W zasobach spółki jest obecnie 37 autobusów. MZK sukcesywnie wymienia tabor na coraz nowocześniejszy i spełniający normy środowiskowe. W styczniu ubiegłego roku do zasobu MZK trafił Solaris z napędem spalinowo-elektrycznym. Spółka zapłaciła za niego 1,4 mln zł. Zakup w całości sfinansowany został z pieniędzy własnych MZK. Natomiast wiosną 2022 roku tabor zakładu zasiliły dwa autobusy MIDI Euro6, pozyskane od Solarisa w leasing na 3 lata. Jeszcze wcześniej do MZK trafiło 5 nowych autobusów z normą Euro6 marki Scania ze środków z UE w ramach programu zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności. Ich wartość przekraczała 5 mln zł.
Trzy niskoemisyjne
21 marca spółka pochwaliła się najnowszym zakupem. Za ponad 3 mln zł zakupiła trzy autobusy Solarisa.
– To autobusy z silnikami normy Euro6, czyli tym co jest najwyższą normą jeśli chodzi o silniki spalinowe. To 12-metrowe autobusy w 100 procentach niskopodłogowe, gwarantujące dostęp bez żadnych progów, w pełni klimatyzowane z pełnym monitoringiem. To co dziś można włożyć do autobusu, tutaj się znajduje – zachwala produkt Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży regionu południowo-wschodniego firmy Solaris.
Do zakupu dołożyło miasto. Z miejskiego budżetu na sfinansowanie transakcji przekazano 700 tys. zł. – Wymieniliśmy już 30 proc. taboru na niskoemisyjny. Tworzymy komunikację przyjazną naszemu środowisku. Kolejnym etapem będzie już zakup autobusów zeroemisyjnych w kolejnych latach. To wypełnienie warunków ustawy o elektromobilności i nasza wola, by miasto było miejscem z niską emisją spalin – mówi prezydent Michał Litwiniuk.
Nowe autobusy mogą pomieścić 90 osób, z 33 miejscami siedzącymi. – Nie są to wprawdzie autobusy zeroemisyjne, ale z najwyższą normą jaką można uzyskać w silnikach spalinowych. Koszt ponad 3 mln zł, to generalnie bardzo dobra cena, jak na taki autobus. Przetarg był w procedurach europejskich, więc każdy mógł startować. Mieliśmy natomiast swoje wymagania i te wymagania zostały spełnione przez firmę Solaris – mówi Krzysztof Trochimiuk, prezes MZK Biała Podlaska.
Autobusy zeroemisyjne za 1,5 roku
Tymczasem w grudniu ubiegłego minął termin składania ofert w ogłoszonym przez miasto przetargu pn. „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”. Jego przedmiotem jest dostawa 12 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, z napędem elektrycznym i dostawa oraz montaż ładowarek. Jedyną ofertę przedłożyła firma Solaris, deklarując realizację zamówienia za kwotę 43 099 200,00 zł.
– Mogą one do nas trafić w przeciągu 1,5 roku, ale jest to przetarg warunkowy, uzależniony od wyników konkursu na pozyskanie dofinansowania. Nie ma jeszcze rozstrzygnięcia konkursu, ale wiemy, że nasz wniosek jest bardzo wysoko w rankingu, więc jesteśmy dobrej myśli – mówi prezes MZK.
W ogłoszeniu przetargu miasto zaznaczyło zresztą, że : „(…) może unieważnić postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane (…)”.
Obecnie MZK realizuje umowę z miastem obsługując 12 linii autobusowych, ale już wkrótce to się zmieni. – Planujemy komunikację miejską rozwijać. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to w tym roku otworzymy dwie linie, na os. Grzybowa i na os. Podmiejska gdzie autobus będzie jeździł przez nową arterię Armii Krajowej – zdradza plany Krzysztof Trochimiuk.
Spółce zależy też na powiększaniu zespołu kierowców.
– W tej chwili mamy wakaty na 4 etatach, a mamy załogę dosyć wiekową. Potrzebujemy młodych kierowców. Namawiamy kobiety i mężczyzn, by robili uprawnienia i zapraszamy do naszej firmy – mówi prezes MZK.
Napisz komentarz
Komentarze