Jeśli chodzi o odcinek Malinowiec – w. Łukowisko zaawansowanie projektowe jest na poziomie 99 proc., a zaawansowanie robót wynosi 5,1 proc. W grudniu nastąpiły m.in. odhumusowanie terenu, wymiana gruntu, wykonano wykopy pod obiekty, trwały prace przy kanalizacji deszczowej, zgrzewanie rurociągów oraz prace przy budowie wodociągu, powstawały też podstawy pod obiekty.
Jeśli chodzi o odcinek w. Łukowisko – Swory to zaawansowanie prac projektowych jest na poziomie 99 proc., jednak zaawansowanie robót to dopiero 0,36 proc. W listopadzie wykonawca przystąpił do odhumusowania poszczególnych odcinków oraz do wycinki oraz karczowania. W grudniu nastąpiła kontynuacja prac w zakresie odhumusowania, wykonano nasypy i wykopy.
Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku Swory – Biała Podlaska. Tam zaawansowanie prac projektowych jest na poziomie 97 proc., a zaawansowanie robót wynosi prawie 80 proc. Na tym etapie przy niektórych obiektach trwają już prace porządkowe, prace przy odwodnieniu i kanalizacji, przy MOP-ach (Miejscach Obsługi Podróżnych) trwa m.in. wykonywanie instalacji elektrycznych i sanitarnych.
– Terminy zakończenia robót nie uległy zmianie. Niemniej jednak w procedowaniu są roszczenia wykonawców. Jest to standardowa, wieloetapowa procedura realizowana na każdym kontrakcie. Wykonawcy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych m.in. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawcy uzasadnią, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki każdego kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego i w uzasadnionych przypadkach zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy – informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na jakim etapie jest inwestycja, związana z budową odcinków końcowych autostrady A2 do granicy państwa? Przypomnijmy, ten odcinek został podzielony na trzy etapy: Biała Podlaska – Kijowiec, Kijowiec – Dobryń oraz Dobryń – Kukuryki.
– W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Zadanie podzielone jest na trzy odcinki: Biała Podlaska – Kijowiec, Kijowiec – Dobryń, Dobryń – Kukuryki. Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez wojewodę lubelskiego. Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje raport środowiskowy, w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. Planujemy w III kwartale 2024 r. ogłosić przetargi na realizację robót. Termin jest uzależniony od uzyskania ZRID – informuje Małgorzata Tarnowska.
Dodaje, że prace związane z odcinkiem trzecim zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Do 20 grudnia wojewoda lubelski w związku z budową A2 wydał decyzje odszkodowawcze dla 440 działek, z tego GDDKiA wypłaciła odszkodowania dla 345 działek, zaś pozostałe czekają na klauzule ostateczności. Jak informował nas Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie w połowie 2022 roku, pod budowę autostrady A2 zostanie przejętych przez Skarb Państwa łącznie 1647 działek.
Napisz komentarz
Komentarze