Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 17 kwietnia 2025 05:52
Reklama
Reklama

Co dalej z portem w Małaszewiczach? PKP Cargo i PKP PLK wyznaczyły termin dotyczący Cargotoru

Do końca lipca przyszłego roku ma się rozstrzygnąć procedura związana ze zbyciem udziałów Cargotoru do struktur PKP PLK. Od tego zależy wielka inwestycja w Małaszewiczach.
Co dalej z portem w Małaszewiczach? PKP Cargo i PKP PLK wyznaczyły termin dotyczący Cargotoru
Do końca lipca 2025 roku ma się rozstrzygnąć procedura związana ze zbyciem udziałów Cargotoru do struktur PKP PLK. To ważne dla inwestycji w Małaszewiczach

Źródło: archiwum Cargotoru

Port kolejowy w Małaszewiczach, nazywany Parkiem Logistycznym Małaszewicze (PLM), stanowi kluczowy punkt na mapie transkontynentalnej wymiany towarowej. Jest jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w całej Unii Europejskiej. Jego strategiczne położenie na granicy wschodniej Polski czyni go bramą do Azji Środkowej i krajów Dalekiego Wschodu.

Reklama

O wadze portu przeładunkowego w Małaszewiczach tak pisze potralmorski.pl

„Cargotor jest zarządcą infrastruktury kolejowej terminala przeładunkowego w Małaszewiczach na granicy z Białorusią. Spółka zajmuje się udostępnianiem przewoźnikom kolejowym infrastruktury logistyczno-usługowej na zasadach komercyjnych. Cargotor zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, na który składa się ok. 180 km torów ze stacjami: Chotyłów, Małaszewicze, Kobylany, Bór oraz rejonami Zaborze, Wólka, Podsędków i Raniewo. Spółka zarządza także 24 punktami ekspedycyjnymi o łącznej długości 14,7 km torów.”

Rozbudowa i modernizacja portu byłaby największym przedsięwzięciem komercyjnym realizowanym ze środków publicznych w Polsce wschodniej, zaplanowanym na 6 lat i z prognozowanymi wpływami do budżetu państwa w wysokości ok. 50 miliardów złotych w ciągu dziesięciu lat od jego uruchomienia. 

W 2022 roku Komisja Europejska odmówiła finansowania wycenianej na co najmniej 4 mld złotych inwestycji w Park Logistyczny w Małaszewiczach, ze względu na sytuację na wschodnich granicach UE. W czerwcu 2023 r. przez polski parlament  przyjęta została ustawa o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z jej zapisami środki na sfinansowanie rozbudowy portu w Małaszewiczach mogą być przekazane z budżetu państwa w obligacjach do PKP PLK, z przeznaczeniem na finansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor, zarządcy portu w Małaszewiczach. Ta ustawa daje blisko 3,5 mld zł na rozbudowę portu w Małaszewiczach. 

Realizacja inwestycji wiąże się z kwestiami własnościowymi, które muszą zostać dopięte, by finansowanie przedsięwzięcia z budżetu państwa, było możliwe.

 – Planowane finansowanie ze środków publicznych modernizacji Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze, związane jest z pracami dotyczącymi przejęcia spółki Cargotor przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Publicznego dofinansowania inwestycji można udzielić PKP PLK albo spółce Kapitałowej PKP PLK – wyjaśniała wiosną tego roku rzecznik ministerstwa infrastruktury Anna Szumańska.

Wówczas politycy tłumaczyli się z braku postępów w inicjowaniu przedsięwzięcia w PLM. Przez ostatnie miesiące jedyne, co się w sprawie pojawiało, to zapewnienia, że procedura przejmowania udziałów Cargotoru przez PKP PLK wciąż się toczy.

Wreszcie w grudniu PKP Cargo S.A. przedstawiło nowe informacje. Dotyczą  aneksu do listu intencyjnego dotyczącego sprzedaży PKP PLK 100 proc. udziałów w spółce Cargotor Sp. z o.o. To właśnie od tej operacji zależy inwestycja związana z finansowaniem ze środków publicznych rozbudowy PLM. Strony w podpisanym 18 grudnia aneksie zobowiązały się do zakończenia przedsięwzięcia do końca lipca 2025 r. 

