Już po raz drugi Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Rogoźnicy wzięła udział w międzynarodowym europejskim programie Erasmus+. Dzięki temu 25 uczniów oraz ich nauczyciele uczestniczyło w wyjeździe edukacyjnym do Włoch.
Wymiana polsko-włoskich doświadczeń
Pobyt we Włoszech trwał od 5 do 16 czerwca i poprzedziły go intensywne lekcje języka angielskiego i rosyjskiego. Uczniowie oraz ich opiekunowie przez dwa tygodnie zamieszkiwali we włoskiej, niezwykle pięknej, nadmorskiej miejscowości Cattolica.
– Wyjazd był niepowtarzalną szansą dla uczniów do wzmocnienia kompetencji językowych zarówno z języka rosyjskiego jak i języka angielskiego, który stanowi najbardziej powszechny język komunikacji. Sprawne posługiwanie się tym językiem dało możliwość uczniom do nawiązania kontaktów oraz poznawania jakże wyjątkowej, włoskiej kultury. Przy tym uczniowie wzmacniali kompetencje cyfrowe oraz wypracowywali postawy proekologiczne. Uczestniczyli w zajęciach językowo-ekologicznych. Z dużym zaangażowaniem i kreatywnością tworzyli plakaty o tematyce ekologicznej, tworząc mapę myśli w językach obcych – opowiada dyrektor PSP w Rogoźnicy Dorota Herda.
By uchwycić chwile, które przeżyli, uczniowie stworzyli prezentację multimedialną w programie Canva. Korzystając z programu i aplikacji do obróbki grafiki doskonalili umiejętności cyfrowych innowacji, a w ramach zajęć sportowych korzystali z basenu hotelowego. – Bardzo ciekawym punktem pobytu we Włoszech było poznawanie systemu szkolnictwa włoskiego podczas zajęć w szkole partnerskiej Grado "Galileo Galilei"– Pesaro. Uczniowie obu szkół w ramach działań projektowych zaprezentowali materiały promocyjne, poświęcone swoim placówkom. Prezentacja odbyła się w języku angielskim, a także z elementami języka rosyjskiego – informuje dyrektorka rogoźnickiej szkoły.
PRZECZYTAJ: Spotkają się, by uczcić pamięć Bazylego Albiczuka
Młodzież mogła również zobaczyć escape room, wykonany przez włoskich uczniów, poświęcony twórczości Dantego Alighieri. – Była to świetna lekcja włoskiej literatury przeprowadzona w nowatorski sposób – podkreśla Dorota Herda. Dodaje, że dzięki tym i innym aktywnościom młodzi ludzie rozwijali swoje kompetencje językowe, a także przełamywali barierę kulturową.
Poznali historię i kulturę Włoch
Oczywiście podczas erasmusowego wyjazdu znalazł się też czas na zwiedzanie zabytków i ciekawych miejsc. Uczniowie odwiedzili miasto Rimini, którego początki sięgają 298 roku. Tu podziwiali najstarszy łuk triumfalny z czasów cesarstwa rzymskiego. Obejrzeli również zabytkową rybacką część miasta oraz przeszli przez starożytny rzymski most Tyberiusza.
SPRAWDŹ: Już niedługo tradycyjny rajd Kraszewskiego. Trwają zapisy
W międzyczasie korzystali z aplikacji Anki w celu doskonalenia umiejętności językowych. Prócz Rimini, rogoźnicka młodzież wzięła też udział w wycieczce do Bolonii, czyli siódmego pod względem zaludnienia miasta we Włoszech. Tutaj uczniowie zwiedzili miejscową starówkę, Bazylikę św. Petroniusza, siedzibę Uniwersytetu Bolońskiego, ratusz i wiele, wiele innych przepięknych, zabytkowych miejsc.
Kolejną atrakcją turystyczną dla uczniów był wyjazd do średniowiecznej twierdzy Castello di Gradara. To imponujący zamek w miejscowości Gradara we Włoszech. Młodzież uczestniczyła też w wycieczce do San Marino i zwiedziła zamek La Rocca o Guaita. – Interesującym wydarzeniem było także zwiedzanie Oceanarium Cattolica, które jest umieszczone pod powierzchnią morza. Jest to miejsce, w którym żyją rekiny, pingwiny, meduzy, żółwie, wydry, kajmany, węże, a także inne egzotyczne zwierzęta. W ten sposób uczniowie kształtowali zainteresowania w zakresie ochrony morskiej przyrody i ekologii. Przygotowywali plakaty i prezentacje nt. ochrony przyrody i środowiska naturalnego w języku angielskim i rosyjskim – wymienia dyrektor Dorota Herda.
ZOBACZ: Bal w Kozieradach, czyli po szlachecku w Konstantynowie [ZDJĘCIA]
Warto wspomnieć, że podczas pobytu we Włoszech uczniowie włączyli się w ogólnopolską akcję czytelniczą "Jak nie czytam, jak czytam" i nauczyli się wraz z opiekunami układu tanecznego Jerusalema. Taniec zaprezentowali na koniec wyjazdu, umieszczając nagranie na szkolnym Tik Toku.
Nauczyciele uczestniczyli w kursach metodycznych, podnoszących kompetencje z języka angielskiego, których głównym założeniem było wprowadzanie do swojej pracy innowacyjnych technik nauczania.
– To był wspaniały i bardzo wartościowy czas. Czas spędzony niezwykle aktywnie na poznawaniu włoskiej kultury, wymianie doświadczeń. Uczestnicy projektu poszerzyli swoje horyzonty o nowe doświadczenia edukacyjne i językowe. Dodatkowo niezwykła historia Włoch, bogata architektura, klimatyczne, kręte uliczki, widoki zapierające dech w piersiach na pewno na długo pozostaną w pamięci młodych ludzi – podsumowuje dyrektor Dorota Herda.
Napisz komentarz
Komentarze