Opracowanie takiej koncepcji pozwoli na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji. – Uzyskała ona finansowanie i możliwość realizacji dzięki ubiegłorocznej decyzji rządu ws. nowelizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i zwiększeniu jego limitu ze 107 do 135 mld złotych – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Wartość umowy na opracowanie koncepcji wyniesie około 6,5 mln zł, natomiast termin realizacji wynosi 14 miesięcy od podpisania umowy. Teraz projektant, czyli firma Multiconsult Polska, musi stworzyć dokumentację, która zawierać będzie uszczegółowienie techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, a także badania warunków geologicznych. Ogłoszenie przetargu dla tego odcinka autostrady planowane jest w 2019 roku, natomiast podpisanie umowy na projekt i budowę – w 2020 r. Kwota może przekroczyć 1,5 mld zł, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.
Poseł PO Stanisław Żmijan uważa, że przetarg na koncepcje programową można było ogłosić dużo wcześniej. – Kiedy w 2015 roku rządziło jeszcze PO i ogłaszaliśmy przetarg na kolejny odcinek A2, od południowej obwodnicy Warszawy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego, wydawało mi się naturalne, że nieważne, kto będzie rządził po wyborach, to będzie kontynuował nasze działania. Już wtedy można było ogłosić przetarg na koncepcję programową na wschód od Mińska, bo cały odcinek aż do Terespola miał wydaną decyzję środowiskową. – tłumaczy poseł Żmijan.
Twierdzi też, że ostatecznie stracono dwa lata, które można było poświęcić na konkretne decyzje w sprawie autostrady, a drogi budowane są teraz drożej. Termin oddania autostrady do Białej Podlaskiej, według posła, jest jednak realny.
W ramach budowy A2 na wschód od Warszawy powstał już odcinek stanowiący obwodnicę Mińska Mazowieckiego, który został oddany w 2012 r. W ubiegłym roku natomiast GDDKiA podpisała umowy na budowę odcinka pomiędzy Warszawą (węzeł Lubelska) a Mińskiem Mazowieckim. Prace budowlane mają się zakończyć w 2020 roku. Realizacja ostatniego odcinka, od Białej Podlaskiej do granicy, rozważana jest przy wykorzystaniu partnerstwa publiczno-prywatnego.
Więcej na ten temat w najnowszym numerze i e-wydaniu Słowa Podlasia, 3/2018
Maciej Maciejuk
Napisz komentarz
Komentarze