Jakub jest uczniem trzeciej klasy I LO w Radzyniu Podlaskim. Interesuje się informatyką, programowaniem gier i aplikacji mobilnych, grafiką 3D, matematyką, fizyką oraz geografią i historią II wojny światowej.
W wieku 10 lat zdecydował się swoją fascynację sprzętem komputerowym przerodzić w realne czyny. Wtedy też kupił pierwszą książkę o programowaniu, a później zaczął tworzyć proste programy, które sam pisał i testował. – Czytałem kolejne książki i tworzyłem kolejne programy. Od dziecka byłem osobą kreatywną, która nie chce powtarzać schematu, lecz tworzyć coś nowego, coś czego jeszcze nie było – mówi Jakub.
Bez niczyjej pomocy
Pierwsze programy były dla niego swoistym sprawdzianem wiedzy po każdym kolejnym dziale nauki programowania. – Tworzyłem konwertery, kalkulatory oraz przeliczniki walut. Moim pierwszym poważnym użytkowym programem była aplikacja napisana dla nauczycieli wf w gimnazjum w 2013 roku. Służyła do zliczania punktów na olimpiadach sportowych i sumowania wyników danego zawodnika – mówi młody twórca.
Pierwszą z bardziej znanych produkcji, którą stworzył Jakub jest aplikacja "Pomocniczek" służąca do obliczeń z matematyki i fizyki dla klas 4-6, 1-3 gimnazjum oraz liceum i technikum. Pomocniczek po wprowadzeniu liczb rozwiązuje zadania krok po kroku tak, by użytkownik zrozumiał tok rozwiązywania danego zadania, np. liczenie ułamków, równania kwadratowego (delta), pól powierzchni, objętości, odległości punktu od prostej, pierwiastków (które potrafi upraszczać), czy potęg, a nawet procentów.
Ważny etap w życiu
Jedną z ważniejszych produkcji, którą stworzył Jakub jest gra komputerowa "Voxelaxy". To kosmiczna gra survivalowa (przetrwanie), w której gracz wciela się w postać astronauty. Jego statek został niespodziewanie trafiony przez pocisk. Astronauta musiał lądować awaryjnie na nieznanej planecie. Rozbitek, używając dostępnych technologii musi przetrwać na nieprzyjaznym terenie.
Gra wydana jest na międzynarodowej platformie Steam, gdzie można kupić praktycznie każdą wydaną obecnie grę komputerową. Otrzymała ona nagrodę od czołowego polskiego serwisu w branży IT – Komputer Świat i otrzymała wysoką ocenę 4.5/5.0. Na popularnym serwisie video youtube jest wiele filmów, nagranych przez użytkowników tej gry z całego świata. To zasługa tego, że jest ona dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej i ma swoich odbiorców m.in. w USA, Kanadzie, Brazylii, Korei Południowej, Australii czy Chinach.
Doceniony w prestiżowym konkursie
Dzięki dużym umiejętnościom Klementewicz został doceniony w konkursie Geniusz IT organizowanym przez Wyższą Szkołę Biznesu National Louis University w Nowym Sączu, gdzie zajął drugie miejsce. Szkoła ta współpracuje z National Louis University w Chicago i dzięki temu studenci mogą rozwijać się w międzynarodowym środowisku.
Do udziału w konkursie namówiła 18-latka nauczycielka informatyki Anna Tracz. Konkurs składał się z trzech etapów. Podczas pierwszego należało przesłać maksymalnie 10-minutowy film prezentujący umiejętności kandydata. Druga część polegała na autoprezentacji przed komisją w siedzibie szkoły w Nowym Sączu. – Do trzeciego etapu zakwalifikowano tylko sześciu finalistów. Finał trwał dwa dni. Odbywał się podczas Potęgi Informatyki, wydarzenia organizowanego cyklicznie. Finaliści musieli zaprezentować swoje prace i umiejętności przed komisją. Jedną z wielu nagród jakie otrzymałem był voucher na darmowe studia na kierunku informatyka na tej uczelni. Jestem dumny z mojego osiągnięcia i cieszę się że wziąłem w nim udział. Wydarzenie wspominam bardzo miło. Poznałem wielu wspaniałych i ciekawych ludzi – mówi laureat.
Chcę być kreatorem przyszłości
Jakub jest zwolennikiem postępu i chciałby zostać kreatorem przyszłości. Gry komputerowe, które zafascynowały go jeszcze jako dziecko sprawiły, że wybrał właśnie tę drogę i chce z nią związać swoją przyszłość.
Uważa, że dynamicznie rozwijająca się technologia sprawia, że dzisiejsze gry komputerowe niewiele różnią się od świata realnego. – To wspaniałe, że programista jest w stanie tworzyć swój własny świat, do którego może wprowadzić innych ludzi. Uważam, że gry komputerowe są następstwem książki oraz filmu, ponieważ oprócz przekazywania treści i obrazu, pozwalają odbiorcy na interakcję. – podsumowuje wohynianin.
Cały reportaż przeczytacie w najnowszym numerze i e-wydaniu Słowa Podlasia, 2 stycznia
Maciej Maciejuk
Napisz komentarz
Komentarze