Dwa lata temu stosowne stanowisko w sprawie przywrócenia linii kolejowych na tereny powiatów bialskiego, lubartowskiego, radzyńskiego, łukowskiego, parczewskiego i lubelskiego podpisywali w Radzyniu podlaskim przedstawiciele tych samorządów. Jednym z postulatów była kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 30 z Łukowa do Lublina przez Radzyń Podlaski.
Jak mówił wówczas burmistrz Radzynia Podlaskiego, Jerzy Rębek, przez powiat może znów przebiegać linia wchodząca w skład magistrali kolejowej, czyli dwutorowy ciąg kolejowy, stworzony na bazie linii 30, która obecnie funkcjonuje jako jeden niezelektryfikowany tor. – Być może wspólnymi silami uda nam się wrócić, do tego, co kiedyś funkcjonowało, a teraz tego nie ma – dodawał dwa lata temu Wiesław Mazurek, wójt gminy Radzyń Podlaski, na terenie której w 2017 roku reaktywowano jednotorową linię 30 i stację Radzyń Podlaski w Bedlnie Radzyńskim.
Koncepcja lobbowania na rzecz ukolejowienia północnej części Lubelszczyzny zrodziła się w urzędzie marszałkowskim województwa lubelskiego. To stąd wyszedł wniosek do programu Kolej Plus, uwzględniający plan elektryfikacji linii 30. Plan poparł wówczas urząd wojewody. – Mam nadzieję, że spotkanie w Radzyniu Podlaskim będzie ogromnym pierwszym krokiem do przywrócenia znaczenia kolei na tym terenie, znaczenia które miała ona 110 lat temu, gdy wybudowana została przez te ziemie dwutorowa klej. Do tego czasu nie wydarzyło się niestety nic, poza tym, że jeden tor został rozebrany – mówił wicewojewoda Robert Gmitruczuk
Trzeba było dwóch lat, by zapadły wreszcie wiążące decyzje w tej sprawie. 20 kwietnia rząd ogłosili rozstrzygnięcia programu Kolej Plus. Na liście do realizacji znalazła się elektryfikacja linii 30.
- Dla powiatu radzyńskiego to 107 kilometrów zrewitalizowanej i zelektryfikowanej linii kolejowej, dzięki której mieszkańcy będą mogli udać się w podróż elektrycznymi pociągami oraz szynobusami – informuje starosta radzyński Szczepan Niebrzegowski. Projekt znalazł się wśród 34 wybranych do realizacji w całym kraju.
Warto przypomnieć, że kilkanaście dni wcześniej PKP PLK zapytane przez nasza redakcję o program budowy przystanków kolejowych, poinformowała: - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawnioskowały do Ministerstwa Infrastruktury o przeniesienie pięciu przystanków w woj. lubelskim z listy rezerwowej na listę podstawową rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. W powiecie radzyńskim są to: Bezwola, Lisiowólka i Jaski – informował Karol Jakubowski z biura prasowego spółki kolejowej.
Napisz komentarz
Komentarze