Powiat radzyński w 2020 roku skorzystał z propozycji marszałka województwa, by linię nr 30 zelektryfikować, korzystając z programu rządowego, choć początkowo samorządy radzyńskie optowały za kompleksową modernizacją linii.
Województwo lubelskie w całym projekcie elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin. pełni rolę lidera w imieniu pozostałych partnerów.
Marszałek województwa, jako przedstawiciel lidera projektu lubelskiego do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej "Kolej+", zgłosił elektryfikację linii kolejowej nr 30, biegnącą przez powiat radzyński. Wolę uczestnictwa w tym projekcie zadeklarowały: powiat radzyński, miasto Radzyń Podlaski, gmina Radzyń Podlaski, gmina Borki, gmina Czemierniki, gmina Kąkolewnica, gmina Komarówka Podlaska, gmina Ulan-Majorat oraz gmina Wohyń. Projekt znalazł się wśród 96 innych. Po ocenie formalnej, do kolejnego etapu przeszło 79 wniosków, w tym elektryfikacja linii nr 30.
Dziś już wiemy, że elektryfikacja linii nr 30 będzie zrealizowana. – 23 stycznia br. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta odbyły się konsultacje w sprawie Jak wyjaśniali przedstawicie firmy PKP, projekt jest częścią Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej +”, który będzie realizowany do 2029 roku – informuje Karol Niewęgłowski z UM Radzyń Podlaski.
Urzędnicy miejscy dodają jednak, że proces będzie trwał, bo samo tworzenie projektu będzie zrealizowane w 2026 roku, a elektryfikacja będzie realizowana dopiero po zatwierdzeniu projektu. PKP szacuje, ze inwestycja na linii nr 30 powinna zostać zrealizowana w 2029 roku.
Wiadomo już, że za projekt odpowiada Multiconsult Polska Sp. z o.o. Przedstawiciele PKP zapowiadają, że inwestycja realizowana będzie na działkach należących do kolei w związku z czym nie będzie konieczności wykupu działek ani wywłaszczeń.
– Województwo lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej +. Łączna wartość projektów w regionie to ok. 3,5 mld zł. Na Lubelszczyźnie do realizacji zakwalifikowano 5 projektów m.in. elektryfikację linii Łuków – Lublin Północny – informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Program jest wart ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Proporcje finansowania programu wynoszą 85 proc. kosztów po stronie rządowej i 15 proc, po stronie samorządowej.
Napisz komentarz
Komentarze