Podczas sierpniowej sesji rady miasta, radni wysłuchali sprawozdania finansowego PUK za 2021 rok. W czasie dyskusji głos zabrała radna Bożena Lecyk, członek komisji rewizyjnej w radzie. - Od ubiegłego roku próbujemy zrobić wyjazd studyjny do PUK, byłaby to doskonała okazja do poruszenia pewnych kwestii. Opóźnienia w działaniu komisji rewizyjnej są ogromne, ona po prostu działa sporadycznie – mówiła radna.
W zdanie wszedł jej przewodniczący rady miasta Adam Adamski.
- Komisja rewizyjna nie wiem czy ma uprawnienia do kontroli PUK. Moim zdaniem raczej nie – stwierdził, wprowadzając w zdziwienie radną.
- Ja jestem zadziwiona pańskimi sformułowaniami. To po co jest komisja rewizyjna? - zareagowała radna.
Tu przewodniczący miał dla niej radę, gdzie może znaleźć odpowiedź na zadane mu pytanie. - Proszę sobie poczytać ustawę o samorządzie gminnym czy komisja rewizyjna rady miasta ma uprawnienia do kontroli spółki samorządowej. Nie chcę z panią dyskusji prowadzić na ten temat. Zapraszam w czasie przerwy – skwitował przewodniczący Adamski
Prawo kontra przypuszczenia przewodniczącego
O tym, co mówi ustawa o samorządzie gminnym, do lektury której zachęca przewodniczący, mówi nam Agnieszka Strzępka, rzecznik wojewody lubelskiego. Poprosiliśmy bowiem nadzór prawny wojewody o wyjaśnienie radnym, do czego uprawniona jest komisja rewizyjna i jakie narzędzia maja w ogóle w swoich rękach.
- Zgodnie z treścią art. 18a ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022r., poz. 559, ze zm.) rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną – tłumaczy rzecznik Agnieszka Strzępka. - Gminne jednostki organizacyjne mogą przybierać różne formy prawne, mogą pozostawać w strukturze gminy (jednostki prawnie niewyodrębnione) lub poza tą strukturą - jako jednostki prawnie wyodrębnione. W szczególności jednostkami organizacyjnymi gminy mogą być spółki handlowe, jednostki budżetowe i zakłady budżetowe. Mogą one być podmiotami gospodarczymi (np. komunalny zakład wodociągów i kanalizacji) lub prowadzić inną działalność, mieć osobowość prawną (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) albo jej nie posiadać (np. ośrodek pomocy społecznej).
Rzecznik wojewody lubelskiego przytacza ponadto wyrok NSA z 29 sierpnia 2019 roku. - Naczelny Sąd Administracyjny wskazał: „spółki prawa handlowego, których jedynym właścicielem jest gmina, mają szczególny charakter, ponieważ podstawowym celem ich powołania (utworzenia) jest realizacja określonych zadań gminy (art. 9 ust. 1 u.s.g.), a nie przynoszenie zysku. Dlatego też przepisy ustawy o samorządzie gminnym w odniesieniu do tych spółek są przepisami szczególnymi w stosunku do przepisów kodeksu spółek handlowych. To zaś uzasadnia kompetencje kontrolne rady gminy nad tego rodzaju spółkami, ponieważ rada gminy musi posiadać kompetencje kontrolne w stosunku wszelkich jednostek organizacyjnych, za pomocą których gmina realizuje spoczywające na niej zadania (zob. art. 6 i 7 u.s.g.). Przekazanie zadań do spółki nie może bowiem oznaczać wyjęcia ich spod kontroli rady. Z tego względu spółki, których jedynym właścicielem jest gmina, niewątpliwie mieszczą się w pojęciu "gminnych jednostek organizacyjnych", pomimo tego, że posiadają odrębną od gminy osobowość prawną” - cytuje sentencje orzeczenia Agnieszka Strzępka.
Wystarczy statut własnego miasta
Radni miejscy, na czele z przewodniczącym rady miasta, nie muszą się zresztą zagłębiać w przepisy ustaw. Obowiązuje ich bowiem, przynajmniej należy tak przypuszczać, znajomość statutu własnego miasta. W nim natomiast znajduje się cały rozdział zatytułowany” Regulamin komisji rewizyjnej". W nim na samym początku, w par. 74 czytamy: „Komisja rewizyjna, zwana dalej „komisją”, jest wewnętrznym organem Rady, powołanym do przeprowadzania kontroli działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych.” Dalej w par. 77 czytamy: „Komisja działa na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym i Statutu Miasta”. W par. 83 pkt.1 widnieje natomiast informacja, że „Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.”, a w par. 84 pkt. 1 „Podstawową formą działania komisji są kontrole.”
W Biuletynie Informacji Publicznej UM Radzyń Podlaski w zakładce „Jednostki podległe”, jako pierwsza wyświetla się zakładka „Spółki”. I tu wypadałoby powrócić do pierwszej wypowiedzi rzecznika wojewody lubelskiego, zacytowanej powyżej.
CZYTAJ TAKŻE: W rzece Białka znaleziono zwłoki mężczyzny
Ogień zniszczył ich dorobek. Teraz rodzinie potrzebne jest wsparcie
Wybór radnego bez głosowania? Tak może być w Ulanie-Majoracie
Napisz komentarz
Komentarze