W trzeciej dekadzie września 2023 roku Biała Podlaska otrzymała oficjalną informację o przyznaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pieniędzy na sfinansowanie budowy pierwszego etapu obwodnicy wschodniej. Na tę inwestycję rząd przekazał 112 mln zł. Pierwszy etap to: rozbudowa i wzmocnienie istniejącej Al. Solidarności od ronda na drodze krajowej nr 2 w kierunku południowym na odcinku około 2,2 km, budowa nowego odcinka jezdni wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową oraz oświetleniem energooszczędnym stanowiącej część wschodniej obwodnicy Białej Podlaskiej o długości ok. 1 km, budowa dwóch wiaduktów: nad ul. Sidorską i nad linią kolejową E 20, budowa jezdni dodatkowych stanowiących dojazd do przyległych posesji (o szacunkowej łącznej długości ponad 1,5 km), rozbudowa ul. Sidorskiej w obrębie planowanego wiaduktu. Zadanie ma zostać zakończone w 2027 roku.
Budowa już w tym roku
W styczniu tego roku miasto wyłoniło wykonawcę projektu tego przedsięwzięcia. Jak czytamy w planie finansowym miasta na ten rok, realizacja dokumentacji ma się zakończyć do II kwartału 2025 roku. W tym też roku zacząć się ma budowa. „Na 2025 r. zaplanowano 22.289.600,00 zł, z czego 100.000,00 zł to środki własne” – czytamy w planie budżetowym.
Gdy w styczniu tego roku radni przygotowywali się do sesji rady miasta i omawiali na komisjach zmiany zaproponowane w budżecie, radny Henryk Grodecki dopytywał, na co pójdą zapisane do wydatkowania w tym roku na obwodnicę kwoty.
- Chcemy wydać w tym roku 22 mln zł na obwodnicę wschodnią. Jaki mamy plan, co chcemy za te pieniądze zrobić – pytał radny.
Naczelnik wydziału dróg przypomniała, że trwa właśnie projektowanie przedsięwzięcia.
– Po tym jak otrzymamy opinię RDOŚ do decyzji środowiskowej, kolejnym etapem będzie pozwolenie na budowę. Będzie to decyzja ZRID. W trzecim kwartale liczymy na rozpoczęcie budowy – przedstawiała aktualną sytuację naczelnik Renata Tychmanowicz.
– Jakie prace będą wykonane w ramach tych 22 mln zł? Decyzję o pracach budowlanych podejmie wykonawca. My jako zlecający nie narzucamy, od czego wykonawca zacznie. To jest przebudowa całej al. Solidarności wraz z budową dwóch obiektów: nad ul. Sidorską oraz wiaduktu nad torami. Być może wykonawca zacznie od obiektów, może od wzmocnienia jezdni i przebudowy al. Solidarności. W zależności jak będzie chciał pracować, my się dostosujemy – wyjaśnia naczelnik. Jak dodała, dla miasta najważniejsze jest pozyskanie decyzji ZRID, co otworzy drogę do realizacji zadania.
Rondo do poprawki
Jak dowiedziało się Słowo Podlasia, w ramach budowy obwodnicy przebudowa obejmie nie tylko al. Solidarności, która wymaga wzmocnienia z uwagi na planowane wykorzystywanie trasy przez wojsko. Okazuje się, że przebudową objęte zostanie również rondo turbinowe na skrzyżowaniu krajówki z al. Solidarności.
Zostało oddane do użytku pod koniec 2020 roku. Realizowane było w ramach zadania, w którym miasto budowało dwa ronda w ciągu krajowej dwójki, drugie powstało wówczas na skrzyżowaniu z ul. Terebelską. Miasto pozyskało na te przedsięwzięcia ponad 4 mln zł z funduszy transgranicznych Polska-Białoruś-Ukraina, w którym partnerem Białej Podlaskiej był wówczas obwód brzeski.
Budowa dwóch rond kosztowała ponad 8,2 mln zł. Po pięciu latach okazuje się, że rondo na zwieńczeniu al. Solidarności będzie trzeba zmodernizować.
– Zadanie pod nazwą budowa I etapu obwodnicy wschodniej zakłada korektę ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 2 z al. Solidarności ze względu na zmianę przepisów, a dokładnie w związku z zarządzeniem nr 21 ministra infrastruktury z dnia 4 czerwca 2024 r. w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym – poinformowała Słowo Podlasia naczelnik Renata Tychmanowicz.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze