Badania wskazują, że umiejętna autoafirmacja, czyli myślenie o sobie w sposób pozytywny, wpływa na to, że znacznie łatwiej radzimy sobie z rozwiązywaniem problemów w warunkach stresowych.
Według naukowców z Carnegie Mellon University autoafirmacja koncentruje naszą uwagę na procesie identyfikacji z naszymi najlepszymi cechami. A to zwiększa nasze zdolności rozwiązywania problemów. Badania pokazują, że krótkie, ale trafne autoafirmacje wypowiadane na początku roku szkolnego przez dzieci, podniosły ich wyniki osiągane w nauce, co było widoczne pod koniec pierwszego semestru.
– Istnieje pewien mechanizm psychiczny, który działa w warunkach stresu, kiedy jest w nas napięcie, pozwalając na rozwiązywanie problemów – powiedział dr J. David Creswell, profesor psychologii w College Dietrich CMU`S.
W eksperymencie badawczym naukowcy poprosili studentów college`u, aby wypełnili ankietę na temat wartości, jakie wyznają. Mieli określić, co w kolejności jest dla nich ważne: sukces w szkole, rodzina, przyjaciele, pieniądze. Uczniowie także byli pytani o ich poziom przeżywanego stresu. Następnie losowo wybrana grupa uczestników została poproszona o napisanie kilku zdań o tym, dlaczego wartość numer jeden była dla nich ważna. Według naukowców jest to podstawa, żeby określić temat autoafirmacji. Na koniec wszyscy uczestnicy mieli znaleźć rozwiązanie problemu pod presją czasu, co wymagało kreatywnego podejścia.
Wyniki pokazały, że uczestnicy, którzy żyli pod wpływem stresu w ciągu ostatniego miesiąca, mieli problemy z rozwiązaniem. Poradzili sobie z zadaniem jedynie w 50 procentach. Jednak ci z nich, którzy przed przystąpieniem do zadania powiedzieli sobie krótką autoafirmację na temat wartości, które są dla nich ważne, podeszli do zadania kreatywnie i wyszli z próby zwycięsko. – Ludzie nawet pod wpływem dużych stresowych obciążeń mogą skutecznie i kreatywnie rozwiązywać problemy, jeśli chwilę wcześniej pomyślą pozytywnie o sobie w kontekście ważnych dla siebie wartości – powiedział Creswell, podsumowując badania.
źródło: Carnegie Mellon University
Weronika Bielicka
Napisz komentarz
Komentarze