nie rozumiemy znaczenia zobowiązań, jakie zaciągamy i naszych praw oraz obowiązków z tego tytułu, co może wiązać się z poważnymi konsekwencjami w przyszłości. Powszechnie trudności sprawia zarówno podejmowanie decyzji inwestycyjnych, jak oszczędzanie na poczet emerytury.
Z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków” zrealizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW wynika, że tylko co drugi Polak rozumie pojęcia związane z zaciąganymi przez siebie zobowiązaniami. Jedynie co trzecia osoba w Polsce czyta dokładnie umowy kredytowe. Reszta robi to pobieżnie, sprawdzając często tylko swoje dane.
Aż 64% badanych nisko ocenia swoją wiedzę na temat zasad funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych i jedynie 7% uważa, że ich wiedza jest na wysokim poziomie. Stwarza to poważne bariery dla rozwoju rynku kapitałowego, ponieważ wiele osób nie potrafi inwestować na giełdzie i ma przed tym obawy.
Czym jest Rok Edukacji Ekonomicznej 2024?
REE 2024 jest wspólną inicjatywą 6 organizacji pozarządowych zaangażowanych w edukację ekonomiczną polskiego społeczeństwa. Celem projektu jest popularyzacja wiedzy i budowanie właściwych postaw ekonomicznych Polaków.
Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 wpisuje się w długą i bogatą tradycję polskiej ekonomii, która jest ważną częścią naszej państwowości. W tym roku mija 100 lat od wielu istotnych wydarzeń, będących głównie konsekwencjami reform premiera Grabskiego:
- powstania polskiego złotego,
- utworzenia Banku Polskiego,
- utworzenia Banku Gospodarstwa Krajowego.
Mija także wiek od wydania „Bankructwa Małego Dżeka” Janusza Korczaka – dawnej lektury szkolnej opowiadającej o przedsięwzięciach gospodarczych dziewięciolatka.
O znaczeniu inicjatywy, jaką jest Roku Edukacji Ekonomicznej, świadczy zaangażowanie wybitnych autorytetów, reprezentujących różne dziedziny ze świata finansów i gospodarki.
W dniu inauguracji przeprowadzono największą zdalną lekcję ekonomii w historii Polski, w której wzięło ponad 15 tys. uczniów i nauczycieli. Lekcję pt. „Reformy gospodarcze Władysława Grabskiego a współczesne wyzwania” poprowadził prof. Witold Orłowski. W ten imponujący sposób rozpoczęto serię całorocznych działań edukacyjnych, które dotrą do około 1 mln osób.
Głównymi odbiorcami tych aktywności będą dzieci i młodzież, czyli przyszli uczestnicy i twórcy życia gospodarczego. Nie zabraknie jednak projektów, które będą skierowane do innych grup odbiorców, np. seniorów, którzy są szczególnie narażeni na ataki cyberprzestępców.
Eksperci podkreślają, że wiedza o ekonomii i finansach to jedna z kluczowych kompetencji, która decyduje o zdolnościach rozwojowych społeczeństwa. W dobie inflacji, rozwoju technologii, powszechnej digitalizacji i cyberzagrożeń, wiedza ta jest wręcz niezbędna do bezpiecznego i świadomego funkcjonowania w świecie.
Edukacja ekonomiczna powinna być jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed najważniejszymi instytucjami. REE to szansa na zacieśnienie współpracy między sektorem publicznym i biznesem (głównie bankowością i przedstawicielami rynku kapitałowego), oświatą, edukacją i organizacjami pozarządowymi. Ogólnopolskie i lokalne inicjatywy mogą znacząco przyczynić się do realnego podniesienia wiedzy ekonomicznej w Polsce.
O REE 2024 przeczytasz również na Bankiwpolsce.pl
Rok Edukacji Ekonomicznej 2024 to inicjatywa:
Fundacji GPW,
Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości,
Czepczyński Family Foundation,
Fundacji Warszawski Instytut Bankowości,
Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego,
Związku Harcerstwa Polskiego.
Idea została również poparta uchwałą Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 września 2023 roku.