Przetarg na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej wraz z kosztorysem uwzględniającym podział kosztów na interesariuszy dla zadania pt.: „Likwidacja kolizyjnych przejazdów na terenie miasta Biała Podlaska” miasto ogłosiło 6 grudnia. Szukało wykonawcy projektu dla: likwidacji przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi gminnej nr 113208 L, przebudowy przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 1158 L ul. Łomaskiej polegającego na budowie tunelu pieszo-rowerowego w miejscu istniejącego przejazdu, budowy bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi powiatowej nr 1160 L - al. Jana Pawła II.
Na ogłoszenie odpowiedziało czterech oferentów, deklarujących wykonanie dokumentacji projektowej za kwoty od 232,8 tys. zł do 479,7 tys. zł. Miasto zabezpieczyło 200 tys. zł. Wybrano ofertę z najniższą kwota, którą przedłożyło konsorcjum firm z Warszawy i Czarnego Lasu.
– Głównym naszym zamierzeniem jest zgłoszenie tej inwestycji w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” organizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Do tego niezbędna jest m.in. opracowywana koncepcja programowo-przestrzenna – wyjaśniał nam Michał Litwiniuk, prezydent Białej Podlaskiej.
Aby przedsięwzięcia były użyteczne, na temat ich przeprowadzenia i lokalizacji powinni wypowiedzieć się też mieszkańcy. Urzędnicy dali taką możliwość w zorganizowanych konsultacjach. Te 9 stycznia zarządzeniem ogłosił prezydent miasta. Rozpoczęły się 16 stycznia . W zarządzeniu opisano, w jaki sposób zostaną przeprowadzone:
„Konsultacje zostaną przeprowadzone w formie ankiety, która znajdzie się w wersji elektronicznej na stronie Gminy Miejskiej Biała Podlaska (…) w wersji papierowej w Urzędzie Miasta Biała Podlaska (...) a także w formie spotkania z mieszkańcami, którego termin i miejsce zostanie ogłoszone wraz z rozpoczęciem konsultacji”. Spotkanie z mieszkańcami wyznaczono na 27 stycznia.
Już w dniu rozpoczęcia konsultowania tematów dotyczących przygotowywanego projektu pn.: „Likwidacja kolizyjnych przejazdów na terenie miasta Biała Podlaska”, bialczanin Andrzej Halicki zwracał uwagę na to, że informacja o nich nie jest łatwo dostępna dla mieszkańców. W dniu rozpoczęcia konsultacji nie mógł znaleźć ankiety konsultacyjnej ani w folderze "ogłoszenia i komunikaty", ani w "zadania publiczne i konsultacje społeczne" na stronie UM Biała Podlaska, a w folderze "Konsultacje społeczne" znalazł ostatnie informacje z 2024 roku. Twierdzi, że po jego bezpośredniej interwencji w magistracie, link do konsultacji znalazł się na głównej tablicy miejskiego portalu informacyjnego, u góry strony.
Jak się później okazało, to nie wystarczyło, bo po konsultacjach wyszło, że wielu mieszkańców nie wzięło w nich udziału, bo nie mieli wiedzy na ich temat. Więcej, o konsultacjach nie wiedziała też część radnych.
W tej sprawie na ostatniej sesji pod koniec stycznia zainterweniowała radna Agnieszka Kulicka.
– Nie wszyscy mieszkańcy os. Za Torami dotarli do informacji o konsultacjach. W tak krótkim terminie nie wszyscy zajrzeli na strony miasta. Ja sama nie miałam możliwości uczestnictwa w konsultacjach. Dotarły do mnie jednak głosy, by była możliwość ponownego przekonsultowania z mieszkańcami tej kwestii. Prosiłabym, żeby to jakoś szerzej rozpropagować konsultowanie planów dotyczących przejazdów bezkolizyjnych i przedłużyć je do końca lutego – postulowała radna.
Podobne uwagi zgłaszał radny Karol Sudewicz. Zwracał uwagę na to, że on jako radny na czas nie otrzymał informacji o planowanych konsultacjach.
– Tak jak prezydent nas zaprasza na wszelkie uroczystości, to i o tak ważnych konsultacjach powinniśmy otrzymywać informacje. Wystarczy maile rozesłać do radnych, żebyśmy o tak ważnych sprawach dla miasta nie dowiadywali się z internetowych portali. Nie wchodzimy też codziennie na BIP i może nam coś umknąć – wyjaśniał.
Naczelnik wydziału dróg zapewniała, że przekazała informację tym radnym, z którymi miała wcześniej styczność.
– Osobiście zapraszałam państwa radnych, nie wszystkich, bo nie wszystkich miałam okazję widzieć. Pana radnego Sudewicza akurat nie widziałam. Po drugie, ogłoszenie na stronie UM było na tydzień przed konsultacjami. Mamy 300 wypełnionych ankiet drogą elektroniczną, więc nie jest tak, że mało osób o tym wiedziało. Do tego dojdą jeszcze ankiety w formie papierowej – wyjaśnia naczelnik Renata Tychmanowicz.
Same konsultacje, zorganizowane 27 stycznia nie zachwycały jednak frekwencją. – W dniu konsultacji czekaliśmy na mieszkańców w urzędzie miasta od 15.00 do 17.00. Przyszły tylko 4 osoby – dodaje Renata Tychmanowicz.
Urzędnicy dokonali refleksji i postanowili wyznaczyć kolejny termin na spotkanie z mieszkańcami.
– Spotkanie informacyjne w sprawie koncepcji budowy bezkolizyjnego przejazdu pod torami. Odbędzie się ono 11 lutego 2025 r. w sali 238 urzędu miasta o godz. 16:00 – poinformowała Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzecznik prasowy ratusza.
Urzędnicy będą rozmawiać z mieszkańcami o propozycji projektowej dotyczącej budowy na wysokości przejazdu kolejowego na ul. Łomaskiej tunelu dla pieszych i rowerzystów, oraz wybudowania tunelu dla samochodów, pieszych i rowerzystów pod torami na przedłużeniu al. Jana Pawła II do ul. Dokudowskiej. – Przedstawiona nam koncepcja nie przewiduje ingerencji w budynek kościoła garnizonowego na ul. Dokudowskiej – zapewnia prezydent Michał Litwiniiuk.
Konsultacje – jak się to robi?
W Radzyniu Podlaskim urząd chcąc przygotować koncepcję rozwoju miasta, prowadził diagnozę społeczną w oparciu o konsultacje z mieszkańcami przez trzy miesiące w 2024 roku. W okresie wakacyjnym i we wrześniu odbywały się spotkania radnych i urzędników z mieszkańcami Radzynia Podlaskiego w różnych lokalizacjach miasta. Tylko w czasie wakacji odbyło się 6 spotkań z mieszkańcami. We wrześniu urzędnicy kontynuowali jeszcze rozmowy z młodzieżą szkolną. Radzynianie otrzymywali ankiety diagnozujące ich potrzeby. Wypowiedziało się w nich ponad 1000 osób różnych grup wiekowych. Na podstawie ich odpowiedzi powstał raport w oparciu o który miasto planuje inwestycje na kolejne lata i chce tworzyć wnioski do programów zewnętrznych w celu pozyskiwania dotacji.
Napisz komentarz
Komentarze