Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 21:11
Reklama
Reklama Baner reklamowy - warsztat samochodowy - pogotowie

Sami seniorzy chcą takich badań, ale ich nie będzie

Unia Europejska wycofuje się z pomysłu regularnego badania starszych kierowców. Choć „za” są sami seniorzy.
Można by sądzić, że seniorzy się ucieszą. Bo kto chciałby co roku chodzić na badania i liczyć się z tym, że nie usiądzie już nigdy za kierownicą. Tu jednak zaskoczenie – wyniki badań wskazują na co innego

Autor: Canva

To jeden z pomysłów, jaki miałby pomóc w poprawie stanu bezpieczeństwa na drogach. Unijni urzędnicy kilka miesięcy temu ogłosili, że dobrym rozwiązaniem byłoby, żeby kierowcy-seniorzy przechodzili badania lekarskie. Lekarz oceniałby, czy taka osoba nadal może prowadzić pojazd.

Główni sprawcy wypadków i kolizji

Ma to uzasadnienie, bo seniorzy, obok najmłodszych kierowców, są najczęstszymi sprawcami wypadków i kolizji. 

„Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że kierowcy po 60 roku życia spowodowali 4742 wypadki drogowe. Zginęły w nich 192 osoby, a zostało rannych 1380 osób. 

Najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych powodowanych w 2023 roku przez kierowców powyżej 60 roku życia były: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu; niedostosowanie prędkości do warunków ruchu; nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych; niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieprawidłowe skręcanie, wyprzedzanie i wymijanie” – wylicza brd24.pl.

UE jednak z tego pomysłu właśnie zrezygnowała.

Seniorzy na „tak”. Co na to lekarze?

Można by sądzić, że seniorzy się ucieszą. Bo kto chciałby co roku chodzić na badania i liczyć się z tym, że nie usiądzie już nigdy za kierownicą. Tu jednak zaskoczenie – wyniki badań wskazują na co innego.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapytała osoby 60 plus o takie rozwiązanie. Wyszło na jaw, że większość z nich chciałaby dodatkowych, medycznych restrykcji. 

„W warsztatach organizowanych w 14 województwach wzięło udział ponad 420 kierowców w wieku 60+. Mieli zajęcia teoretyczne, ale i praktyczne np. na symulatorach i płytach poślizgowych. Średnia wieku uczestników szkoleń wyniosła 69 lat. Przeważającą grupę wiekową stanowili kierowcy w wieku 60-74 lata (84 proc.), najstarszy uczestnik miał 88 lat” – czytamy.

68 proc. badanych zgodziło się, ze stwierdzeniem, że po spowodowaniu kolizji kierowca powyżej 60 roku życia powinien mieć obowiązek odbycia szkolenia w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Po praktycznych zajęciach w Ośrodkach wynik jest jeszcze wyższy – 73 proc.

Seniorzy w tym badaniu przyznali także, że zmiany związane z wiekiem mogą wpływać na umiejętność prowadzenia pojazdów. 48 proc. z nich przyznało jednak, że nie rozmawia z lekarzem na ten temat.

Na pytanie “Czy wśród Pani/Pana rówieśników można zauważyć kierowców aut, którzy z uwagi na stan zdrowia nie powinni siadać za kierownicę?” aż 75 proc. badanych odpowiedziała “TAK” – podaje serwis,

I ocenia: „Wniosek Krajowej Rady BRD jest w tej sprawie konkretny. „Należy stwierdzić, że inicjatywa przeprowadzenia dodatkowych badań powinna wychodzić od lekarza” – czytamy w raporcie z podsumowania akcji „Bezpieczni 60+”.

Czytaj też:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: chyży rójTreść komentarza: To jest ,,zaproszenie" do wypowiedzi o chlopach?😊To policzmy z grubsza wasze dopłaty,których nie otrzymuje żadna grupa zawodowa w Polsce.Otoż:doplata do każdego ha,dopłata do paliwa,doplata za suszę,dopłata za inny nieurodzaj,dopłata za znisdzczone plony przez dzikie zwierzęta,a narzekan jestco niemiara,za komuny nic nie mieliście,i kto był chlopem prawdziwym-tem był,A dzisiaj jęki,kwęki,stęki krzyki że plajtujecie,sami ze swej pazerności czekacie na wyższe ceny,a tu raptem nisko,bo ukraina sprzedała,wrzasj ze żywiec nisko stoi,a wszystko sprzedajecie i nie zarzucacie hodowli.Ciągły kwik i ryk z tej wsi się wydobywa,Data dodania komentarza: 23.12.2024, 12:04Źródło komentarza: Szkolny Dwór wykupiony i zagrodzony. Magistrat rozkłada ręceAutor komentarza: Nie rolnikTreść komentarza: Czegoś ty człowieku się nawąchał. Oparów w tej oborze. Zero taktu. Gdyby to była kolizja to jeszcze rozumiem. O sprawności auta decyduje diagnosta nie przebieg.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 12:03Źródło komentarza: Samochód potrącił mężczyznę. Pieszy nie żyjeAutor komentarza: RolnikTreść komentarza: Te Audi A6 to chyba nie pierwszej świeżości i lata świetności już ma chyba za sobą . Ten śrut i gruz na bank ma 15 lat albo i więcej . 15 lat ...na pewno sprowadzony od Helmuta i pewnie po 2 Niemcach i 3 Turasach . Ciekawe jaki przebieg ....... pewnie już ponad 250.000 Ha ha ha ha ha ha .Data dodania komentarza: 23.12.2024, 11:50Źródło komentarza: Samochód potrącił mężczyznę. Pieszy nie żyjeAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: Pochwalę się że ja z tego parkingu żylem dostatnio,wychodziłem i machałem ręką na kierowce ktory chciał przyparkować,najmniej od jednego to 2 zł bylo,a jak postałem ze 3 godziny to miałem na papieroski i amarenki,no i żecz jasna paroweczki ,polecam każedemu sa smaczne,zwlaszcza na przekąskaData dodania komentarza: 23.12.2024, 11:48Źródło komentarza: Szkolny Dwór wykupiony i zagrodzony. Magistrat rozkłada ręceAutor komentarza: chyży rójTreść komentarza: a ty to żyjesz z socjalu całe zycie,nic nie umiesz,nawet pisać gramatycznie,nieukuData dodania komentarza: 23.12.2024, 11:42Źródło komentarza: Szkolny Dwór wykupiony i zagrodzony. Magistrat rozkłada ręce
Reklama
Reklama