Wniosek miasta zatytułowany „Zeroemisyjny transport w Radzyniu Podlaskim” jest już po ocenie formalnej w ramach konkursu prowadzonego przez urząd marszałkowski na pozyskanie dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 na zrównoważony system transportu.
Pierwsze koty za płoty
17 września Jarosław Kwasek, członek zarządu województwa – radzynianin, poinformował o losach miejskiego projektu.
- Zarząd Województwa Lubelskiego zatwierdził wyniki oceny projektów dotyczących transportu publicznego. Nasz projekt „Zeroemisyjny transport w Radzyniu Podlaskim” przeszedł formalne kryteria i przeszedł do kolejnego etapu oceny. Całkowita wartość projektu to ponad 6,5 miliona złotych. W planie jest zakup dwóch elektrycznych busów oraz mobilnej stacji ładowania, co znacząco poprawi transport publiczny w naszym mieście. Nowe busy będą obsługiwały dwie trasy, a ich przebieg został ustalony po konsultacjach z mieszkańcami. Dzięki tym zmianom poprawi się jakość powietrza, a mieszkańcy łatwiej dotrą do pracy i różnych usług. To krok w stronę lepszego życia dla nas wszystkich! – przekazywał Kwasek.
Busy, o zakup których w ramach funduszy unijnych stara się miasto mają być niskopodłogowe i pomieścić co najmniej 29 osób. Będą przystosowane do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się. Miasto w ramach konkursu prowadzonego przez urząd marszałkowski chce pozyskać na to przedsięwzięcie 5 580 250,00 zł dotacji.
- To świetna wiadomość dla mieszkańców Radzynia Podlaskiego. Przejście wniosku z etapu formalnego do etapu merytorycznego to sygnał, że został przygotowany rzetelnie i profesjonalnie. Pracowały nad nim przynajmniej cztery osoby, w tym osoba spoza urzędu, która pomogła nam wszystko spiąć. Konsultacją służył nam również burmistrz Lubartowa. Dziękuję za wsparcie projektu członkowi zarządu województwa Jarosławowi Kwaskowi – stwierdził burmistrz Jakub Jakubowski.
Przypomniał jednocześnie, że ten projekt jest drugim, który właśnie stara się o dofinansowanie ze środków UE. Pierwszym był e-portal, na który miasto dotację już otrzymało.
Miejski ekotransport priorytetem
To, że radzynianie chcą mieć miejską sieć komunikacji wyszło podczas konsultacji prowadzonych w poprzednich latach przez władze miasta, ale i podczas spotkań organizowanych przez ruch miejski Radzyń Moje Miasto w ramach realizowanego w 2023 roku projekty „Zakorzenione”. Mieszkańcy uczestniczyli wówczas w spotkaniach dotykających proekologicznych tematów. W listopadzie 2023 odbyło się spotkanie dotyczące właśnie miejskiej komunikacji. Radzynianie rozpoczęli wówczas tworzenie mapy przystanków autobusowych na terenie miasta.
– Na mapie Radzynia mieszkańcy wskazywali takie miejsca jak: szkoły, zakłady pracy, kościoły i cmentarze, szpital oraz sklepy. Nie zabrakło dyskusji o tym, w jaki sposób można sfinansować utworzenie miejskiego ekologicznego autobusu, czy miasto stać na takie rozwiązanie, czy jest ono potrzebne, dla kogo szczególnie przydałby się taki transport – informowała wówczas Anna Małoszewska, członkini RMM.
Natomiast liderka programu „Zakorzenione”, dziś radna miejska Natalia Granoszewska dodawała: – Oddaliśmy głos i inicjatywę w ręce mieszkańców, stworzyliśmy dla nich mapę, na której zaznaczali miejsce utworzenia bądź przywrócenia przystanków, które z powodzeniem funkcjonowały przez wiele lat. Logicznie wyłoniła się hipotetyczna trasa, która mogłaby zostać oddana pod testy funkcjonowania.
Pokłosiem tych spotkań i zebranych opinii, najpierw w ramach projektu „Zakorzenione” a później - już po wyborach samorządowych, w ramach kilkutygodniowych konsultacji z mieszkańcami pod hasłem „Radzyń! Jak się masz”, jest m.in. obecny wniosek walczący o dotację na realizację miejskiej ekologicznej komunikacji.
Transport z wielu źródeł
Przypomnijmy, że od 2 stycznia przez miasto przejeżdża inna lokalna linia autobusowa, która połączyła miejscowości gminy Radzyń, miasto i stację PKP w Bedlnie Radzyńskim. Mieszkańcy czekali na to ponad 7 lat. Nad powołaniem linii pracowało miasto z powiatem radzyńskim i samorządami gminnymi. Udało się pozyskać dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Operatorem połączenia jest powiat radzyński, który składał na nie wniosek do FRPA w porozumieniu z gminą Radzyń Podlaski i miastem. Linię autobusową obsługuje miejska spółka PKS Radzyń Podlaski. Działa ona na trasie Paszki – Zabiele – Radzyń – Ustrzesz – Białka do Bedlna Radzyńskiego, gdzie znajduje się dworzec PKP. Linia została otwarta wstępnie na rok i jest skomunikowana z pociągami przyjeżdżającymi na stację kolejową Radzyń Podlaski w Bedlnie Radzyńskim.
Natomiast miasto o pieniądze na projekty związane z transportem publicznym walczy na kilku frontach. W styczniu do Szwajcarsko-Polskiego Programu Rozwoju Miast złożyło duży wniosek, obejmujący dziewięć obszarów, na jakie chce pozyskać fundusze. Cały projekt wart jest niespełna 80 mln zł i już wiadomo, że z powodzeniem przeszedł etap formalny. W ramach wniosku miasto chce pozyskać fundusze na zadanie „EkoMobilny Radzyń", czyli organizację transportu publicznego poprzez zakup zeroemisyjnych autobusów, budowę stacji ładowania oraz modernizację infrastruktury przystankowej.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze