„Henryk Bernard Raabe był wybitnym przemysłowcem pochodzenia żydowskiego, który po przybyciu z Francji do Polski osiedlił się w Warszawie. Zainteresował się istniejącym od 1810 r. tartakiem funkcjonującym na przedmieściu Wola w Białej Podlaskiej. Kupił go w 1869 r. i na tej bazie utworzył fabrykę pod nazwą „Dom Handlowy H.B. Raabe”. Firma zajmowała się produkcją drewnianych sztyftów do butów. Produkty te znajdowały szeroki zbyt, zarówno na obszarze całego Królestwa Kongresowego, Rosji i Azji. Zatrudnienie początkowo wynosiło 150 osób. Bardzo szybko rosła produkcja. (…) Na początku 1914 r. Zakłady Raabego były jedną z poważniejszych fabryk wyrobów drzewnych w Kongresówce. Zatrudniały ponad 500 robotników. (…)Po odzyskaniu niepodległości (…) fabryka została wyposażona w nowocześniejsze maszyny. Zaczęto produkować drewniane obcasy i miary metryczne. Był to wówczas jedyny w Polsce zakład produkujący obcasy damskie i miarki składane. W 1936 r. nazwa fabryki została zmieniona na „Zakłady Przemysłowo-Handlowe H.B. Raabe Spółka Akcyjna Biała Podlaska”. W fabryce Raabego pracowały całe pokolenia bialczan, ojcowie, synowie i wnuki.(…) nadanie rondu nazwy „Rondo Henryka Bernarda Raabe” umiejscowionego na terenie zajmowanym niegdyś przez Zakłady Przemysłowe H.R. Raabego, w naturalny sposób świadczyć będzie o początkach historii rozwoju przemysłu i spółdzielczości w Białej Podlaskiej.” – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały, która została wprowadzona do porządku obrad sesji rady miasta, 27 marca .
Przypomnijmy, że rondo powstało w ramach inwestycji jaką w tym miejscu przeprowadziła Karuzela Holding. Aby upłynnić przejazd w okolicy parku handlowego, inwestor na własny koszt wybudował rondo na skrzyżowaniu ulic Łomaskiej i Sportowej oraz przebudował ul. Sportową, będącą dojazdem do SP nr 3. – Wartość nakładów poniesionych przez prywatnego inwestora na budowę tego ronda z przebudową ulicy Sportowej do SP 3 sięga prawie 3 mln zł – informował w ubiegłym roku wiceprezydent Maciej Buczyński. W ramach przebudowy skrzyżowania miasto na własny koszt wybudowało w jego pobliżu zatokę autobusową.
Wiosną ubiegłego roku prezydent miasta informował natomiast, że magistrat aneksował też umowę angażującą Karuzela Holding w planowaną w kolejnych latach przebudowę ronda na styku ulic Łomaskiej i Kolejowej.
CZYTAJ TEŻ:
Napisz komentarz
Komentarze