Wydarzenie to też inspirujące rozwiązania, jak w sposób prosty i efektywny realizować kierunki polityki oświatowej państwa w obszarze technologii oraz zarządzać szkołą za pomocą rozwiązań Microsoft. To też wykłady i szkolenia ekspertów edukacyjnych: Agnieszki Halickiej, Edyty Borowicz-Czuchryty, Rafała Lwa-Starowicza, Artura Rudnickiego i innych.
Z okazji odbywającego się cyklu konferencji pod nazwą Microsoft EduDay swoje wystąpienie miał też Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Edukacji i Nauki. Podczas prelekcji przybliżył temat Laboratoriów Przyszłości, czyli rządowego programu skierowanego do szkół.
Jak wyjaśnia Mateusz Rafał, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej MEiN, Laboratoria Przyszłości to program rządowy dofinasowania szkół, na zakup odpowiedniego sprzętu.
- Szkoły od września 2021 r. mogły uczestniczyć w programie i otrzymać dotację w kwocie od 30 tys. zł na zakup nowoczesnego sprzętu spośród 182 pozycji, w tym pozycji obligatoryjnych jak drukarki 3D czy gogle VR. Pogram Laboratoria Przyszłości, który jest w szkołach podstawowych zrewolucjonizował szkoły pod kątem posiadania nowoczesnego sprzętu i możliwości wykorzystywania go w zajęciach dydaktycznych – informuje dyrektor Mateusz Rafał.
Dodaje, że ministerstwo stara się wskazywać kierunki w jakich nauczyciele mogą korzystać ze sprzętu w ramach wszystkich przedmiotów, nie tylko ścisłych. Na przykład w ramach nauczania historii można wykorzystywać drukarki 3D, chociażby drukując makiety czy modele przydatne w czasie lekcji. - Możliwości wykorzystania sprzętu jest nieskończenie wiele – podkreśla dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej.
Wskazuje, że Mobilne Laboratoria Przyszłości to część programu, która wspomaga szkoły w wykorzystaniu sprzętu pozyskanego w ramach Laboratoriów Przyszłości. - To ponad trzydziestu dobrze przygotowanych edukatorów we wszystkich województwach, którzy odwiedzają szkoły podstawowe w całym kraju – przekazuje Mateusz Rafał.
Zauważa, że każda placówka może zaprosić ekipę Mobilnych Laboratoriów Przyszłości do szkoły poprzez formularz na stronie internetowej Laboratoriów Przyszłości. Przyjeżdża wtedy ekipa edukatorów, która prowadzi zajęcia z dziećmi pokazując, w jaki sposób korzystać z nowoczesnego sprzętu, jaki szkoły mają możliwość zakupić.
Podkreśla też, że celem programu jest włączenie społeczne i obniżenie nierówności społecznych, które są widoczne w Polsce, szczególnie pomiędzy wschodem i zachodem kraju. - Dzięki temu programowi uczeń, nawet z najmniejszej miejscowości, ma możliwość wykorzystywania sprzętu, tak jak jego rówieśnicy z dużych miast. Celem jest danie wszystkim równych szans rozwoju – zaznacza dyrektor CTC MEiN.
Zaznacza też, że widać już korzyści programu. Przedstawia to raport Fundacji EdTech Poland, która wskazała, że 90 proc. szkół ze sprzętu korzysta. Duża część z tego sprzętu potrafi korzystać.
- Wśród głosów dyrektorów szkół słychać, że było warto wziąć udział w projekcie, że dzieci z dużą ochotą korzystają ze stworzonych możliwości. Powtarzają też, że bez programu nie mogliby zakupić tego sprzętu – przyznaje Mateusz Rafał.
W przyszłości ministerstwo chciałoby rozwijać program Laboratoria Przyszłości, planuje objazd kraju przez edukatorów z Mobilnych Laboratoriów Przyszłości, zapoznających uczniów i nauczycieli z nabytym przez szkoły sprzętem. - Już w niedługim czasie na naszej platformie pojawią się tutoriale czyli filmy szkoleniowe z wykorzystaniem danego sprzętu skierowane do nauczycieli, które przygotowujemy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji – dodaje na koniec Mateusz Rafał dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Edukacji i Nauki.
CZYTAJ TAKŻE:
- Wojewoda unieważnił uchwałę, bo... brakowało załącznika
- Na budowie farmy fotowoltaicznej odnaleziono niewybuch. Wezwano saperów
- Wyjazd do USA przełożony. Paulinka pojedzie do szpitala w kwietniu
- Pogranicznicy śledzą teren sprzętem za 9 milionów [WIDEO]
- Odkrycie w Studziance. Przy dawnej szkole ujawniono fundamenty meczetu
- Wypiekamy jedno z najlepszych ciast świata. Sękacz wysoko w międzynarodowym rankingu
Napisz komentarz
Komentarze