Dwa lata temu stosowne stanowisko w sprawie przywrócenia linii kolejowych na tereny powiatów bialskiego, lubartowskiego, radzyńskiego, łukowskiego, parczewskiego i lubelskiego podpisywali w Radzyniu Podlaskim przedstawiciele tych samorządów. Jednym z postulatów była kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 30 z Łukowa do Lublina przez Radzyń Podlaski.
Jak mówił wówczas burmistrz Radzynia Podlaskiego, Jerzy Rębek, przez powiat może znów przebiegać linia wchodząca w skład magistrali kolejowej, czyli dwutorowy ciąg kolejowy, stworzony na bazie linii 30, która obecnie funkcjonuje jako jeden niezelektryfikowany tor. – Być może wspólnymi silami uda nam się wrócić, do tego, co kiedyś funkcjonowało, a teraz tego nie ma – dodawał dwa lata temu Wiesław Mazurek, wójt gminy Radzyń Podlaski, na terenie której w 2017 roku reaktywowano jednotorową linię 30 i stację Radzyń Podlaski w Bedlnie Radzyńskim.
Koncepcja lobbowania na rzecz ukolejowienia północnej części Lubelszczyzny zrodziła się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego. To stąd wyszedł wniosek do programu Kolej Plus, uwzględniający plan elektryfikacji linii 30.
20 kwietnia tego roku rząd ogłosili rozstrzygnięcia programu Kolej Plus. Na liście do realizacji znalazła się elektryfikacja linii 30. – Dla powiatu radzyńskiego to 107 kilometrów zrewitalizowanej i zelektryfikowanej linii kolejowej, dzięki której mieszkańcy będą mogli udać się w podróż elektrycznymi pociągami oraz szynobusami – informował wówczas starosta radzyński Szczepan Niebrzegowski. Projekt znalazł się wśród 34 wybranych do realizacji w całym kraju.
INTERWENCJA CZYTELNIKA: Coś tu jest chyba nie tak… [FILMY]
Dziś, 8 listopada w Janowie Lubelskim nastąpiło podpisanie stosownych umów między PKP PLK i Urzędem Marszałkowskim WL. Na Lubelszczyźnie zrealizowanych zostanie w ramach programu 5 wniosków o wartości 3,5 mld zł.
Umowa, o szacowanej wartości ok. 378 mln zł, przewiduje w ramach Programu Kolej Plus elektryfikację linii Łuków – Lublin Północny. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pociągi i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Znacznemu usprawnieniu ulegną również podróże do Warszawy. Nie będzie konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy – informuje Magdalena Janus, z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
W ramach warunków realizacji inwestycji jest zobowiązanie do współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych, przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat oraz zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
SPRAWDŹ:
- W aptekach nie ma popularnego leku. Co mają zrobić pacjenci?
- Czas na zmianę opon. Tanio nie będzie. Sprawdzamy ceny [TABELA PORÓWNAWCZA]
- Ludzie z pasją: Malarstwo to bogactwo doświadczeń i wrażeń
- Ostatnia tegoroczna korekta rozkładu jazdy pociągów
Napisz komentarz
Komentarze