Konferencję otworzyli Paweł Łysańczuk, zastępca burmistrza Międzyrzeca Podlaskiego oraz Andrzej Kurenda, prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Moderatorem konferencji był Tadeusz Kucharuk.
Następnie odbył się wykład pt. „Po co i dlaczego warto się uczyć”, który poprowadził prof. Łukasz Turski z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, popularyzator nauki, pierwszy przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Kolejno miała miejsce prelekcja pt. „Zdolny wychowanek pieczy zastępczej w środowisku szkolnym”, którą wygłosiła dr hab. Marzena Ruszkowska - prof. Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II. Na temat „Szanse rozwojowe dzieci i młodzieży w kontekście istniejącej w Międzyrzecu Podlaskim infrastruktury szkolno-edukacyjnej” mówił zastępca burmistrza miasta Paweł Łysańczuk. Na zakończenie miała miejsce dyskusja.
- Cieszę się, że TPN wyszedł z inicjatywą organizacji konferencji, zwłaszcza w kontekście powstającego w naszym mieście małego centrum nauki w ramach projektu SOWA. Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności ruszy w maju. Rozmawialiśmy o tym jak w pełni wykorzystać jej potencjał. To nie będą tylko eksponaty, ale cały pakiet inspiracji, propozycje zajęć oraz gotowe scenariusze lekcji - informuje Paweł Łysańczuk. Dodaje, że wydarzenie było nie tylko inspirujące, ale także pełne cennych refleksji na temat roli edukacji w kształtowaniu przyszłości dzieci i młodzieży. - Ważne, że w dyskusji tej wzięli udział nie tylko przedstawiciele oświaty, środowisk naukowych, ale także przedsiębiorcy - podkreśla Paweł Łysańczuk.
Andrzej Kurenda prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk wyjaśnia, że pomysł konferencji naukowej narodził się, kiedy stowarzyszenie dowiedziało się, że we współpracy z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie ma powstać projekt SOWA. - Pomyśleliśmy, że to wielka szansa dla młodzieży uczącej się w Międzyrzecu Podlaskim, żeby nabyć nowe umiejętności i wiadomości. W związku z tym, że Ministerstwo Edukacji zaproponowało likwidację prac domowych, więc na konferencji dyskutowaliśmy, w jaki sposób zdolna młodzież może być przez nauczycieli i rodziców, zachęcona do nauki - przekazuje Andrzej Kurenda.
- Duże zainteresowanie wzbudził wykład prof. Łukasza Turskiego, który mówił o potrzebie wolności, poprzez naukę i decydowanie, w kontekście sztucznej inteligencji. Ważna była rozmowa na temat tego, jakie aspiracje mają rodzice, a jakie uczniowie. Mówiliśmy o tym, że często rodzić przeciąża dziecko, przez to dziecko nie może rozwinąć swoich zainteresowań - mówi Andrzej Kurenda. Wskazuje, że istotna była też dyskusja, w czasie której wypowiadali się nauczyciele, ale też przedstawiciele pracodawców, którzy pokazali dobre praktyki pracy z młodzieżą. - Sporym zainteresowaniem cieszył się też wykład o młodzieży w pieczy zastępczej. Kładziony był nacisk na to, że potrzebne są fundusze na pracę ze zdolnym uczniem - tłumaczy na koniec.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze