W zeszłym roku Komisja Europejska nie zgodziła się na finansowanie budowy Parku Logistycznego w Małaszewiczach z przyczyn budżetowych. W związku z działaniami rządu spółka Cargotor została włączona do PKP PLK. Jak czytamy w ustawie z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, środki funduszu (przeznaczonego na sfinansowanie rozbudowy portu w Małaszewiczach), mogą być przekazane PKP PLK z przeznaczeniem na finansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor.
Nabycie udziałów, o których mowa następuje według ich wartości rynkowej, wynikającej z wyceny sporządzonej przez niezależnego zewnętrznego doradcę. Środki funduszu mogą pochodzić również z wpływów ze skarbowych papierów wartościowych. Minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, może przekazać funduszowi skarbowe papiery wartościowe na dofinansowanie zadań. Środki pochodzące z podwyższenia kapitału zakładowego, [...] Cargotor przeznacza wyłącznie na przygotowanie i realizację inwestycji mającej na celu wykonanie projektu pod nazwą "Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią.
Informują o finansowym wsparciu
- Chcielibyśmy poinformować o zakończeniu procesu legislacyjnego i podpisaniu przez prezydenta RP ustawy, która wnosi historyczne zmiany dla tego regionu. Ta ustawa daje ponad 3,4 mld zł na rozbudowę portu w Małaszewiczach - poinformował 25 sierpnia w Małaszewiczach senator Grzegorz Bierecki. Dodał, że zostanie zmieniona struktura organizacyjna tego przedsiębiorstwa. - Inwestycja przyniesie szereg miejsc pracy, kilkaset. Jest to największa inwestycja w Polsce wschodniej. Nie było w historii województwa lubelskiego tak wielkiej inwestycji, jak ta uchwalona przez sejm 28 lipca, a 14 sierpnia podpisana przez prezydenta - wyjaśnia senator Bierecki.
Jak tłumaczy Krzysztof Golubiewski członek zarządu PKP, dzięki tej inwestycji poprawi się potencjał przeładunkowy całego rejonu. - Obecnie wynosi do 16 par pociągów. W ramach tego projektu będziemy mogli odprawiać 35 par pociągów dziennie, a docelowo myślimy, że mogłoby to być 55 par pociągów odprawianych w tym rejonie. Poza tym do Polski będą mogły wjeżdżać dłuższe pociągi, dzisiaj pociąg może mieć 750 metrów, a po przebudowie będą to pociągi mające 1050 metrów. Dzięki temu zostanie poprawiona efektywność tego projektu. Zostanie też zwiększona prędkość maksymalna, z jaką będą mogły się poruszać pociągi z 20 km na godzinę do 40 km na godzinę. Zwiększy się też ich tonaż - wylicza Krzysztof Golubiewski.
Zaznacza, że stworzone zostaną jeszcze bardziej konkurencyjne warunki do tego żeby funkcjonował tu Nowy Jedwabny Szlak, który łączy północne rejony Chin z Polską i Europą środkową i zachodnią. - Mamy nadzieję, że jak tylko wojna na Ukrainie się skończy ten rejon ożyje i będzie generował olbrzymie przychody, wynoszące miliardy złotych. Ukraina - kraj, który jest objęty wojną myśli i przygotowuje projekty żeby się odbudować. Czy nas stać na to, żeby nie planować, co będzie po zakończeniu wojny? - dodaje Golubiewski.
Pierwszy etap inwestycji
- Porty rosyjskie są obłożone embargiem, ale w końcu handel znów zacznie być realizowany. Jest wizja południowego szlaku przez terytorium Turcji i Azerbejdżanu i Gruzji. Gospodarka nie lubi próżni, jeżeli my dzisiaj nie będziemy inwestować, być gotowi kiedy wojna się skończy, to stracimy - mówi Krzysztof Golubiewski członek zarządu PKP.
Przekazuje, że rozpoczęte jest już postępowanie przetargowe na wybór inżyniera, który będzie nadzorował realizację tego projektu, a także postępowanie na wybór generalnego wykonawcy. - Mam nadzieję, że ten proces zakończy się z końcem tego roku, tak by od przyszłego roku rozpocząć etapową pracę, która będzie realizowana przez kilka lat. Będzie to najważniejszy szlak łączący Azję z Europą - podsumowuje.
Jak wskazuje poseł Dariusz Stefaniuk rozbudowa portu przeładunkowego w Małaszewiczach jest to strategiczna inwestycja dla regionu i Polski wschodniej. - Jako parlamentarzyści tutaj w powiecie bialskim zobowiązaliśmy się i dalej pracujemy na to, by powiat bialski jak i wschodni region kraju skończył z haniebnymi cyframi, jakie były za rządów Donalda Tuska. Przypomnę - Biała Podlaska - 17, 9 proc. - tyle wyniosło bezrobocie, powiat bialski - 17.1 proc., powiat włodawski - 25,8 proc. bezrobotnych. To dane z 2013 roku - podkreśla poseł.
Dodaje, że inwestycja rozbudowy portu w Małaszewiczach da kilkaset nowych miejsc pracy. - Obecnie towar płynął przez porty w Niemczech i Holandii. Rozbudowa portu w Małaszewiczach może dać polskiemu państwu w ciągu dziesięciu lat, nawet 50 mld zł dochodu. Dzięki temu działaniu przestaniemy być najbiedniejszym regionem - podkreśla na koniec Dariusz Stefaniuk.
PRZECZYTAJ:
- Załatwili Granit w osiem minut
- Grad kartek w Radzyniu
- Uwaga kierowcy! Od września zmiany w przepisach drogowych
- Wygrali turniej w Pabianicach
- Zapraszają na wzruszający spektakl "Drzewo życzeń" w kinie Sława
Napisz komentarz
Komentarze