Ruch w salonach samochodowych w II kwartale tego roku był o 20,8 proc. mniejszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Koszty są za wysokie
– Od jakiegoś czasu słyszeliśmy od autoryzowanych dealerów, że mają coraz mniej klientów. Wynika to z kilku kwestii, jednak najbardziej oczywistą są rosnące koszty zakupu – tłumaczy Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.
Ruch w salonach marek premium (w raporcie uwzględniono 9 marek) spadł w II kwartale br. o 30,7 proc. rok do roku. Zdaniem Pawła Tuzinka, osoby i firmy, które wcześniej kupowały marki premium, zaczęły rozglądać się za tańszymi pojazdami. W tym samym czasie salony marek wolumenowych odnotowały spadek o 18,1 proc.
Mniej klientów także na naprawy
W badaniu uwzględniono również przedsiębiorstwa, oferujące serwisy mechaniczne i blacharskie. Jak się okazuje, autoryzowane serwisy mechaniczne i blacharskie, działające przy salonach też odwiedziło mniej osób.
– Klienci mogą rezygnować z ASO na rzecz nieautoryzowanych serwisów, żeby zaoszczędzić – mówi Miłosz Sojka z Proxi.cloud. Z kolei Paweł Tuzinek spadek zainteresowania serwisami blacharsko-lakierniczymi tłumaczy zaostrzeniem przepisów kodeksu drogowego i ostrożniejszą jazdą.
CZYTAJ TEŻ:
- Będą nowe odcinkowe pomiary prędkości na drogach [LISTA]
- Remonty dróg gminnych i powiatowych. Które dostały dotacje z RFRD?
- Ukradł rower. Zarzuty usłyszał, już siedząc w więzieniu
Kiedy klienci wrócą do salonów?
Chociaż sytuacja może poprawić się już niebawem, nie ma co oczekiwać, że będzie to pełne odbicie. Polacy dalej będą chcieli zaoszczędzić, dlatego zamiast płacić za samochody cenę wyjściową, zaczną szukać wyprzedaży roczników i akcji rabatowych. A dealerzy, chcąc odkuć się po słabszym okresie, rabaty pewniej będą dawać nieco chętniej niż zwykle.
Tuzinek nie spodziewa się pogłębienia spadku ruchu w salonach i – jak twierdzi – największej liczby wizyt można przewidywać na przełomie IV kw. br. i I kw. 2024 roku, ze względu na wyprzedaże rocznika.
Te modele aut Polacy lubią najbardziej
Jak podał serwis Autokult.pl, w pierwszej połowie 2023 roku najczęściej wybieraliśmy toyoty – rozeszły się w nakładzie 43 824 egzemplarze. Drugie miejsce zajęły skody – 25 910 egzemplarzy, a na ostatnim stopniu podium uplasowała się marka Kia z wynikiem 18 649 sprzedanych aut.
Napisz komentarz
Komentarze