Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 19 października 2024 19:27
Reklama
Reklama

Rodzaje żarówek samochodowych

Żarówki samochodowe to obowiązkowe wyposażenie każdego auta, które w ogromnej mierze decyduje o bezpieczeństwie jazdy. W samochodzie znajduje się wiele żarówek różnego rodzaju. Różnią się one nie tylko wyglądem, ale również intensywnością emitowanego światła, przeznaczeniem, długością okresu eksploatacyjnego oraz jakością.
Rodzaje żarówek samochodowych

Używanie świateł podczas jazdy jest nakazane kierowcom przepisami ruchu drogowego. Ciągle włączone lampy mają spory wpływ na żywotność żarówek. Dlatego tak ważne jest posiadanie zestawu zapasowych elementów, aby nie doszło do przykrej sytuacji na drodze, kiedy wymiana przepalonej żarówki okaże się konieczna.

 

Obraz rodzajów żarówek zaczerpnięty z czesciauto24.pl

 

Halogeny

 

W głównych reflektorach, które odpowiedzialne są za oświetlanie drogi przed samochodem w ciągu dnia (świałła mijania) lub nocą (światła drogowe), znajdują się najczęściej żarówki halogenowe. Wypełnione są lotnym halogenem, który umożliwia wytworzenie mocno białego światła pozwalającego na używanie go w przednich lampach. Najczęściej stosowanymi przez producentów samochodów w głównych reflektorach są żarówki H1, H4 i H7. Wszystkie z nich można używać zarówno w światłach mijania, jak i drogowych. Typy H1 i H7 nie różnią się bardzo między sobą. H7 to właściwie ulepszona wersja żarówek H1, obecnie najczęściej wybierana przez kierowców. Oba wspomniane rodzaje są jednożarnikowe, emitują moc 55 W, a ich żywotność równa się 350-500 godzin świecenia. Intensywność ich światła znajduje się na poziomie 1000-1500 lumenów. Model żarówek H4 wyposażony jest natomiast w dwa żarniki, które mogą odpowiadać jednocześnie za światła mijania, jak i drogowe. Również ich moc jest na poziomie 55 W, ale długość świecenia może osiągnąć nawet do 800 godzin. Intensywność świecenia jest nieco mniejsza niż we wspomnianych wcześniej modelach i wynosi ok. 1000 lumenów. Ze względu na dwa żarniki, w razie przepalenia żarówki, oba rodzaje świateł przestaną działać jednocześnie.

 

Ksenony

 

W światłach mijania i drogowych można również używać żarówek ksenonowych. Nie posiadają one tradycyjnego żarnika. Światło wytwarzane jest dzięki elektrodom pod bardzo wysokim napięciem. Dzięki temu ksenony są dużo bardziej trwałe i mogą pracować nawet 3000 godzin. Również intensywność ich światła na poziomie 3000 lumenów jest dużo wyższa w porównaniu z żarówkami halogenowymi. Poza tym pobierają one dużo mniej energii elektrycznej. Mimo tych niebagatelnych zalet, nie są one montowane fabrycznie w samochodach wszystkich producentów. Ich koszt jest bowiem dość wysoki, a wymiana nie należy do najłatwiejszych. Oznaczeniem żarówek ksenonowych jest litera D. Najczęstsze modele to: D2R, D1S, D2S. Ksenony są najczęściej wybierane przez koneserów droższych aut ze względu na ich prestiż.

 

Reszta oświetlenia

 

Żarówki samochodowe używane są również w wielu innych lokalizacjach w samochodzie. W przednich światłach przeciwmgielnych znajdziemy halogeny, np. H3, H4, H11 lub H15. W tylnych lampach przeciwmgielnych wykorzystuje się tańsze podzespoły o oznaczeniu P21W. Używa się ich również w światłach stopu i kierunkowskazach (przy czym dla bezbarwnego klosza dobiera się żółtą wersję wspomnianej żarówki). Nieskomplikowane elementy znajdują się również w światłach pozycyjnych (P5W w tylnych lampach i W5W z przodu). Żarówki W5W są także montowane w kierunkowskazach bocznych i podświetleniu tablicy rejestracyjnej.

Wybierając elementy oświetleniowe do samochodu należy zwrócić przede wszystkim uwagę na homologację z symbolem E, która oznacza, że żarówki spełniają europejskie normy. Warto wybierać produkty dobrej jakości, szczególnie w głównych światłach, aby jak najdłużej pozostać bezpiecznym na drodze. Żarówki występujące parami najlepiej jest wymieniać za jednym zamachem, ponieważ ich żywotność jest do siebie zbliżona.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: JokerTreść komentarza: Ja to nie wiem ludzie wy naprawdę jesteście tacy głupi ? Jakie lody człowieku wez ty się zastanów masz pewnie z 80 lat i gadasz jak byś miał problem z głowa i nie jesteś z kodnia to po co się udzielasz za dużo czasu masz nie masz zajęć dla emerytów. Widać ze każdy z was tam nie mieszka ale się udziela proponuje zająć się sobą a nie czyjaś miejscowością i pisać głupotyData dodania komentarza: 18.10.2024, 23:15Źródło komentarza: Wycinka pod elektroniczną zaporę na Bugu budzi kontrowersjeAutor komentarza: Struś-EKSPERTTreść komentarza: A ja zapraszam na stronę dobrowolnego zatwierdzania slubow,dr.nauk seks.licencjat prokurator z prokuratorii wiedeńskiej,Eliasz Struś-Swendzinoga.Posiadam bogaty dorobek naukowy,oczekuję że przyszły prezydent wręczy mi ,przynależne profesury zwyczajne,nadzwyczajne,oraz dodatkowo unijne z brukseli.Data dodania komentarza: 18.10.2024, 19:45Źródło komentarza: „Rozwody kościelne” coraz popularniejsze. Także za sprawą celebrytówAutor komentarza: czyt.Treść komentarza: Ja też się o taki starałem,ale gdzie tam podejścia nie było w czasie komuny.Przemordowałem się jakoś,teraz już nie będę.Data dodania komentarza: 18.10.2024, 19:36Źródło komentarza: „Rozwody kościelne” coraz popularniejsze. Także za sprawą celebrytówAutor komentarza: Clark GriswaldTreść komentarza: Dlaczego NFZ nie chce zapłacić? Przegrali pieniądze ze składek na loterii u Buddy?Data dodania komentarza: 18.10.2024, 19:23Źródło komentarza: Agata Kaduszkiewicz walczy o życie! Pomóżmy jejAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: [email protected]Data dodania komentarza: 18.10.2024, 00:32Źródło komentarza: „Rozwody kościelne” coraz popularniejsze. Także za sprawą celebrytów
Reklama
Reklama
Reklama