PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały porozumienie z miastem Międzyrzec Podlaski na współfinansowanie bardzo ważnej dla mieszkańców inwestycji kwotą 9 mln zł. Przypomnijmy, samorząd w zeszłym roku pozyskał z Rządowego Funduszu Polski Ład na realizację tego zadania 19 mln złotych. Łącznie zadanie ma kosztować ok. 30 mln złotych, więc część pieniędzy miasto zabezpieczyć musi w swoim budżecie. – Nigdy wcześniej nie realizowaliśmy tak dużego zadania. Szacujemy, że to będzie około 30 milionów, musieliśmy w związku z tym przesunąć swoje wydatki na modernizację pałacu i kina, to są znaczne koszty i znacznie ten budżet inwestycyjny naginamy. Jednak dzięki temu rozwiążemy jeden z największych problemów komunikacyjnych na terenie miasta – podkreślał przy uchwalaniu budżetu na obecny rok burmistrz Zbigniew Kot.
Ta inwestycja będzie również pierwszym etapem budowy wschodniej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 813 na trasie Międzyrzec – Parczew – Ostrów Lubelski – Łęczna. – To krok milowy w kierunku rozwiązania problemów utrudnień w ruchu i korków na przejeździe kolejowym w ul. Partyzantów, które powoduje stale zwiększający się ruch kolejowy. Linia kolejowa E-20 przecina miasto na dwie części, a droga przez przejazd jest jedyną, która je łączy. Utrudnia to przedostanie się służb ratunkowych do części miasta i gminy zlokalizowanej na południe od torów kolejowych, które tracą cenny czas przez zamknięte rogatki. Budowa wiaduktu rozwiąże ten problem – przekazywał z kolei przy okazji odbierania czeku z Polskiego Ładu zastępca burmistrza, Paweł Łysańczuk.
Wiadukt drogowy zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Kościuszki, co zwiększy sprawność i bezpieczeństwo w ruchu pociągów, ale przede wszystkim usprawni ruch w mieście. Kierowcy skorzystają z nowej jezdni po jednym pasie w każdą stronę bez konieczności postoju przed rogatkami. Dla pieszych i rowerzystów zostanie przygotowany chodnik i ścieżka rowerowa. Dodatkowo ruch samochodów ciężarowych zostanie skierowany poza centrum Międzyrzeca. – Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w Miedzyrzecu Podlaskim to jeden z elementów przebudowy układu komunikacyjnego w mieście. Połączenie wiaduktu z nową obwodnicą poprawi jakość podróży w regionie – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. – Istotnym efektem inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest zwiększanie bezpieczeństwa. Taki będzie również rezultat budowy skrzyżowania kolejowo-drogowego w Międzyrzecu Podlaskim. Prace zapewnią również sprawniejszą komunikacje kolejową i drogową – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Polskie Linie Kolejowe będą partycypowały w kosztach realizacji inwestycji do 9 mln zł, w zakresie robót na terenie kolejowym oraz likwidacji przejazdu w poziomie szyn. Inwestycja PLK finansowana będzie ze środki własnych.
Inwestycja będzie realizowana w systemie "Projektuj i buduj". Do końca 2023 roku PLK planuje pozyskać pozwolenie na budowę. Roboty rozpoczną się w IV kwartale 2023 r. Zakończenie inwestycji i oddanie wiaduktu do użytku planowane jest natomiast w 2024 roku.
Napisz komentarz
Komentarze