Czym jest dojrzałość Uxowa organizacji?
Jako Design maturity określa się poziom zintegrowanych procesów zorientowanych na użytkownika. Odnosi się to do wszystkich decyzji, zarówno tych technologicznych, jak i biznesowych. Co więcej, tyczy się to także wszystkich podejmowanych decyzji w zakresie projektów firmowych.
Zdaniem bardzo wielu specjalistów z zakresu UX, dojrzałość UX jest po prostu takim działaniem organizacji, które ma służyć coraz większej i lepszej koncentracji na użytkowniku. Do Design maturity na chwilę obecną nawiązuje już bardzo wiele modeli. Jeden z nich został stworzony przez Charliego Kreitzberga. Doszedł on do wniosku, że dojrzewanie procesów UX odbywa się na sześciu poziomach. Każdy z tych poziomów wzajemnie się uzupełnia.
Jakie poziomy dojrzałości UX w firmie można wyróżnić?
Stworzony przez Charliego Kreitzberga model w postaci graficznej przypomina piramidę, na której szczycie znajduje się poziom szósty. Design maturity według tego modelu dzieli się następująco:
● całkowity brak świadomości UX;
● doświadczenie użytkownika na żądanie;
● izolowany projekt UX;
● rosnący biznes UX;
● UX jako broń strategiczna;
● zintegrowany UX.
Wiele polskich firm coraz więcej wysiłków wkłada w to, aby pod względem dojrzałości UX znaleźć się na najwyższym, szóstym lub przynajmniej piątym poziomie. W tych organizacjach w procesie projektowym na pierwszym miejscu zawsze stawiany jest użytkownik.
Czy dojrzałość Uxowa organizacji da się zmierzyć?
Zmierzenie dojrzałości Uxowej organizacji jest możliwe. Służą temu bardzo różne narzędzia. Jednym z podstawowych narzędzi, które pozwalają sprawdzić, jaki jest poziom dojrzałości Uxowej organizacji, jest rozmowa. Wystarczy zapytać pracowników, czy wiedzą, co to jest UX oraz o to, jakie zasady obowiązują przy projektowaniu zorientowanym na użytkownika.
Ankieta to kolejne narzędzie, które można wykorzystać w celu sprawdzenia, jak kształtuje się dojrzałość Uxowa organizacji. Pytania, które znajdą się w ankiecie, mogą być takie same, jak te zadawane pracownikom podczas bezpośredniej rozmowy.
Bardzo wiele do zrobienia będzie w tej organizacji, której pracownicy nie mają żadnej lub mają bardzo nikłą wiedzę na temat User Experience. Oznacza to bowiem, że organizacja znajduje się na pierwszym, a więc najniższym poziomie dojrzałości w zakresie UX. Wysiłek, aby organizacja znalazła się na wyższym poziomie dojrzałości UX, warto jednak podjąć – użytkownicy odpłacą się lojalnością. Postawić można także na profesjonalny audyt.
Napisz komentarz
Komentarze