Maja Hince, specjalista ds. programów ECKiW OHP, głównym celem projektu jest poznawanie przez uczestników i popularyzacja niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz miejsc w Polsce i na Litwie, wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz poznawanie kultury i historii kraju sąsiedzkiego.
– Projekt ma na celu także pobudzanie do aktywności na rzecz społeczności lokalnej, poznawanie oraz stosowanie przez uczestników ciekawych metod i narzędzi pozaformalnego przekazywania wiedzy o dziedzictwie obu krajów swoim lokalnym społecznościom, budowanie przyjaźni polsko-litewskiej, pogłębianie wzajemnego zrozumienia między młodzieżą z Polski i Litwy – wyjaśnia Maja Hince.
Szereg ciekawych warsztatów
Międzynarodowe spotkanie w Roskoszy poprzedzone było miesięcznymi przygotowaniami w grupach narodowych. Po przybyciu na miejsce wymiany, młodzież rozpoczęła wspólny pobyt od zapoznania się z terenem realizacji działań w obszarze Zespołu Dworsko-Parkowego w Roskoszy. Po zwiedzeniu miejsca pobytu młodzież została uroczyście przywitana, po czym odbyło się spotkanie organizacyjne i zapoznawcze, a także liczne gry i zabawy ewaluacyjne, integracyjne i budujące współpracę w grupie.
– W kolejnych dniach uczestnicy zgłębiali główny temat projektu – niematerialne dziedzictwo kulturowe Polski i Litwy, przeprowadzając zajęcia wprowadzające, czym jest dziedzictwo kulturowe materialne i niematerialne, własne, regionalne, krajowe i światowe, czy warto i w jaki sposób można je chronić. Uczestnicy przytoczyli najciekawsze przykłady z krajowych list niematerialnego dziedzictwa kulturowego, opowiedzieli o obiektach w Polsce i na Litwie widniejących na liście światowego dziedzictwa UNESCO oraz o polskich i litewskich elementach niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Młodzież przeprowadziła także dla swoich rówieśników szereg ciekawych warsztatów opartych na wybranych elementach z krajowej listy dziedzictwa niematerialnego – opowiada Maja Hince.
Flagowe danie kuchni karaimskiej
Młodzi ludzie z grupy polskiej przeprowadzili następujące zajęcia: nauka tekstu w języku esperanto, ozdabianie bawełnianych toreb przysłowiami w tym języku, przygotowanie i przedstawianie wierszyków jako „przywołówek dyngusowych”, wykonywanie czako – ozdobnej górniczej czapki, elementu stroju na Barbórkę, ozdabianie papierowych talerzyków motywami wzorowanymi na wzorach opolskich, nauka elementów krakowiaka. Natomiast grupa z Litwy przygotowała warsztaty wykonywania świec z naturalnego wosku, śpiewu polifonicznego Sutartinės, wykonywania ozdób ze słomy, rysowania krzyży wileńskich oraz przyrządzania flagowego dania kuchni karaimskiej: kybynów.
Czwartego dnia wymiany uczestnicy wybrali się na wyprawę śladami materialnego i niematerialnego dziedzictwa Podlasia, udając się do Muzeum Przyrodniczo-Leśnego w Białowieży, Parku Miniatur zabytków Podlasia w Hajnówce, Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie i do Białegostoku – rodzinnego miasta Ludwika Lejzera Zamenhofa, twórcy języka esperanto.
Uczestnicy brali ponadto udział w grach i zabawach na świeżym powietrzu, rozgrywkach grupowych, ognisku integracyjnym, podchodach, przeprowadzili także wspólny dla obu krajów wieczorek narodowy, który odbył się wokół tematu dziedzictwa kulturowego Polski i Litwy.
Gra terenowa "Depozytariusze"
Ostatnie dni wspólnego pobytu minęły na przygotowaniu i przeprowadzeniu gry terenowej „Depozytariusze” dla dzieci i młodzieży z lokalnej społeczności, której celem było zaznajomienie i zachęcenie przybyłych gości do zapoznania się i dalszego rozpowszechniania wybranych elementów dziedzictwa kulturowego obu krajów.
Po zakończonej grze nastąpiła ewaluacja wspólnie zorganizowanego wydarzenia oraz zaplanowanie ostatniej jego fazy projektu.
W najbliższym czasie uczestnicy przygotują publikację projektową, zawierającą m.in. scenariusz gry terenowej „Depozytariusze”, opracowany zostanie i nagrany także reportaż filmowy z realizacji międzynarodowej wymiany młodzieży i finałowego spotkania projektowego.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze