Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) wydaje NFZ. Jest ona dowodem na to, że posiadacz dokumentu ma prawo do darmowej opieki medycznej poza Polską. Obowiązuje ona w:
- krajach Unii Europejskiej,
- Islandii,
- Liechtensteinie,
- Norwegii,
- Szwajcarii,
- Wielkiej Brytanii.
Karta jest również ważna na terytoriach zamorskich:
- francuskich: Gwadelupa, Martynika, Reunion, St Pierre-et-Miquelon i Gujana Francuska,
- portugalskich: Azory i Madera,
- hiszpańskich: Majorka i Wyspy Kanaryjskie.
Do czego uprawnia EKUZ?
„EKUZ uprawnia do wszystkich świadczeń zdrowotnych za granicą, które będą niezbędne w Twoim stanie zdrowia do końca pobytu w danym kraju. Nie refunduje jednak leczenia planowanego” – uczula rządowa strona pacjent.gov.pl.
I zastrzega: „Prawo do leczenia przysługuje Ci na tych samych zasadach, na jakich korzystają z niego obywatele kraju, do którego się udajesz." Jeśli w danym państwie jest np. obowiązek opłacenia części kosztów za wizytę u lekarza, to i Ty za nią zapłacisz. NFZ tego nie pokryje.
Np. we Francji zapłacisz 30 proc. honorarium lekarza, w Austrii – koszt wezwania karetki, w Niemczech – 10 euro za dzień pobytu w szpitalu.
Jak wyrobić sobie kartę?
Kartę wydaje NFZ po złożeniu odpowiedniego wniosku. Nie trzeba jednak osobiście iść do siedzimy oddziału Funduszu, bo wszystko można załatwić przez internet. Wystarczy posłużyć się aplikacją MojeIKP.
Po zalogowaniu należy wejść w zakładkę „Moje konto” i pod informacją o ubezpieczeniu zdrowotnym znajduje się możliwość złożenia wniosku o wydanie EKUZ.
Co zrobić, gdy zgubisz?
Problemem jest jednak sytuacja, gdy za granicą zgubi się kartę lub nie weźmie się jej z domu. Gdy trafimy do lekarza, mogą być kłopoty.
Ta kwestia zostało właśnie rozwiązana. Nowością w MojeIKP jest możliwość wygenerowania certyfikatu, który jednocześnie potwierdza wydanie EKUZ i ją zastępuje.
„Certyfikat zastępujący EKUZ może być wydany wstecznie. Jest wydawany na ściśle określony okres, zazwyczaj na czas udzielenia świadczeń. Możesz go przekazać placówce, która udzieliła Ci pomocy, drogą e-mailową” – informuje NFZ.
Instrukcja obsługi
- Zaloguj się do aplikacji i wejdź w kategorię „e-zdrowie”,
- wybierz „Ubezpieczenie zdrowotne za granicą” > „Wnioski o certyfikaty”,
- wskaż przyczynę, dla której występujesz o certyfikat (np. zgubiona EKUZ), kraj pobytu, czas, na jaki wnioskujesz o certyfikat,
- wypełnij wniosek, wskazując swój status jako osoby ubezpieczonej oraz charakter wizyty za granicą,
- załącz zdjęcie lub skan potrzebnego dokumentu poświadczającego Twoją sytuację prawną (np. skan legitymacji studenta). Możesz załączyć pliki wielkości do 3,5 MB, jeśli więc masz kilka plików, spakuj je np. do zip lub innego podobnego programu. System będzie Ci podpowiadał, jakie dokumenty są potrzebne. Masz możliwość załączenia pliku lub zdjęcia z galerii,
- potwierdź oświadczenia,
- podpisz profilem zaufanym i przekaż wniosek.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze