Remont linii kolejnowej to tylko część projektu realizowanego w ramach Działania 8.3 Transport kolejowy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (RPO WL). Całkowita wartość inwestycji to ponad 122 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to blisko 81 mln zł. Celem Działania 8.3 RPO WL jest zwiększenie dostępności kolejowej w regionie poprzez realizację inwestycji w zakresie modernizacji istniejących odcinków sieci kolejowej, jak również zakup nowoczesnych i niskoemisyjnych środków transportu kolejowego.
– Cieszę się, że dobiegła końca bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców naszego regionu. W ramach projektu udało się zmodernizować 26-kilometrowy szlak kolejowy między Lubartowem a Parczewem. Przebudowana została linia, wymienione zostały tory na całym odcinku i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja będzie służyła mieszkańcom i wszystkim podróżującym koleją. A wybudowana kładka ( w Lubartowie przyp. red.) połączy i zapewni bezpieczeństwo mieszkańcom dwóch rozdzielonych osiedli – mówił 6 października, podczas oficjalnego podsumowania inwestycji marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Do 120 km/h
Jak czytamy na stronie Lubelskiego Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, "Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów–Parczew” miało na celu poprawę stanu istniejącej linii kolejowej z przystosowaniem do obsługi osób z niepełnosprawnościami, co zapewniło polepszenie spójności i efektywności transportu kolejowego. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz zastąpienie przestarzałych elementów infrastruktury kolejowej nowymi materiałami wpłynęło na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz podczas podróży. W ramach projektu nastąpiła poprawa stanu technicznego linii, w wyniku czego możliwe jest rozwinięcie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h, a dla pociągów towarowych do 80 km/h.
W ramach projektu wykonywane są prace polegające m.in. na:
- przebudowie urządzeń kolejowych, tj. wymianie nawierzchni torowej na odcinku Lubartów–Parczew,
- przebudowie i remoncie peronów, uwzględniając takie elementy jak dojścia i pochylnie,
- wymianie oświetlenia na wszystkich stacjach i przystankach osobowych z dostosowaniem do parametrów wymaganych w obowiązujących przepisach,
- zamontowaniu wiaty i elementów małej architektury,
- przeprowadzeniu remontu mostów i przepustów,
- przebudowaniu urządzeń oświetlenia zewnętrznego, jak również wymianie nawierzchni drogowej; wykonaniu wygrodzenia przejazdów,
- instalacji urządzeń kolejowych, tj. zainstalowaniu komputerowego urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Brzeźnica Bychawska, Lubartów, Parczew;
- zainstalowaniu aparatowej szafy kontenerowej dla urządzeń stacyjnych, przejazdowych i teletechnicznych,
- zamontowaniu urządzeń zasilających sygnalizacje stacyjne, świetlne, umiejscowienie wskaźników przy torach, zamontowaniu samoczynnych systemów przejazdowych.
Kolej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami
W projekcie przewidziano również szereg rozwiązań umożliwiających korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Chodzi m.in. o obniżone krawężniki na przejściach dla pieszych czy też brak barier infrastrukturalnych. Perony zostały dostosowane do poruszania się osób z ograniczoną mobilnością. Istotną kwestią jest również oznakowanie dotykowe na peronach oraz dojściach do peronów z terenu przyległego, a także ścieżki dotykowe prowadzące od wyjść z peronów do ławek znajdujących się najbliżej wyjścia na peron.
Kładka w Lubartowie
W ramach projektu została też zbudowana kładka dla pieszych w Lubartowie nad linią kolejową nr 30. Wybudowana kładka ma ponad 50 m długości. W ramach projektu zostały również wybudowane ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości 422 m i szerokości 5 m oraz ciąg pieszo-jezdny o długości 45 m i szerokości 5 m. Wszystkie stanowią układ komunikacyjny naprowadzający na bezkolizyjne przejście przez tory. Kładka stanowi połączenie ulic Sienkiewicza i 3 Maja w Lubartowie.
- Nowe wydanie Słowa Podlasia już gotowe! Sprawdźcie, o czym piszemy
- Konferencja "Podatki, ubezpieczenia, przedsiębiorczość". Rozmawiają o ważnych tematach gospodarczych
Budowa kładki dla pieszych w ramach projektu kosztowała ponad 8 mln zł, z czego ponad 5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich.
Dzięki projektowi zwiększono bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowych i wsparto 10 osobowych przystanków kolejowych. Przewiduje się również, że liczba przewozów pasażerskich na linii nr 30 wzrośnie do blisko 350 tys. rocznie.
Napisz komentarz
Komentarze