Dworzec Lublin jest zlokalizowany przy ul. Dworcowej 2, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Lublin Główny i stanowi nowoczesne centrum komunikacyjne Lublina i województwa lubelskiego. Integruje w jednym miejscu komunikację miejską oraz pozamiejską: autobusową, busową i transport kolejowy. Sporo kursujących przewoźników korzysta jeszcze ze starego dworca, jednakże z czasem nowy dworzec całkowicie zastąpi dworzec na Podzamczu.
Unijne wsparcie
Wartość projektu zrealizowanego przez Miasto Lublin sięgnęła ponad 339 milionów złotych, z czego ponad 195 milionów złotych pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt został zrealizowany w ramach Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.
Dworzec Lublin to nie tylko miejsce przesiadkowe
Oryginalna konstrukcja czyni z tego obiektu symbol postępu, nowoczesności i troski o środowisko. Wykorzystano tu gruntowe pompy ciepła, a koncepcja „budynku w budynku” ze szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła znacząco zmniejsza zużycie energii. Zielony dach z panelami fotowoltaicznymi, antysmogowa kostka brukowa i system odzyskiwania deszczówki to kolejne elementy dbałości o środowisko.
– To historyczny moment, na który wszyscy mieszkańcy regionu z niecierpliwością czekali od dawna. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt oraz zachęcam do korzystania z nowych możliwości, jakie niesie ze sobą Dworzec Lublin – mówił podczas ceremonii otwarcia Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Projekt obejmował nie tylko budowę Dworca Metropolitalnego, ale także kompleksową modernizację infrastruktury komunikacyjnej miasta. Nowy układ drogowy, perony autobusowe, miejsca postojowe, parkingi, ścieżki rowerowe – to elementy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Dzięki realizacji tego przedsięwzięcia pasażerowie mają dzisiaj do dyspozycji między innymi:
- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej;
- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej;
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych;
- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów;
- 166 miejsc postojowych w obiektach „Park&Ride";
- 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych;
- 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych;
- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.
Korzyści
Dzięki tak daleko idącej zmianie jakościowej przewiduje się, że znacznie wzrośnie liczba przewozów komunikacją publiczną. Dodatkowo, oczekuje się spadku emisji gazów cieplarnianych o 170,35 ton równoważnika CO2 rocznie.
Napisz komentarz
Komentarze