Rozmowa o nadmiarze obowiązków w pracy: od czego zacząć?
Sposób, w jaki podejmiesz i poprowadzisz rozmowę z szefem, zdecyduje o Twoim sukcesie lub o porażce. Jeśli chcesz, by pracodawca potraktował Cię poważnie i wysłuchał Cię ze zrozumieniem, umów się z nim na indywidualne spotkanie. Nie próbuj zaczynać tematu nadmiaru obowiązków podczas przerwy na lunch. Nie zaczepiaj też przełożonego, mijając go na korytarzu w firmie. Zajęty innymi sprawami szef najprawdopodobniej zignoruje Twoje uwagi lub o nich zapomni w wirze codziennych zajęć.
Praca IT Łódź – sprawdź, jakie są najnowsze oferty pracy dla specjalistów z branży IT!
Udało Ci się umówić na osobiste spotkanie z przełożonym? Jeśli tak, przyjdź punktualnie o wyznaczonej porze i spokojnie powiedz pracodawcy, jaki jest cel Twojej wizyty. Mówiąc o swoich oczekiwaniach i odczuciach, nigdy nie podnoś głosu. Unikaj też nadmiernej gestykulacji, którą rozmówca może odebrać jako wyraz niepewności.
Przedstaw rzeczowo swoje argumenty
Dobrze przygotuj się do rozmowy z przełożonym. Jak to zrobić? Możesz zapisać na kartce wykaz obowiązków, które sprawiają Ci największy problem. Zastanów się też, jakie rozwiązania możesz zaproponować, by Twoja praca była bardziej wydajna. Czy chcesz przekazać część swoich zadań innym pracownikom? A może potrzebujesz wsparcia lub reorganizacji sposobu wykonywania zadań? Powiedz o tym swojemu rozmówcy i poproś o rozpatrzenie Twoich sugestii.
Praca w Łodzi – wyślij swoje CV do najlepszych firm IT!
Rzeczowe przedstawienie argumentów w rozmowach z przełożonymi jest bardzo ważne. Gdy mówisz o nadmiarze obowiązków w sposób merytoryczny, szef może zrozumieć istotę Twojego problemu i znaleźć rozwiązania. Przełożony widzi wówczas, że podchodzisz do swojej pracy w sposób odpowiedzialny i nie chcesz narazić firmy na przestoje czy straty finansowe.
Daj pracodawcy czas do namysłu
Próba wywierania presji na pracodawcę jest poważnym błędem, który popełnia wiele osób, negocjujących zakres swoich obowiązków. To oczywiste, że nadmiar obowiązków służbowych denerwuje i każdy chce się ich pozbyć jak najszybciej. Nie naciskaj jednak szefa, by od razu znalazł rozwiązanie i przydzielił część Twoich zadań innym pracownikom. Nie tędy droga! Daj swojemu rozmówcy czas do namysłu i nie oczekuj natychmiastowych zmian.
Każdy właściciel firmy czy manager ma pewien plan organizacyjny. Pracownicy otrzymują zadania według kwalifikacji i umiejętności. Nie zawsze więc istnieje możliwość przekazania Twoich obowiązków innym osobom, gdyż nie wszyscy mają odpowiednie umiejętności, zatem odpowiednie rozplanowanie wszystkiego od nowa może wymagać czasu. Warto powiedzieć pracodawcy, że liczysz na pozytywne rozpatrzenie sprawy i, że nie oczekujesz natychmiastowych decyzji. Pamiętaj o tym, że dyplomatyczną postawą możesz zyskać więcej niż poprzez próby nacisku.
Podsumowanie
Rozmowa o nadmiarze obowiązków służbowych nigdy nie jest łatwa. Umów się na indywidualne spotkanie z przełożonym i przedstaw mu rzeczowo swoje argumenty. Daj szefowi czas do namysłu i nie żądaj od niego natychmiastowych reakcji. Szczerze i konkretnie przedstaw swoje oczekiwania i, jeśli to możliwe, zaproponuj własne rozwiązania problemu.
Napisz komentarz
Komentarze