- Wyznaczenie terminu zakończenia transakcji to istotny krok na drodze do zakończenia tego ważnego przedsięwzięcia z sukcesem. Jestem przekonany, że włączenie działalności Cargotor w struktury PKP PLK będzie znaczącą korzyścią biznesową dla obydwu stron, a przyczyni się także do wzmocnienia rozwoju sieci kolejowej w Polsce, co z perspektywy PKP CARGO, jako odbiorcy usług, stanowi dodatkową wartość dodaną - stwierdził Paweł Miłek p.o. członek zarządu ds. handlowych i  p.o. członek zarządu ds. restrukturyzacji PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji. 

Podpisany przez strony aneks, jak informuje PKP Cargo z jednej strony zobowiązuje strony do zakończenia prac nad przejęciem udziałów w określonym czasie, ale nie tylko, bo jak czytamy w komunikacie: „ustalił termin obowiązywania Listu Intencyjnego do dnia nabycia udziałów CARGOTOR przez PKP PLK  lub do dnia podjęcia ostatecznej decyzji przez którąkolwiek ze stron o odstąpieniu od przedsięwzięcia, nie dłużej jednak niż do dnia 31 lipca 2025 r.”.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ssm 27.12.2024 18:30
Pożądana firma nigdy by nieoodała tego terenu.

Reklama
POSLKA Gór Oł 27.12.2024 21:00
Komentarz zablokowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Panna ApteczkowaTreść komentarza: Czy to ważne kim był topielec ? GRUNT ŻE SIĘ UTOPIŁ . Utopił się i dzięki temu nie popełnił przestępstwa nielegalnego przekroczenia granicy .Data dodania komentarza: 16.04.2025, 10:24Źródło komentarza: Kim był topielec z Bugu?Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Banach nie BanaśData dodania komentarza: 16.04.2025, 08:38Źródło komentarza: Szukają go z powietrza, wody i lądu [WIDEO, ZDJĘCIA]Autor komentarza: PodlasiakTreść komentarza: Znam go z młodych lat on od nastolatka był taki aby kogoś okraść, naćpać się. Swoich ziomków z osiedla też okradał albo pożyczał kasę i nie oddawał. Dziewczynę uderzyć już wtedy mu się zdarzało więc wiadomo było że skończy jako "profesjonalny" domowy ninja. Życzę wszystkiego najgorszego dla tego czegoś bo człowiekiem takiego ścierwa nazwać nie można.Data dodania komentarza: 15.04.2025, 22:58Źródło komentarza: Poszukiwany za przemoc domową i narkotykiAutor komentarza: MążTreść komentarza: Ja też tak kiedyś zaginąłem . Szukała mnie żona, dzieci , rodzice i dalsza rodzina. Tydzień czasu nie dałem znaku życia . Wyłączyłem telefon i siedziałem u kochanki i piłem piwo , wino wódkę . Po tygodniu nakrył nas mąż kochanki i wyrzucił mnie na kopach z jej domu. Mąż kochanki jest kierowcą ciężarówki , jeżdzi Tirami i na trzy tygodnie wyjeżdża w trasę . Wtedy wrócił przed czasem z trasy i nas nakrył jak się zabawialiśmy . No co ???? Ona samotna on też jako kierowca ciężarówki Tirowiec obraca Tirówki to i jego żona zabawiała się ze mną . Nawet nie był zły tylko powiedział , że jak chcemy się zabawiać to nie w jego domu .Data dodania komentarza: 15.04.2025, 19:21Źródło komentarza: Szukają go z powietrza, wody i lądu [WIDEO, ZDJĘCIA]Autor komentarza: RadaTreść komentarza: Niektórzy chcą się mnożyć, niektórzy chcą, by mnożyć, a niektórzy chcą normalnie żyć. Pierwszeństwo ma prawo do życia!Data dodania komentarza: 15.04.2025, 18:09Źródło komentarza: Wróci bykowe? Jak nie masz dzieci, to płać podatek. I to niemały
Reklama
Reklama