Prace przy stacji Biała Podlaska Wschodnia wciąż trwają. W ubiegłym roku rzecznik PKP PLK informował wprawdzie, że finału możemy się spodziewać w połowie tego roku, ale już wiadomo, że tak się nie stanie. W budowie jest obecnie przejście podziemne, które połączy przystanek kolejowy z miastem. Wciąż trwa też budowa torów, tak by stacja Biała Podlaska Wschodnia, jak informuje PKP PLK, mogła obsłużyć większą ilość pociągów towarowych o długości 750 metrów.
Tunel do miasta
– Na przystanku Biała Podlaska Wschodnia prowadzone są prace przy budowie przejścia pod torami. Wykonawca buduje konstrukcję przejścia pod torem nr 1. Te prace zakończą się w połowie maja i kolejno przeniosą pod sąsiedni tor nr 2 – informuje Anna Znajewska-Pawluk z biura prasowego PKP PLK. – Dla podróżnych z trudnościami w poruszaniu się zostaną udostępnione pochylnie. W tunelu zamontowane zostanie energooszczędne, jasne oświetlenie LED. Obiekt zapewni dogodne przejście na dwa nowe perony jednokrawędziowe.
W obrębie stacji prowadzone są również inne prace. Stacja Biała Podlaska ma być rozbudowana o 10 torów. – Prowadzone są roboty ziemne, przygotowywane są warstwy ochronne zabezpieczające grunt, m.in. podsypka z tłucznia. Na tak przygotowanym terenie układane będą podkłady i szyny. Łącznie wybudowanych zostanie kilkanaście kilometrów torów – wyjaśnia Znajewska-Pawluk i dodaje. – Stacja w Białej Podlaskiej będzie mogła obsłużyć większą ilość pociągów towarowych o długości 750 metrów. Zakres prac obejmuje także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo przewidziane jest wykonanie odwodnienia, co jest istotne dla dobrego utrzymania torów – dodaje.
Prace zakończą się pod koniec roku. Zmiana terminu wynika, jak informuje PKP PLK, z przedłużających się procedur administracyjnych, w tym pozyskania decyzji lokalizacyjnej oraz map do celów projektowych z ośrodków geodezyjnych.
– Termin zakończenia wszystkich prac przewidziano w grudniu 2024 roku. Wtedy zaplanowano udostępnienie podróżnym przystanku Biała Podlaska Wschodnia wraz z przejściem podziemnym – wyjaśnia przedstawicielka biura prasowego kolejowej spółki.
Uzgadniają nazwę ulicy
W marcu zawieszeniu uległ temat nazwania ulicy prowadzącej od stacji do ulicy Sidorskiej. Połączenie to, w ramach realizowanej inwestycji kolejowej, wybudowała kolej. Prace zakończono w listopadzie ubiegłego roku.
– W imieniu klubu Radnych Niezależnych i społeczności akademickiej chciałbym złożyć wniosek o nadanie nazwy nowej ulicy biegnącej od Sidorskiej do stacji Biała Podlaska Wschodnia. Proponowana nazwa brzmi ul. prof. Józefa Bergiera – informował na grudniowej sesji rady miasta w 2023 roku, radny Adam Chodziński. Od tego czasu oczekiwał na ruch władz miasta w tym temacie.
W związku z tym, że w sprawie nic się nie działo, klub Radnych Niezależnych przygotował projekt uchwały w tej sprawie. Jednak już na początku marcowego posiedzenia rady jej los został przesądzony.
– Na komisji otrzymałem korespondencję pana prezydenta z przewodniczącym rady miasta, gdzie prezydent wskazuje, że część działek, przez które biegnie ulica, nie należy do miasta i podjęcie takiej uchwały może być zakwestionowana przez urząd wojewody – poinformował radnych Adam Chodziński. - Od pani naczelnik dowiedziałem się, że te działki mogą być już niedługo w posiadaniu miasta, ale na moment podejmowania uchwały, tych działek miasto jeszcze nie posiada. Z bólem serca proszę więc o wycofanie tej uchwały – mówił radny.
O sytuację związaną z nazwą ulicy zapytaliśmy więc ostatnio kolejową spółkę. – Na mocy porozumienia, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły w listopadzie 2019 r. z Gminą Miejską Biała Podlaska, w momencie odbioru eksploatacyjnego drogi, co nastąpiło 13.11.2023 r., gmina stała się jej zarządcą – odpowiada Anna Znajewska-Pawluk i dodaje. – Jednocześnie 5 kwietnia 2024 r. PLK SA wystosowały pismo do gminy z uzgodnieniem nadania nowej ulicy nazwy Józefa Bergiera.
Napisz komentarz
Komentarze